Det är så att jag har köpt mig en IR mätare. Problemet är bara att jag inte vet vad som är ett bra värde eller ej. Om jag idag har 20 grader på väggen så kan jag vid golvlisterna ha 12-16 grader på vissa ställen. Hur bra/dåligt är det? Vid ytterdörren har jag 12 grader vid mötet av golvet och nederdelen av den. Hur farligt är det?

Frågan är väl egentligen hur stor skillnad som är normalt? Hur /kallt/varmt har exempelvis ni vid fönsterna, golvlisterna ytterdörren och så vidare?

hahalj
Har tidigare mätt i mitt hus vid en utetemperatur på runt -5°C och 21°C inne och då fått 17-18 på väggarna, 15-16 på golvet och allt mellan -3 och +15 vid golv-, fönster- och dörrlister... fast jag har ju då ett hus från 30-talet med lite brister i spånisoleringen här och var.

Du lär nog få väldigt olika svar på din fråga vad som är normalt. En IR-mätare är väl bra för att hitta eventuella cold spots så man kan åtgärda värmeläckage i dessa.

Man behöver förstå hur IR-termometer eller IR-kamera mäter. T.ex reflekteras IR-strålning delvis, ungefär som synligt ljus i en spegel, så en mätning på t.ex. en vägg visar dels väggens IR strålning, men också rummets reflekterade IR-strålning och kanske även din egen kroppsvärme kommer med. I en värmekamera kan man se det som "spegelbilder" av människor i rummet. I hörn är det normalt att den uppmätta temperaturen är lägre än mitt på väggen.
Ytan på det man mäter påverkar hur mycket reflekterad värme som kommer med. En metallblank yta visar sannolikt ett felaktigt värde på grund av ytans emissivitet. En närmast ideal yta att mäta på är svart eltejp (används vid test av värmekameror i brist på "svartkropp", som teoretiskt har emissiviteten 1). Jag gick grundkurs i termografi hos Flir för en massa år sedan vilket var lärorikt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Svart eltejp var ett bra handfast råd för att få så bra och jämförbara mätvärden som möjligt. :thumbup:

Sedan är ju inne- och utetemperatur vid mättillfället också nödvändigt om man ska kunna jämföra mätvärden. Dels mellan olika hus, och dels före och efter åtgärd i ett och samma hus.

för att få ett ärligt mät resultat mäter du i mitten av rummet och en meter upp tex på ett bord eller liknande ...

systemfel skrev:
för att få ett ärligt mät resultat mäter du i mitten av rummet och en meter upp tex på ett bord eller liknande ...
ah de verkar vettigt att mäta mitt i rummet en meter upp om han är intresserad av att se vad de kan vara för temperatur vid ytterväggar, ev köldbryggor.

antagligen läste du fel

Jag tycker mig inte få så olika temperaturer som en del andra har fått utan det är väldigt stabilt. Jag riktar bara pickan mitt på väggen och sen brukar det stämma överrens vad min termometer inne säger att det är.

Jag ser som sagt att det är kallare vid nederdelen av väggarna, vid fönster, dörrar och så vidare. Sedan tycker jag mig att det är, som sagt, väldigt stabilt med tempen vart än jag mäter. Så om jag har, säg 5 grader kallare, vid ett fönster är det bra/dåligt?

Hej,

Jag har också testat med IR-mätare och får ju kallare i hörn, vid fönstersmygar och altandörrar, lite olika givetvis på hur noggrant det är isolerat vid dessa utsatta ställen.

Mvh
Bambi

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.