1 780 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Byte av värmesystem från mekanisk frånluft
Hejsan!
Jag och min fru behöver lite råd angående en väldigt stor och viktig investering.
Vi har köpt ett 1 1/2 plans tegelvilla med krypgrund från 1980 med mekanisk frånluft som värmer varmvatten och med direktverkande el. Dom som bodde i huset innan värmde nästan enbart upp huset med en braskamin.
Nu vill/kan vi inte värma huset vintertid enbart med braskaminen då vi har ett jobb och sköta
.
Så frågan är vad som är bäst att byta till.
Vi vill ha ett system med golvvärme på hela nedanvåningen och eventuellt på ovanvåningen eller vanliga element, det beror på vilket som är mest lönsamt/effektivast.
Är det bästa att sätta in ett luft/vatten system eller finns det frånlufts värmepumpar som man kan ha vattenburen värme i?
Är inte alls kunnig i detta område så skulle uppskatta råd och tips på hur vi ska gå tillväga.
Har kalkylerat att kalaset kostar runt 200´ att sätta in vattenburen värme. Är jag helt ute och cyklar där?
Jag och min fru behöver lite råd angående en väldigt stor och viktig investering.
Vi har köpt ett 1 1/2 plans tegelvilla med krypgrund från 1980 med mekanisk frånluft som värmer varmvatten och med direktverkande el. Dom som bodde i huset innan värmde nästan enbart upp huset med en braskamin.
Nu vill/kan vi inte värma huset vintertid enbart med braskaminen då vi har ett jobb och sköta
Så frågan är vad som är bäst att byta till.
Vi vill ha ett system med golvvärme på hela nedanvåningen och eventuellt på ovanvåningen eller vanliga element, det beror på vilket som är mest lönsamt/effektivast.
Är det bästa att sätta in ett luft/vatten system eller finns det frånlufts värmepumpar som man kan ha vattenburen värme i?
Är inte alls kunnig i detta område så skulle uppskatta råd och tips på hur vi ska gå tillväga.
Har kalkylerat att kalaset kostar runt 200´ att sätta in vattenburen värme. Är jag helt ute och cyklar där?
Har du möjlighet att gräva jordvärme så tycker jag det är nr 1 sen kommer ju naturligtvis bergvärme. Visst finns det frånluft vp som man kopplar till vatten buret men dom flesta lämnar ganska låg effekt ca 2-3 kw men det finns nyare modeller som lämnar upp till ca 6 kw men dom kostar så mycket så det skiljer inte mycket till tex bergvärme som jag tycker är ett bättre allternativ. Det fungerar bra med golvvärme nere samt radiatorer uppe men se till att installera stora radiatorer uppe så dom klarar sig med samma framlednings temp som golven. Jag tror tyvärr att det kommer att kosta mera än 200000 kr om ni ska ha golvvärme det kommer ju kosta en hel del med nya mattor och dylikt men begär in pris så får du se vad det hamnar på har för mig att jag hört priser runt 6000 kr per radiator vid konvertering.
Tack!
Det är isf bergvärme som är möjligt.
Om man jämför luft/vatten kontra bergvärme rent ekonomiskt? installation, vp, borrning (bergvärme), drift osv. Hur mkt kan det skilja där?
Vi har tittat lite på att bygga nytt innan vi köpte detta och näst intill alla hustillverkade vi pratade med sa att bergvärme inte skulle vara ekonomiskt försvarsbart (på sikt). Vi skulle tjäna ett par tusenlappar varje år kontra frånluft system. Men den skillnaden kanske bara gäller nybyggnation.
Jag räknade 200´ enbart på uppvärmningen. Golv och allt annat ligger på ett annat konto
Det är isf bergvärme som är möjligt.
Om man jämför luft/vatten kontra bergvärme rent ekonomiskt? installation, vp, borrning (bergvärme), drift osv. Hur mkt kan det skilja där?
Vi har tittat lite på att bygga nytt innan vi köpte detta och näst intill alla hustillverkade vi pratade med sa att bergvärme inte skulle vara ekonomiskt försvarsbart (på sikt). Vi skulle tjäna ett par tusenlappar varje år kontra frånluft system. Men den skillnaden kanske bara gäller nybyggnation.
Jag räknade 200´ enbart på uppvärmningen. Golv och allt annat ligger på ett annat konto
På enbart på vp priset är en kraftig frånluftare ca 20000 kr dyrare än en berg vp sen tillkommer 40000-50000 kr för borningen räknar man med att bo där ett bra tag så blir några tusen per år mycket slantar och en berg vp lär hålla längre.
"Naturligtvis bergvärme"... ❗❓smurfen72 skrev:Har du möjlighet att gräva jordvärme så tycker jag det är nr 1 sen kommer ju naturligtvis bergvärme. Visst finns det frånluft vp som man kopplar till vatten buret men dom flesta lämnar ganska låg effekt ca 2-3 kw men det finns nyare modeller som lämnar upp till ca 6 kw men dom kostar så mycket så det skiljer inte mycket till tex bergvärme som jag tycker är ett bättre allternativ. Det fungerar bra med golvvärme nere samt radiatorer uppe men se till att installera stora radiatorer uppe så dom klarar sig med samma framlednings temp som golven. Jag tror tyvärr att det kommer att kosta mera än 200000 kr om ni ska ha golvvärme det kommer ju kosta en hel del med nya mattor och dylikt men begär in pris så får du se vad det hamnar på har för mig att jag hört priser runt 6000 kr per radiator vid konvertering.
Klicka här för att svara