2 122 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Golvvärme! Enklaste och bästa sätt.
Har tänkt att lägga golvvärme i tvåa st stora rum, kök 42 m2 och allrum 35 m2.
Golvet är idag ett laminat lagt på 22mm spånskiva på bjälklag cc 60.
Har tänkt att lägga ett 14 mm parkett golv ovanpå golvvärmerör sedan.
Som jag ser det finns det tre alternativ.
1: Gjuta ner slangen med avjämningsmassa.
2: Lägga spårade spånskivor, aluplåtar, slang.
3: Glesa upp golvet och lägga plåt, slang.
Skulle helst vilja använda 20mm slang.
Bygghöjd Max 40mm från det befintliga spångolvet.
Golvet är idag ett laminat lagt på 22mm spånskiva på bjälklag cc 60.
Har tänkt att lägga ett 14 mm parkett golv ovanpå golvvärmerör sedan.
Som jag ser det finns det tre alternativ.
1: Gjuta ner slangen med avjämningsmassa.
2: Lägga spårade spånskivor, aluplåtar, slang.
3: Glesa upp golvet och lägga plåt, slang.
Skulle helst vilja använda 20mm slang.
Bygghöjd Max 40mm från det befintliga spångolvet.
Hur många slingor tror ni det skulle bli med spårskivor och 16mm slang.
Om jag skulle glesa upp golvet 22*95 aluplåtar, plast och lumppapp kan jag då lägga ett 14mm ekgolv direkt på?
Detta är troligtvis det billigaste alternativet men blir det stumt nog.
Någon som gjort liknande?
Detta är troligtvis det billigaste alternativet men blir det stumt nog.
Någon som gjort liknande?
Det blir absolut stumt nog. Det är det billigaste sätter om du gör det själv, lejer du är spårad skiva minst lika billigt. Jag valde spårad skiva, plåtar och 16mm slang. 120m2, 8 slingor, trådlösa termostater.
Jag tycker att spårad spånskiva är bättre då man får ett helt golv under. Sedan använder jag inte termostat utan har strypt in alla slingor, funkar kanon. Sedan sparar man x antal tusen kronor. 106 kvm och 9 slingor med 16 mm.
80 m2 golvvärme.
34100:- med spårskivor, plåt och 16mm slang.
12000:- plåt, 20 mm slang för gles. Gles tillkommer.
34100:- med spårskivor, plåt och 16mm slang.
12000:- plåt, 20 mm slang för gles. Gles tillkommer.
Ytterligare ett alternativ är att lägga spårade cellplastskivor istället för spårade spånskivor. Tillvägagångsättet är i princip detsamma med den enda skillnaden att cellplasten är lättare att använda och går snabbare att lägga. Både LK och Uponor hat dessa i sitt sortiment.
Jag håller själv på att konvertera mitt hus till golvvärme och har använt både cellplast och spånskivor direkt på undergolvet. Vilket som är bäst i längden törs jag dock inte kommentera då jag inte ens har driftsatt mitt system ännu.
Jag håller själv på att konvertera mitt hus till golvvärme och har använt både cellplast och spånskivor direkt på undergolvet. Vilket som är bäst i längden törs jag dock inte kommentera då jag inte ens har driftsatt mitt system ännu.
22300:- för spårad frigolit skivor med plåt och 20mm slang men då är bygghöjden med golv 44mm.
20300:- för spårad frigolit skivor med plåt men utan 17mm slang. Dyrare alternativ då slang tillkommer men lägre bygghöjd. 39mm.
20300:- för spårad frigolit skivor med plåt men utan 17mm slang. Dyrare alternativ då slang tillkommer men lägre bygghöjd. 39mm.
Vad behövs förutom plåt, slang och golv?
Tänker koppla på defintligt radiator system.
Tänker koppla på defintligt radiator system.
Klicka här för att svara