V
vanpire: Ja det fungerar ju men då har jag inget att skruva i som sagt. Får väl flyta golvet ovanpå spårad cellplast och hoppas att dagens cellplast bär bättre än den man använde för 20 år sen ...
9 svar · 1,8k läst
L
lordi: Regelverket hittar du på www.sakervatten.se Numera är reglerna skärpta och man får bara montera fördelare eller t-rör synligt eller i vattentäta skåp. Huruvida man får skarva ett rör är forfarande luddigt i reglerna. 2009 var inte reglerna för värmesystem så strikta.
6 svar · 3,3k läst
·
L
lordi: Har för mig att dessa finns i både 24V och 230V. Kolla om det finns någon märkskylt. 200 spänn för en ny låter jäkligt billigt. Om motorn verkligen är trasig, så hade jag inte tvekat att köpa en ny för det priset.
1 svar · 4,7k läst
L
lordi: Kan också vara någon granne som monterat in en golvvärmeshunt med tillhörande pump som lever liv. Har råkat ut för detta i en brf en gång, när vi felsökte värmesystemet.
5 svar · 9,1k läst
P
puda: Lagerpaj? Pröva att smörja
3 svar · 3,0k läst
larsbj
larsbj: googla ´´begagnade kaminer´´ och du får gott om träffar på sådana firmor. Lägg gärna upp bilder här det kan finnas intresse.
1 svar · 1,6k läst
R
Ripper500: Jag gjorde följande. 1: tätade alla ventiler m cellplast och fogskum. 2: la markplast 3: satte in en utsugsfläkt som kör 4 timmar per dygn 4: avfuktare, woods
12 svar · 9,3k läst
P
Pumba: Det kom per automatik en invoice på högre belopp innan jag hann betala det, men jag har kontaktat honom så han skulle rätta till.
15 svar · 3,4k läst
N
nicklassehlin: Lysande, med den hjälpen lär jag kunna lösa det. Tack!
2 svar · 5,6k läst
SergeantSnorkel
SergeantSnorkel: Några saker som jag har lagt märke till i vårt hus (säkert olika i olika hus): - Om man bara eldar några timmar så blir det snabbt kallt när man slutar elda. Men om man eldar lite längre tid så blir murstocken så varm att den värmer huset närmare ett dygn. Vi har en väldigt grov murstock och det tar nog minst 6-8 timmars eldande innan man känner att den blir varm på utsidan. - Det
6 svar · 13,7k läst
A
Avemo: Hur ute är rummet, och hur stort? Om det inte är några stora springor får du förmodligen en bättre komfort genom att värma luften med element än med infravärmare. Dock behöver det startas en stund i förväg. Infravärmarna ger värme direkt, men det blir kallt om fötterna under bordet samtidigt som man får skalpen grillad. Angående pris vet jag inte om jag sett en infravärmare som
3 svar · 3,0k läst
S
spekerök: Skulle satsa på att montera radiatorerna på ytterväggarna, du kommer få ett bättre klimat i källaren. Att de placerat radiatorerna centralt i huset kanske bero på att det varit en kökspanna med självcirkulation en gång i tiden, grannen har så, visserligen 30 tals hus med grova/rejäla rör i värmesystemet. mvh
1 svar · 2,5k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Hur gick det?
26 svar · 22,1k läst
J
Josth: Konstigt med bara en vattenburen handdukstork även om den har elpatron. Normalt behövs också elgolvvärme för att uppfylla reglerna om lägsta temperatur på badrumsgolvet hela året inkl sommarhalvåret då framledningstemp från värmepannan är väldigt låg. Se vidare på Boverkets hemsida om krav på värme i badrumsgolv enligt dagens byggregler.
1 svar · 2,7k läst
T
toto1: Töm inte utedelen! Släpp ut övertrycket via säk.ventilen, sen så kan du tömma resten genom att lossa en koppling vid radiatorn. Våtsug kan vara bra att ha. Ibland så "hänger" vattnet kvar och du hinner dra dit ett par proppar så länge.
7 svar · 13,7k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Kanske detta kan vara något? http://www.glendimplex.se/produkter/varmestyring
2 svar · 3,3k läst
S
Skånepåg: Hej, Vi har radiatorer i vårt hus men även komfortgolvvärme i vårt kök, alltihopa drivs av en Thermia Atria 10. Nu när det börjar bli varmare (mer än 10-15°C) gör inte vp'n något varmvatten till husets värme, och även om jag tvingar igång den med hjälp av inställningarna blir det ingen bra drift/ekonomi av det ändå. Vi har golvvärme av märket Thermotech och de har en elpatron
0 svar · 1,4k läst
S
Smurfjävel: Ja, det får bli ett större kärl, ett som är minst 30 liter får det bli. Tack för hjälpen! :thumbup:
5 svar · 2,2k läst
F
frimson: [citat] Det var en utförlig artikel. Skulle nog ta en vecka för mig, som inte är ingenjör, att helt och hållet förstå. :) Men principen fattar man ju!
24 svar · 8,2k läst
·
nimhed
nimhed: [citat] En fundering: Vad fyller platonmattan för funktion om man sätter en golvvärmeskiva + klinkers? Jag är själv i samma situation, funderar på golvvärme när jag ska renovera källaren. Har idag en takhöjd som fungerar, och vill gärna att den fortsätter med det. Varje cm är således viktig.
7 svar · 3,5k läst
S
systemfel: Jag hade ju börjat titta på inomhus tempen.. Varför drar den mycket fjärvärme .. Är kurvan rätt är anläggni.gen inställd för varmt? Sedaan kollat alla radiatorer funkar termostaterna ? Vreden.. Sedan tätninglister till fönstren. Är dom hela ... Sedan hade jag kollat om fjärvärme mätaren visade rätt ...
17 svar · 5,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Detta är väl alldeles försent med hänsyn till Steve5432's problem, men det kommer ju fler vintrar: 1) Täta luckan ut till kattvinden. Ingen luft får komma in den vägen. Utsuget av luft i garderoben är ju inte för att ventilera kattvindarna, utan för att ventilera boutrymmena på övervåningen. 2) Fixa att luften får fri genomgång från övervåningens rum till garderoben. Dvs så att
4 svar · 3,7k läst
T
Torparharen: Nej då det är lugnt, nya batterier i dosan sen gick den igång.
2 svar · 1,6k läst
S
smurfen72: Då har du nog ett mera vanligt hus som behöver mindre värme tillförsel på övre plan.
11 svar · 3,4k läst
L
lordi: Om du vrider upp värmekurvan på max, går det in fler steg då?
7 svar · 4,4k läst
E
elmont: Ska du byta kontaktorer ska du nog anlita en elektriker
10 svar · 11,0k läst
·
J
Josth: Visste inte att gaspriset per kWh ligger så högt och nära elpriset. En elpanna med elpatroner har dessutom lite högre verkningsgrad än gaspanna och då blir nettot snarlikt. Besparingen på uppåt 6000 kWh kan nås om uppvärmningen klarar sig med max +55C större delen av vinter, dvs enbart ett fåtal nätter och dygn som kräver högre temp ut från F370. Kompressorn är inte så stor men
8 svar · 2,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja det där är ju en ganska gammal pjäs, verkar det som. Jag har ingen aning om den är dålig just därför, men lite kan man ju misstänka att handöl lärt sig under årens lopp. Vi har en Handöl 32: (Numera contura 32) [bild] Som känns rätt OK. Det blir iaf varmt när man eldar och uppgiven verkningsgrad är rätt OK. Den kostar ju däremot rätt saftigt, så om den exerg skrev om är
3 svar · 6,2k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Det klart att du inte har några problem. Du har ju uppenbarligen installerat kattvärme! Nu har ju tyvärr inte alla möjlighet till denna typ av sofistikerade lösningar.
20 svar · 4,1k läst
·
H
hakaner: Det verkar som att du har: 1) Ett eluppvärmt hus (Elvärmepanna) 2) Ett ventilationsaggregat med värmeåtervinning (Ej värmeproduktion) (FTX) Energiförbrukningen verkar lite hög, men inte orimlig. -Du bör nog fundera på att sätta in en värmepump i huset, för det verkar du inte ha idag. En bergvärmepump eller en Luft/vattenvärmepump borde vara två bra uppvärmningsalternativ, båda
12 svar · 6,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.