Jag håller på att renovera vårt 60-tals hus och funderar på att ta bort två radiatorer och rören som leder till dem. Det finns elektrisk golvvärme i hallen där radiatorerna finns och de är rätt fula där dom sitter. Byter visserligen bort min fina bergvärme mot el när jag tar bort dom men estetiskt är valet enkelt.

Min plan är att att tömma värmesystemet på vatten, kapa rören och sätta någon sorts klämringskoppling med plugg. Detta gör jag där rören ut till de aktuella radiatorerna går ut från stammrören. Rören går ovanför taket i källaren.

Jag är helt novis på dessa typer av jobb. Någon som har några synpunkter på upplägget så tar jag mer än gärna emot det. Hur pluggar jag lättast rören? Skall jag försöka mig på något i den gamla skarven som syns på bilden eller skall jag kapa bortanför den och sätta klämringskoppling? Synpunkter på vad för slags koppling jag skall använda? Vilken plugg? Rören är 17mm och rostig metall närmast stammen och grönaktig metall i den del som går ut mot radiatorerna.

Mycket tacksam för hjälp!

DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är två gamla skarvrör, enklast att blinda är att köpa två proppar som monteras i ovankant i muffen eller två huvar nedanför muffen på rörändan, helst aducerade/järn, täta med lin och locherpasta, Mät dim. på röret, äger du inget skjutmått, ta en skiftnyckel och greppa om röret, mät mellan käftarna med tummaträt.

Tänk på när du lossar delarna att hålla emot ordentlig på röret så du inte vrider på en dold skarv.

>>http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-propp-10/
>>http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-huv-10/

mvh

Redigerat:
Tack för snabbt svar! Tyvärr är jag för dålig på sådant här för att förstå helt och fullt... Menar du att jag helt enkelt kan lossa de befintliga kopplingarna och gänga på en propp där? Bara se till att få samma dimension som röret?

Om du släpper/skruvar upp den lilla muffen/ringen så högt det går så släpper tätningen, sedan skruvar du muffen uppåt om du har pulver i armarna, så den gängas upp mera på röret så hoppar skarven isär. Om det inte för mycket spänningar i rören så kan du vinkla ut rören montera en huv.

>>http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-skarvror-10/

mvh

Redigerat:
Ok, jag tror hänger med förutom ett par saker. Jag har mätt röret igen med mitt skjutmått. Jag mäter på den rostiga delen strax innan gängorna och får det till 16,5 mm. Hur får jag ihop det med de proppar och huvar du lämnat förslag på? Jag förstår inte heller vad skarvröret som du tipsar om i ditt senaste inlägg skall vara till? Ledsen om jag ställer mycket dumma frågor...

La ut skarvröret för du skulle se ett nytt;), Du behöver material med R10 gänga, 3/8" etc för ditt arbete.

mvh

• Beteckningar rörgängor
  • Ny AnsiUtv.MMInv. MMGammalbeteckningGammal Tum
    G1/8109R61/8”
    G1/41312R8¼”
    G3/81715R103/8”
    G1/22119R15½”
    G3/42624R20¾”
    G13330R251”
    G1 ¼4239R321 ¼”
    G1 ½4845R401 ½”

• Gilla
Joellernej och 2 till
  • Laddar…
Nu tror jag banne mig att jag fattar! Snällt att du tog dig tid, du får en "gilla" som tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.