Hej.
Ny här på forumet.
Någon som har erfarenhet av demontering av 1-rörselement? De ska tillbaka efter uppsättning av panel.
Bifogar en bild.
/Closetta
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Radiator lossar du lätt genom att lossa på den stora vita muttern under elementet!

Tappa ur systemet först och var beredd på att det kommer en sköljare med svart vatten på golvet. Handdukar kan vara bra!

Tänk på att du inte kan bygga ut för mycket bakom konsolerna på elementet, då kommer muttern inte passa direkt på sen när du ska återmontera...

Hur tjock är panelen?
 
Jag har bergvärmepump. Tappar man ur hela systemet? Panelen är 21mm.
 
Ja du måste tömma hela radiatorkretsen/värmekretsen. Töms genom avtappningsventil som bör/ska sitta vid lägsta punkt på slingan/slingorna, när trycket försvunnit öppnar du luftningsventilen längst upp på elementet, du bör öppna luftningsventilerna på alla element, när (svarta)vattnet slutat rinna kan du låssa vita muttern på elementet.

OBS! Det finns stor risk att kopplingarna på elementrören börjar läcka när du tömmer systemet, nästan garanterat att bägge kopplingarna som syns på bilden börjar läcka pga rörelser på rören när du tar loss elementet. Skarvarna innehåller en O-ring som tätar mellan mässingen och röret. Mina föräldrar bytte ut rören slutet på 80-talet i samband med pannbyte (från olje/el till kombipanna), det blev prisolrör rakt igenom.
 
Tack för svar.
Kanske bäst att låta bli elementen och såga in panelen bakom så gott det går.
 
Ja, det kan bli riktigt knepigt att flytta ut ett sådant element, tyvärr ingen jättesmidig operation för en hemmafixare. Inte ens för oss rörläggare..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.