Jag har min solvärme inkopplat till tanken så här ungefär. Kommer det bli någon självcirkulation som eventuellt förstör skiktningen?

Jocke

• Tank mm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är den svarta rektangeln, är det pannrummet? Och själva tanken är inte inritad? Har du bara solvärme i tanken och inget annat? Vad används tanken till, har du varmvattenberedare i den?

Någon självcirkulation kommer det inte att bli, men det betyder ju inte att den inte kommer förstöra skiktningen när den väl laddar tanken.. Hur stor tank är det du har?

ichgary skrev:
Någon självcirkulation kommer det inte att bli, men det betyder ju inte att den inte kommer förstöra skiktningen när den väl laddar tanken.. Hur stor tank är det du har?
Alldeles för stor för solvärme. :D ca 2500l är den på. Solfångarna är på ca 14m2.

För stor tank kan man ju inte ha, men dåligt placerade anslutningar kan man ha..

Räkna med att värma c:a 750-1m3 i övre delen på tanken först, sedan kan du ju lägga spillvärmen i nedre delen av tanken..

Jag har nu kunnat köra solvärmen litegrann. Ligger på ca 90grader in till PVV som sedan för över värmen till tanken. Jag har tyckt att överföringen av värmen i PVV har funkat så där. (PVV är en kort på 50plattor, borde vara på ca 100kW.) Jag har försökt sänka varvtalet på pumpen till tanken genom TDC3 men fattar inte riktigt hur det ska ställas in, så jag har strypt ventilerna vid pumpen så flödet blir mindre och då blev det bättre. Men när vattnet kommer in i tanken genom fördelningsventilen så har värmen i toppen på tanken dragits neråt och blandats ut men det kallare vattnet så att det blir ungefär lika varmt överallt. Ska det vara så? Finns det något sätt att förbättra detta? Tror inte funktionen med fördelningventil funkar så bra heller. Vill ju helst mata VV först i toppen på tanken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.