Hej!

Bor i parhus 4 rok, 98kvm. Det är på mitten delat i etage med två sovrum, badrum och vardagsrum där nere. sovrum, hall, kök, tvättstuga, badrum där uppe.

Jag har ojämn temp mellan rummen där nere och det skiljer sig även mellan över- och nedervåning. Termostaterna bortplockade. Stiften kärvar inte. Fjärrvärme med AlfaLaval Mini ECO värmecentral och Honeywell CM737 manöverpanel. Utomhusgivare. Har hittat hyfsat rätt på värmekurvans lutning och parallellförskjutning. Pumpen går på lägsta inställning med proportionellt tryck.

Det går en stam till radiatorerna på övervåning och en stam till radiatorerna på nedervåningen. Inga injusteringsventiler på stammarna vad jag kan hitta. Det är ett tvårörs-system.

I båda badrummet sitter det elektriska handdukstorkar som är på för jämnan eftersom det inte finns någon annan värme där inne. 90W.

Nu är frågan hur jag balanserar detta systemet på rätt sätt? Finns det strypventiler/förinställningsventiler på dessa radiatorerna? Metodik för att justera dessa? Jag har ingen aning om hur systemet är konstruerat. Om det är högflödes/lågflödes, högtemp/lågtemp eller vad eventuella förinställningsventiler bör stå på.

Bakom den blåa "pluppen" på framledning/retur sitter det en insexskruv och den är skruvad i bott på samtliga radiatorer. Vad fyller den för funktion? Strypning av retur? Finns det förinställning i termostatventilen?

Photo 2013-02-23 21 56 12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Photo 2013-02-23 21 56 37.jpg
Skapa konto

Redigerat:
är det första elementet på linjen som blir varmast , eller hur ser skillnaden ut ??
har du testat med att höja hastigheten på cirkulationspumpen.??
kan du ta en bild snett underifrån så man ser kopplingen bakom elementet...
är det sammankopplat där nere så är det troligen en retur justeringen..
Övervåningen blir alltid varmare eftersom att värmen stiger upp från botten plan..
Eti..

Får du ojämn temp mellan rum och våningar så beror det väl på att elementens kapacitet i förhållande till rummens behov skiljer. Det är ju därför man har termostater. Då du har ett riktigt tvårörssystem så är det väl bara att montera termostater?

• Gilla
mulpac
  • Laddar…
Eftersom du har FJV är det bara att se till att termostaterna funkar dvs ev byta ut dem, sen se till att kurvan ligger lite över vad sämst dimensionerade rum/radiator kräver. Då balanserar sig systemet själv vad gäller flöden osv, har man en kontinuerlig värmekälla som dessutom inte har några problem att leverera högre temp (som FJV) är det en enkel och bra väg.

• Gilla
mulpac
  • Laddar…
På stammen på övervåningen upplever jag som att alla rummen är jämna i temperatur. Det ligger 3 större radiatorer och en liten på den.

På stammen där nere ligger först ett fönsterbrett dubbelt element, nästa är två fönster brett enkelt och sista är två fönster brett dubbelt (vardagsrum). Det är den mellersta radiatorn som verkar få lägre flöde än de andra. Och det känns även kallare i nederkant än de andra. Den första radiatorn på denna slinga har jag haft termostaten på min-läge men flödet är ändå så pass högt att man inte känner någon skillnad i värme mot när termostaten står på max.

Jag har alla termostaterna bortskruvade för tillfället. Dels så har jag motionerat ventilen lite och så försöker jag hitta en bra inställning på värmekurvan.

Har provat en kurva med högre tryck men rummet med den mellersta radiatorn på nedervåningen förblir ändå lite kallare än de andra.

Angående justerskruven bakom blåa locket så sitter framledning och retur ihop där nere.

manlix skrev:
Den första radiatorn på denna slinga har jag haft termostaten på min-läge men flödet är ändå så pass högt att man inte känner någon skillnad i värme mot när termostaten står på max.

Angående justerskruven bakom blåa locket så sitter framledning och retur ihop där nere.
Det verkar som att den termostaten inte funkar som den ska. Eller möjligen att ventilen inte håller tätt. Förmodligen följde det med rattar till ventilerna när de var nya så man kan ställa läget manuellt (utan termostat) och kolla om de funkar.

Det kan vara ett radiatorkoppel som går att ställa om till ettrörssystem genom att skruva bakom den blå proppen.

Termostaten var kass. Har satt den i det kallaste rummet och har den fullt öppen. Ökat framledningstempen och pumpen något och dragit ner på övriga termostater.

Tycker det är märkligt att det är mellersta radiatorn på nedre stammen som blir så pass mycket kallare. Hade varit mer logiskt med sista. Det var därför jag tänkte om det kunde vara någon förinställning i termostatventilen ni ser på bilden ovan.

Du behöver ett specialverktyg från MMA för att injustera flödena till dina termostatventiler..
Och det är förmodligen det som behövs göra för att få en bra balans.. Sänk pumphastigheten så mycket som det går ochså när du håller på med att leta rätt kurva. Det är bara dyrt att köra den snabbare än vad som är nödvändigt, och har du ett litet system så borde den inte behöva gå på järnet någonsin.
blå märkning innebär att det är ett omställbart koppel ställd i 2 rörsutförande, och under pluggen sitter en insexs skruv som ska vara skruvad i botten för att vara inställd på 2R system.. Blå märkning 2R,
röd märkning 1R

Redigerat:
Går det på något att se om flödet är förinställt på ventilen?

Krilleman
Hur menar du nu?

Krilleman
Själva injusteringen i termostaten (om det finns någon) sitter innanför mässingsmuttern vid stiftet.

Photo 2013-02-23 21 56 12.jpg
Skapa konto

Om jag lossar denna, hur ser jag om det finns injustering eller ej?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.