Y
Ett oregelbundet ljud, likt om jag gjorde ett/två lätt knack med fingertoppen mot radatorn.
Hela året, även nu när bergvärmen ens är igång.

Blev förbannad vid två olika tillfällen och slet i radiatorerna ifall det var fästena då jag läst om att man kan behöva smörja fästena. Tack och lov gick inget läck men knackljudet kommer fortfarande ibland.

Kan det vara att stammen ligger i spänn mellan dessa två radiatorer?

Hur ska man tackla det. Kapa och förlänga? Eller dratill med stålombundenslang?

kopparstam. plaströr upp. c22 radiatorer... det är bara dessa två i början på stammen, övriga är tysta. Termostatvred ej monterade.

Redigerat:
Krilleman
Klassiskt ljud som kan uppstå vid felkoppling på retur och tillopp!

Får termostatventilen flöde åt fel håll kan knack-ljud uppstå!

Y
Okej, fast nu är ju inte cirkulationen igång?

Och under vintern så har jag justerat varje radiator och mätt med IR och fann då inga radiatorer vars flöde gick fel.
Men, kan medge att vissa har analyserat mina bergvärme-loggar och tycker att jag får snabbt stigande retur och också yrkat felkopplat. Men jag är helt säker på att det teoretiskt ska vara rätt. Både på panelerna och på rören så är temperaturerna rättplacerade.

D
Knackningarna kommer inte i samband med vv-körningar i vpn?

Y
DIY_freak skrev:
Knackningarna kommer inte i samband med vv-körningar i vpn?
Nej. Strömmen är helt bruten nu under sommaren så den producerar inget och ändå förekommer ljudet ibland utan något uppenbart mönster.

Krilleman
Väldigt konstigt!

Y
Så det är inte troligt att det är stammen, brukar dessa vara stabila och oberörda av årstider och annat?
Tänkte det kanske var uppsticken som låg i spänn men dessa rör sig fint när jag lyfter lite på radiatorerna.

Ska ändra lite på stammen samt sätta tjock isolering runt rören sen innan vintern hoppades jag.
Kommer att ha det om ventilerna i åtanke sen till vintern så ska jag göra mer utökade mätningar på dessa hur värmen sprider sig och ev byta ut det som nu krävs.

Skulle inte förvåna mig att det i slutändan visar sig vara fönsterblecket eller något annat på utsidan av huset. haha

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.