Hej! jag har fått fylla på ca 3 liter vätska (brine) i min kollektor! är det normalt att det kan gå efter i expansionskärlet?

Går efter? Hur gammal anläggning är det? Jag är ingen värmepumps entusiast, men man ska väl inte behöva fylla på speciellt ofta om det inte är hål i slangen..

Anläggningen är sedan 2003 och jag har aldrig fyllt på nått först nu!

Vänta lite o se om du behöver fylla snart igen, om det återkommer inom kort är nåt fel, annars kanske ok, fylla på med 8 års mellanrum är kanske ingen större grej...

Ganska skumt det här! har fått lufta dubbelmanteln som är runt beredaren och fylla värme systemet! och det verkar inte gå efter nå mera brine och allt verkar vara i sin ordning

Dem har ju inte med varandra att göra?

Om du har haft luft i slingan eller borran så minskar nivån i kärlet när luften försvinner men det brukar inte ta 8 år men är ingen omöjlighet håll koll på nivan i framtiden så är det lugnt.

Nu har jag fyllt på en liter till så det verkar läcka lite :( Är det möjligt att det kan läcka inne i huset utan att det luktar sprit inne eller är det så jävligt att jag måste gräva fram 90graders böjarna som går ner i hålet?
Det går väl att provtrycka men då får man ju bara veta om det är en läcka och man kan inte se var det läcker om det inte är inne!

Nån som har nån ide vad jag ska ta mig till?

Det är inte helt ovanligt att muttrarna på klämringar runt kb rören spricker pga isbildning framförallt på utgånde kb kolla inne i vp om du ser nån läcka.

Ja, eller läckage vid anslutningarna till brinepumpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.