Dyra elräkningar får mig att fundera på min "gamla" varmvattenberedare. Vi har idag en 75L som jag får för mig om nästan går jämnt när vi.är vakna då det går åt lite vatten... vi är två vuxna o två små 4år o 2åring. Och ja ni kan säkert räkna ut att vi inte ka ta långa härliga duschar utan in ut fort... barnen hatar och duscha så dom badar istället. Hursomhelst så får jag för mig om att om man köper en större drar den mindre ström och slipper jobba jämnt? Hur skulle ni gjort här? :) tips och ideer är välkomna!

Krilleman
Rent spontant så är ju alla tips att man ska duscha istället för att bada. Men det har ju lite att göra med ålder också. Tonåring eller vuxen, nyfödd eller 8 år, kille eller tjej. ;)

En större volym är inte billigare att värma så länge allt fungerar som det ska, oavsett liten beredare eller stor. Det som är fördelen med en större är ju att beredaren har större volym och tål tömning, med bibehållen temperatur, bättre.

Samt att isoleringen kan vara bättre på en ny, vilket då innebär mindre förluster vid uppvärmningen.

Jag skulle väga komfort mot ekonomi i detta läget.
En 160L beredare är bra för familjelyckan!
Ofta läcker en VVB energi till luft som värmer huset, mao flyttar man energiförbrukningen från en källa till en annan.
Beroende på uppvärning är den värd olika.
Marginel energibesparing, men 20års frid.

Det blir ju så att om ni skaffar en större beredare så kommer elräkningen att bli högre. Det är förbrukningen av varmvatten som styr inte hur många liter vatten som är uppvärmt.

Protte

Duscha två, men bara 1.5gång tiden ;)

Tyvärr har vi direktverkande el så det kanske inte finns några andra alternativ till en billigare vattenuppvärmning? Kanske en solcell som värmer varmvattnet? Jag bara tänker i stort :) jag tycker elräkningen är lite väl hög nu och då är vi i mitten på sommaren och har runt 1600:- i elkostnad?! Varmvattenberedaren måste vara den stora boven här! Tack för era svar

M
1600 låter extremt mycket för vvb. Kan du se på elmätaren hur mycket som går åt? du kan stänga av allt i huset och se om pulserna minskar.

Du har inte en kran som droppar någonstans? Det kan skilja en aning i förbrukning mellan olika beredare beroende på olika isolering, men enda sättet att minska förbrukningen nämnvärt är att minska konsumtionen av varmvatten. Eller komplettera med solvärme och eller värmepump som Enk Projektet föreslår. Hur många kWh gör du av med en sommarmånad?

xrever skrev:
...Jag bara tänker i stort :) jag tycker elräkningen är lite väl hög nu och då är vi i mitten på sommaren och har runt 1600:- i elkostnad?! Varmvattenberedaren måste vara den stora boven här! Tack för era svar
Hur många kilowattimmar?

Du kan ju ha ett högt kWh-pris för att du inte har slutit något bra avtal.

Förutom hög förbrukning alltså.

Jag fick just elräkningen för juni. 297 kWh.
Men vi är bara två i hushållet, så det är inte så mycket blöjtvätt :)

Lugn och fina nu, 1600:- är totalt för en månad och det är för all el :) men jag tycker det är mycket ändå då jag inte har någon värme på. Jag köpte en elmätare och gick runt och mätte lite. Varmvattenberedaren drar då den "gör" varmvatten ~1500 watt så jag tycker inte det är så farligt eller?

En varmvattenberedare är i det närmaste 100 procentigt effektiv. I princip all energi som den förbrukar omvandlas till varmt vatten. Vilken effekt den har spelar inge större roll för energiförbrukningen utan högre effekt medför bara att det går snabbare att uppnå önskad temperatur.

Sen finns det naturligtvis vissa förluster då värme försvinner ut genom isoleringen och värmer rummet. Min erfarenhet är dock att en avstängd varmvattenberedare håller vattnet varmt rätt många dagar så jag tvivlar på att förlusterna är speciellt stora jämfört med "förlusterna" i samband med exempelvis en dusch.

Här finns en tråd som behandlar kostnaden för att värma vatten. Med hjälp av denna bör du kunna räkna ut ganska noga vad en liter varmvatten kostar. Sen gäller det ju att bedöma vad man gör av med, vilket kanske inte är lika lätt.

xrever skrev:
Lugn och fina nu, 1600:- är totalt för en månad och det är för all el :) men jag tycker det är mycket ändå då jag inte har någon värme på. Jag köpte en elmätare och gick runt och mätte lite. Varmvattenberedaren drar då den "gör" varmvatten ~1500 watt så jag tycker inte det är så farligt eller?
För att få mer grepp om det hela så är kWh det som är av intresse....

Jag gör av med under 500 kWh tot under sommar månaderna....och ca 150 kWh går då till garaget...

Har du någon elgolvvärme som är på?

Kanske ska sätta elmätaren en hel månad på vattenberedaren och se på en hel månad! Nej jag har ingen golvvärme på just nu

Enk Projektet skrev:
Denna har jag och är mycket nöjd...

[länk]
OK, om du är så nöjd, hade varit trevligt och höra lite mer om dina erfarenheter.
Vi bytte nyligen ut vår direktverkande beredare till en motsvarande som värmer 190l, lite mer ekonomiskt om man inte behöver mer varmvatten än så, den är av typen värmepumpsberedare. Vi är 4 personer i hushållet... kan rekommendera denna om ni vill spara el som går till varmvattenproduktionen där hemma.

http://www.nevica.se/Hybrid Varmvattenberedare - Indol 190

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.