hej,

vi har en elpanna, autoterm c200 från 1984. För ett par veckor sedan hade vi en elektriker här som bytte ut våran elmätare till en trådlös mätare. Sedan dess har vi inte haft något varmvatten... ihh..

Har vid ett flertal gånger felsökt i pannan. Ohmmätte alla säkringar och hittade tillslut en glassäkring som var trasig över en av kontaktorerna. Bytte denna men det hjälpte inte.

Pannan värmer varmvatten om man först ställer om pannan till manuellt läge. Men då går pannan för fullt och värmer även elementen. Detta behöver vi inte då våran luft/luft värmepanna klarar uppvärmningen av huset. Dessutom kan man inte ha en panna som går för fullt.. blir dyrt..

Står pannan i automatläge, är pannan helt kall för att inte säga iskall..

Någon som har en tanke på vad det kan vara för fel?! Är det ens värt pengarna att ta dit en elektriker för att titta på den? antar att det ändå inte finns reservdelar längre..

Tacksam för svar då jag kört fast lite. Vi måste ju ha varmvatten!

mvh
/Mattias

Har fortsatt felsöka och det verkar vara kretskortet som är deffekt. I manualen fanns det lite olika tester man kunde göra för att felsöka. Alla de testerna tyder på att kretskortet är deffekt.
Dessutom lyser ingen av de fyra smådioderna som är till för att visa pannans status (V V B Kall, Begränsad effekt mm).

Då känns det ännu mer som om det bara är att kassera pannan, för det finns väl inte några reservdelar till en panna från 1984? Har tittat noga på kretskortet och kan inte hitta några synliga skador..

/Mattias

det kan vara ngn termostat/termoelement som glappar... (eftersom det inte funkat i aut-läge) Alt strömförsörjningsaggregatet/nätdelen till "kretskortet"- Du kan ju kolla om kortet får matningsspänning....

Ja matarspänning får den. Det går ju mängder med sladdar till kretskortet men vid två av dem står det 24V och där mätte jag upp spänningen till 25.5 volt så det verkade ju bra.
Har även ohm mätt panngivaren och v v b givaren och de verkar också fungera.

det finns en varmvattentermostat monterad på 200L behållaren, men finns det något sätt att testa att den fungerar?!

mvh
/Mattias

Hej!
Jag har liknande problem med min Autoterm c200. Efter att jag fått mitt elskåp utbytt mot ett modernt, får jag knappt någon värme i mina element. Jag trodde först inte att det hade något samband, men efter att ha läst detta inlägg börjar man undra. Jag får varmvatten och allting verkar fungera ok, men när pannan skall producera värme åt elementen blir det bara ljumet.
Har du kommit vidare i din felsökning?

hej,

ja nu vet jag vad som är fel. Det är kretskortet som är paj. Hittade först ett motstånd som var sönder men ju mer jag tittade ju mer var trasigt. Svärfar som är duktig på el tittade också och han konstaterade att kortet fått bakström.. dvs ström på nollan och det har fått en mängd komponenter att gå sönder. Detta är givetvis elekterikerns fel som bytte elmätare men nu gäller det att bevisa det också... och vad får man för en panna från 1984a..?!

Köksfläkten som nästan är ny pajade samtidigt.. plötsligt fick även det en förklaring.. hoppas inte fler elartiklar hemma börjar gå sönder för tydligen kan det vara en viss fördröjning innan korten ger upp helt..

Det finns säkert många fler i det här landet som drabbats av samma fel vid mätarbyten.. fast många förstår nog inte riktigt vad som hänt.. mer än att några maskiner gått sönder.

Någon som kan ge tips hur man får elbolaget att ersätta en?

/Mattias

hej
här kommer en till som har autoterm c200 från 83 och den har varit sig själv efter mätarbytet och nu idag är den konstigare än vanligt den öppnar ventilen till elementen och drar ur all värme ur pannan trots det är 24grader inne.
nu finns inget varmvatten fan efter lite felsöking så konstaterar jag att kretskortet har gått hädan.
så man sätter sig på nätet och söker lite å vad hittar man jo fler som har samma problem!!
hur kan man misslyckas med ett mätarbyte undrar jag nu??
edit nu kom jag att tänka på att min tv gick sönder efter mätarbytet det kanske kan finnas ett samband!!

//Henrik

Redigerat:
Hej!

Lånar den här tråden lite angående vår elpanna Autoterm C200 från 1984, den verkar fungera bra, men jag har en fråga angående uppvärmningen eftersom vi har kompletterat vårt lilla radhus med en luft-luftvärmepump.

Rumsgivaren som sitter i hallen den man ställer ned gradtalet för uppvärmingen med elpannan har vi vridit ned till ungefär 8-10 grader, eftersom luftvärmepumpen klarar att hålla värmen. Elpannan skickar ju inte ut något varmvatten i elementen nu, vilket är helt rätt. Men en fråga jag har är varför elpannan ändå värmer upp vattnet i panndelen (termometern på fronten av elpannan varierar mellan att ligga på 30 grader C och 65 grader C). Sedan verkar det här varma vattnet cirkulera runt inne i pannan eftersom cirkulationspumpen känns varm.
Värmer pannan alltid vattnet i panndelen samtidigt som den värmer vattnet i varmvattenberedaren? Eller kan man på något sätt stänga av uppvärmningen av panndelen för att spara på el nu när vi inte använder det vattenburna för uppvärmningen, mer än varmvattnet för dusch och dylikt?

Mvh

Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.