Radiator lossar du lätt genom att lossa på den stora vita muttern under elementet!
Tappa ur systemet först och var beredd på att det kommer en sköljare med svart vatten på golvet. Handdukar kan vara bra!
Tänk på att du inte kan bygga ut för mycket bakom konsolerna på elementet, då kommer muttern inte passa direkt på sen när du ska återmontera...
Hur tjock är panelen?
Tappa ur systemet först och var beredd på att det kommer en sköljare med svart vatten på golvet. Handdukar kan vara bra!
Tänk på att du inte kan bygga ut för mycket bakom konsolerna på elementet, då kommer muttern inte passa direkt på sen när du ska återmontera...
Hur tjock är panelen?
Ja du måste tömma hela radiatorkretsen/värmekretsen. Töms genom avtappningsventil som bör/ska sitta vid lägsta punkt på slingan/slingorna, när trycket försvunnit öppnar du luftningsventilen längst upp på elementet, du bör öppna luftningsventilerna på alla element, när (svarta)vattnet slutat rinna kan du låssa vita muttern på elementet.
OBS! Det finns stor risk att kopplingarna på elementrören börjar läcka när du tömmer systemet, nästan garanterat att bägge kopplingarna som syns på bilden börjar läcka pga rörelser på rören när du tar loss elementet. Skarvarna innehåller en O-ring som tätar mellan mässingen och röret. Mina föräldrar bytte ut rören slutet på 80-talet i samband med pannbyte (från olje/el till kombipanna), det blev prisolrör rakt igenom.
OBS! Det finns stor risk att kopplingarna på elementrören börjar läcka när du tömmer systemet, nästan garanterat att bägge kopplingarna som syns på bilden börjar läcka pga rörelser på rören när du tar loss elementet. Skarvarna innehåller en O-ring som tätar mellan mässingen och röret. Mina föräldrar bytte ut rören slutet på 80-talet i samband med pannbyte (från olje/el till kombipanna), det blev prisolrör rakt igenom.
Klicka här för att svara
