Beräkningstrycket är det maximala tryck som ledningen förutsätts ha under drift, detta värde skall man x med 1.43 för att se att det håller när man skall upprätta ett provtryckningsprotocol! VILKET HAN INTE SKA GÖRA, han är inte godkänd provtryckare, så det är inte legitimt i vilket fall som helst.
då kan man använda sig av avsäkringstrycket för att avgöra hur mycket man ska provtrycka med om inte bygghandlingar kräver något helt annat!
för systemtrycket kan aldri överstiga säkerhetsventilens öppningstryck.

Hur fan ska du kunna provtrycka en pn6 ledning med 1.43x9 bar när detaljen är godkänd för 6 bar?
Det är alltid den lägsta trycklassade detaljen i systemet som avgör provtryckningstrycket, för han ska väl ändå inte testa hållbarheten på pexslangen för att få ett typgodkännande?

Tjafsa inte med mig om detta för jag blir bara förbannad! Du kan läsa hur mycket du vill på nätet och missförstå texter till höger och vänster det skiter jag i. Jag talar bara om vad som är lämpligt.

Du gör bara en täthetskontroll inte en provtryckning så kör på

Krilleman
Beräkningstryck
Tryck för vilket ett tryckkärl har hållfasthetsberäknats. Beräkningstrycket är lika med högsta tillåtet drifttryck, eventuellt med vissa tillägg

klartext!

Krilleman
Ja precis!

Beräkningstryck
Tryck för vilket ett tryckkärl har hållfasthetsberäknats. Beräkningstrycket är lika med högsta tillåtet drifttryck, eventuellt med vissa tillägg

Inte samma sak som ditt vardagliga drifttryck.

Ta ett exempel:
Flamcos expensionskärl 8-80L
Maximalt drifttryck. 6bar

Klart slut

Det är inte lönt att diskutera detta med dig..
Han ska inte göra en provtryckning av ett tryckkärl! Han ska täthetsprova en golvärmeslinga, och beräkningstrycket på värmesystem är i hansfall maximalt drifttryck.

Om beräkningstrycket är okänt
– säkerhetsventilens öppningstryck x 1,43

Mikael_L
Inte för att på något vis försöka döma mellan tommor och krilleman...

Men att provtrycket är satt till 1.43ggr max driftstryck låter som att det är något som har skapats utiifrån PED ( European Pressure Equipment Directive). För i just detta direktiv har provningstrycket valts till 1.43 x max driftstryck.
Och detta är ett direktiv som gäller för provtryckning map personsäkerhet.

Det är inte alls omöjligt att någon Svensk organisation har supit ihop en egen standard som är baserad på diverse mer eller mindre smart valda delar av någon annan standard. :)

• Gilla
Tommor
  • Laddar…
Jag föreslår att en korrekt beskrivning av det som ska göras här är en täthetskontroll, inget annat. Och då funkar ju uponors anvisning utmärkt. Om det sedan är 1,43 eller 1,5 gånger driftstrycket är ju fullständigt sak samma i praktiken.

• Gilla
Tommor
  • Laddar…
På sidan som handlar om golvvärme står det ju:
"Täthetsprovning men inte tryckprovning"??

• Gilla
Tommor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.