18 490 läst ·
10 svar
18k läst
10 svar
1 eller 2 rörsystem
Ett så gammalt system är säkert 2-rörs som Immobil skriver, men skall man vara lite noga så går det faktiskt 2 rör till elementen även i de flesta ettrörssystem (undantag finns, där returen och tillopp faktiskt går i samma rör...)
I ett 2-rörs-system fördelas/grenas varmt vatten från schunten till alla radiatorer, och returen från radiatorerna samlas ihop . I ettrörssystemen ligger alla radiatorer i en "kedja". Vatten från schunten går till första radiatorn, där en del av vattnet skickas vidare direkt i "returröret" och en del plockas upp i radiatorn, radiatorns retur blandas med inkommande vatten som sedan skickas till nästa radiator etc...
Det betyder att vattnet kommer att vara varmast vid första radiatorn och kallast vid den sista i kedjan, varför det också (på ett korrekt system) går att identifiera ett ettrörssystem genom att radiatorerna blir större och större ju senare i kedjan de sitter. För system med acktank är ettrörsssytemen en pina eftersom om det inte går att garantera att returen till tanken hålls nere. (Stänger radiatorernas termostater kommer hetvattnet att gå rätt igenom. må vara med reducerat flöde....)
I ett 2-rörs-system fördelas/grenas varmt vatten från schunten till alla radiatorer, och returen från radiatorerna samlas ihop . I ettrörssystemen ligger alla radiatorer i en "kedja". Vatten från schunten går till första radiatorn, där en del av vattnet skickas vidare direkt i "returröret" och en del plockas upp i radiatorn, radiatorns retur blandas med inkommande vatten som sedan skickas till nästa radiator etc...
Det betyder att vattnet kommer att vara varmast vid första radiatorn och kallast vid den sista i kedjan, varför det också (på ett korrekt system) går att identifiera ett ettrörssystem genom att radiatorerna blir större och större ju senare i kedjan de sitter. För system med acktank är ettrörsssytemen en pina eftersom om det inte går att garantera att returen till tanken hålls nere. (Stänger radiatorernas termostater kommer hetvattnet att gå rätt igenom. må vara med reducerat flöde....)
En bump på en mycket gammal tråd... Är det troligt/säkert att det är 2-rörssystem på flerbostadshus (7 våningars betonghus) från 1958-1960?
Är det lättare eller svårare att ta bort element i 2-rörssystem jämfört med 1-rörssystem?
Vilket system ska rören pluggas på respektive sammankopplas?
Är det lättare eller svårare att ta bort element i 2-rörssystem jämfört med 1-rörssystem?
Vilket system ska rören pluggas på respektive sammankopplas?
Enrörs system skall ej pluggas utan byglas.Edvuld skrev:
Måste vara att de ska sammankopplas om det är ett 1-rörssystem, annars bryts kedjan/flödet.
På 2-rörssystem är elementen parallellkopplade och bör därför pluggas.
Jag är ingen röris, men min uppfattning är att 1-rörssystem är ett tämligen modernt påfund som tillkommit för att spara pengar. Ett hus från -58 - -60 bör ha 2-rörssystem. Fråga vaktis el bostadsbolaget.
Ska elementet tas bort tillfälligt eller permanent? Är det tillfälligt är det kanske inte så noga om man råkar plugga ett enrörssystem den här årstiden.Edvuld skrev:
Det ska bort permanent.
Jag antar att det kan bli så att man måste tömma alla element på våningen ovanför om det ska tas bort, om det inte finns någon avstängning för just min lägenhet.
Om så är fallet är det nog läge att frysa rören i stället.
Jag antar att det kan bli så att man måste tömma alla element på våningen ovanför om det ska tas bort, om det inte finns någon avstängning för just min lägenhet.
Om så är fallet är det nog läge att frysa rören i stället.
Vad säger du om följande läge som jag har tänkt mig.PST skrev:Ett så gammalt system är säkert 2-rörs som Immobil skriver, men skall man vara lite noga så går det faktiskt 2 rör till elementen även i de flesta ettrörssystem (undantag finns, där returen och tillopp faktiskt går i samma rör...)
Från pannan går en primärkrets med egen cirkpump till en acktank nr 1 och därifrån via en sekundär cirkpump vidare ut i radiatorkrets.
Returen går sen till en annan acktank nr 2 som matar in i pannan.
Som jag förstår det här så uppnår man vissa fördelar av att ha två ackar.
En fördel är att vid överhettning och utblås så fylls kallvatten på i returens acktank nr 2 som då inte är lika het som primärkretsens acktank nr 1 där utblåset skedde. Att fylla på kallvatten i ångbildande kärl kan ju vara farligt.
I returen är värmen inte lika hög och det blir svalare vatten som returneras in i pannan.
'
'Vad har du för kommentar om detta,.
En annan fråga är om man kan använda både 1-rörs och 2 rörs radiatorer i samma krets?
Redigerat:
Klicka här för att svara