T
thomasx: Att fräsa upp spåren tar inte lång stund. Det är gjort på en förmiddag bara du gör dig en mall att fräsa rundningarna efter. Hur det kan bli dyrare förstår jag inte, du slipper undan en hel massa extra flytspackel så det blir snarare mindre jobb och billigare. Sent from my GT-I9300 using Byggahus
9 svar · 2,2k läst
G-83
G-83: Tack för ditt svar Lago! Jag har bestämt att montera 45x95 som du menar, fast jag kör ändå på gles och lägger därför en 45x95 ovanpå de jag monterar på tvären och därefter glesen på dessa. Anledningen till att jag kör på gles är att jag kan återanvända golvplankorna (28x100) och ha dessa som gles. Köket blir dyrt nog ändå och jag slipper köra bort dem. Jag kollade med
2 svar · 5,3k läst
·
A
andersskåne: Ska vara vattenburen. Utbyggnaden har torpgrund
1 svar · 937 läst
T
torparkalle: Hej, vad fick du för resultat på ditt vattenprov, radon, uran?
18 svar · 7,5k läst
imported_Benno
imported_Benno: Om möjligt skaffa en provbit och kolla hur bra slangen passar. Det funkar säkert bra, men om slangen inte sitter bra nog finns risk att det blir jobbigare än annars att få slangen på plats. Slangen brukar kunna leva ett eget liv, särskilt om man är ensam. Kanske av mindre betydelse men se till att det inte finns risk att plåtarna repar slangen för det är det lär vara det yttre tunna
3 svar · 3,7k läst
·
S
Spilloljan: [citat] Hej Lordi, det var ett tag sedan jag var inloggad här och ställde min fråga, men jag tänkte höra hur det gick med tempgivaren? Annars är det någon annan som har tips?
2 svar · 2,3k läst
G
grusgång: Tror inte det är felkopplat, då borde flera element vara berörda. Dom 2 element i badrummet låter inte ett skvatt som då borde vara närmaste källan för felkoppling där vi använder mest varmt vatten. När panntempen sjunker ner mot 67grader hör jag det som mest alltså när systemet börjar bli kallt, kan det vara så att när vattnet "krymper" så bildas det mer utrymme i systemet? Mer
6 svar · 1,8k läst
Elffors
Elffors: [citat] Märkligt det där med 10liter per m2 boyta. Antingen bor ALLA rörmockare o gamla förståsigpåare i passivhus Eller så har de en olje/koks/ved kombi och en hemmafru som eldar hela dan åt dem. Detta är 2013 och Det är inte ok med utkylda hus när man kommer hem från jobbet även fast man var tvungen att skrapa rutan på bilen på morgonen. Jag skulle inte råda någon att
18 svar · 5,3k läst
I
ichgary: PÅ natten är det kallt ute och då behövs mera värme, dvs högre framledningstemp. När solen lyser in och det är varmare ute så har du lägre framledningstemp..
4 svar · 771 läst
·
anders07
anders07: De kopplingarna på undersidan har ju sån "snurrfunktion". Kan det vara så att de är öppna eller stängda beroende på vilket håll de pekar åt? Jag rörde aldrig dem själv utan använde de vita plastmunstyckena så jag vet inte...
17 svar · 10,5k läst
·
B
Bambi: Jag instämmer Gabbe och då får ju det lilla expansionskärlet bättre arbetsområde MEN man tycker ju de rörisarna som varit och jobbat på fallet skulle kunna ta det belsutet i stället för att trycka i 1,5 bar, borde jag be dem komma och kolla igen då det är gratis engligt serviceavtalet eller är man småaktig då och ska bara låta det vara, det är inten stor grej, det funkar så här?
4 svar · 3,1k läst
G
Gallimatias: 180mm innerdiameter och 300mm ytter. I mitt fall använde jag mig av en bit schiedel ICS rostfritt. Jag har släppt ytterröret i liv med väggen i vardagsrummet. Har vanligt anslutningrör mellan kamin o vägg. Ring din skorstensfejarmästare och se vad han tycker!
10 svar · 4,3k läst
·
pelpet
pelpet: Hur är det med pannkitt? Borde det inte gå att helt enkelt spackla igen sprickan med sådant. Om det funkar borde det ju vara betydligt enklare än svetsning.
27 svar · 31,6k läst
·
S
spekerök: Finns olika excentrar att tillgå, har du ett 40cc koppel brukar jag köra med bl.a den som jag länkar, finns även kortare modell, är gjorda för just detta problemet. >>http://www.vvsobadrum.se/mma-excenterkoppling-p-2687-c-378.aspx mvh
6 svar · 6,7k läst
M
majaji: [citat] Väcker en gammal tråd till liv. Om man inte vill lägga klinker som man ska värma upp så kan man slipa betongen till högglans polerad betong. De blir riktigt fint och trevligt att gå på i kombination med golvvärme. Man kan sätta dit ett värmeväxlarpaket som är gjort för uterum som man koppla på befintliga med separerata vattenslingor som fylls med glykol. LK väme
15 svar · 18,5k läst
pelpet
pelpet: Du har ju redan ett bra vedsystem - kakelugnarna. Med ett rejält inlägg så håller du varmt hela natten och verkningsgraden är bra. Dessutom är det dekorativt och mysigt. Jag tror att en värmepump höjer husets värde betydligt mer än en vedpanna. De flesta har ett högst måttligt intresse av att elda en vedpanna, och föredrar ett värmesystem som sköter sig själv året runt. Ring och
16 svar · 8,6k läst
T
DIY_freak: [citat] Plåtarna har man för att kunna sprida värmen åt sidan när man lägger i frigolit/spån-skivor. När man gjuter in rören i en platta så behövs inte plåtarna då plattan gör samma sak och dessutom omsluter rören på ett bättre sätt än plåtarna kan göra. Plåtar och skivor är inte direkt gratis, så du kommer mycket billigare undan om du gjuter in rören.
10 svar · 11,8k läst
·
E
El_Chefe: Ifall någon skulle läsa tråden och undra hur det gick så gick det som vanligt. Ispropp i radiatorsystemet, vattenläcka i vardagsrumstaket och jobbigt försäkringsärende :) Don't worry, be happy!
5 svar · 15,9k läst
Snigla
Snigla: En liten input sådär i förbifarten.. när vi snackar drag.. jag nämnde för grannen att det alltid var så kallt vid diskbänken när man stod och höll på.. de sa att det var samma hos dem.. tills de hade bytt balkongdörren bredvid bänken. Efter det hade dom aldrig problem med kalla golv i köket..(och värsta dragigheten försvann direkt) - trots att de tyckte den va tät! Men de kanske
10 svar · 3,5k läst
O
oceanis: Om du räknar med 50W/m2 så kommer du formodlingen att få väldigt glest mellan slingorna och eftersom du skall flyta in dom direkt under klinker så är risken att du får kalla stråk på golvet. Detta kommer att märkas tydligt. Därför är det bättre, precis som föregående talare säger, att överdimensionera och få till så mycket längd att slingorna ligger tätt och sen styra med
4 svar · 6,0k läst
anders07
anders07: Här var min variant... Jag hade lite läcka vid kopplingar i fördelare så det bästa är ju att provtrycka även den. När man trycker med luft ska du inte ha mer tryck än ca. 0,3 bar! [bild]
50 svar · 46,8k läst
·
T
Tottomannen: Japp! Nu återstår bara att utöka med en eller ett par acktankar till, och därmed kommer jag väl att få lov att stoppa in ett större expansionskärl igen, men nu har jag ju vanan inne. ;)
41 svar · 9,6k läst
·
N
Nybyggarn: Ja vi har avlopp och vatten i garaget. Är det bara avlopp från en säkerhetsventil skulle jag dragit det till stenkistan, även om det kanske inte är tillåtet? En golvbrunn i ett garage eller avlopp från t.ex ett handfat skulle jag nog inte dra så.
11 svar · 3,4k läst
·
D09
D09: Får hoppas dom dyker upp på Elmia wood 5 - 8 juni, då kommer det att krylla av vedpannor förhoppningsvis
44 svar · 6,3k läst
·
pelpet
pelpet: Jag tycket det låter klokt med en större vedanläggning. Sådana finns ju begagnade till bra priser eftersom så många byter till bergvärme. Det behöver inte bli särskilt dyrt med en sådan. Och ved verkar ju lämpligt eftersom energibehovet är stort. Kanske kan du försöka hitta en kombipanna för ved/pellets, alternativt koppla in pannan parallellt med befintlig panna och konvertera den
14 svar · 1,4k läst
V
vallenman: Hej, Ska lägga in golvvärme i dotterns rum, 14mm trägolv. Läser på monteringsanvisningen att spiralslangen för givaren ska förläggas under Ebisolskivorna. Hur långt in under folien ska givaren vara? Givaren, ska den korsa de svarta fälten eller längs med? Läggs folien så att den täcker nästan hela rummet, och därefter kunna ställa säng och byrå på folien ? För att fixera
0 svar · 1,9k läst
E
Erikzon: Är det ingen som kan ge tips på vilken golvvärme som kan vara lämpligast? Har kollat på T2Röd och kelvins olika varianter. Vilket skulle ni föredra? Badrummet är rätt litet ~3kvadrat
1 svar · 1,3k läst
P
pyerdarn: tja jag prövade och strypa så där men fick ett rejält brus i ellementen :( kan iof va för kraftig pump 25/60 grundfoss tänkte om det är pga union ventilen och såpas bra kräm i cirkpumpen som det blir högt ljud, hade inga bekymmer med och strypa med union där vi bodde förut. :s
5 svar · 2,6k läst
·
H
heliac: Brännaren vill plötsligt inte starta. Inga larm. Den står bara i vänteläge trots att tempen är långt under gränsvärdet för start. Lyfte ur tempgivaren och knöt handen runt den och då steg tempen till ca 30 grader så den verkar ju funka. Det lyser en liten nyckelni displayen som kanske har lyst förut men jag är osäker. Om tändelementet är paj gör den ju ett startförsök som
0 svar · 3,8k läst
B
Bambi: Jag har inte LK men trådlösa termostater som haft samma batterier i sju år nu och de funkar än. Mvh Bambi
5 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.