Jag ska byta panna och det mesta har klarnat, men just inkopplingen av den bivalenta shunten jag tänkt använda (ESBE DN20) är jag inte helt säker på. Vad tycker ni om den skissade kopplingen? ESBE verkar ha lagt in en backventil i två av nedanstående kopplingsförslag (de där shunten väljer mellan två värmekällor), skulle jag behöva en sådan?
Ska man kanske hellre ansluta uttaget till shunten längst till vänster på laddröret, vid avluftningen, så att laddningen först går förbi tankarna?
acksys7A4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Untitled-10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt ser ok ut som du har ritat på din skiss. Det är också helt enligt kopplingarna från ESBE och där finns inga backventiler heller. Den som liknar din koppling är den som heter tank med två uttag, och din seriekoppling motsvarar ju de två höjderna på deras tank.

Det är för att urladdningsflödet ska få så lika motstånd via parallella tankar som möjligt så att de töms lika. Du har inte det problemet när returen alltid tar vägen via serietanken och sen enligt din skiss blir det ju som på CTC bilden längst bort i parallelltankarna. I praktiken spelar det inte så stor roll om det inte är långa rörsträckor och relativt klena också.

Kanske en dum fråga, men vad är det som hindrar radiatorkretsen att cirkulera genom pannan istället för genom tanken/tankarna? Laddomaten är väl byggd för att öppna för självcirkulation efter avslutad eldning, för att tillvarata värmen i pannan?

Men det borde ju i så fall vara ett problem oavsett hur man kopplar radiatorkretsen, och så är det ju inte.

Om man tittar på exvis Baxis principskiss HÄR så är radiatorkretsen kopplad exakt som jag tänkt förutom att min shunt har ett rör till som går in på mitten mellan tankarna. Så det funkar uppenbarligen, men varför vattnet inte väljer att cirkulera genom pannan istället för genom tankarna (och plocka ut värme) bergiper jag fortfarande inte.

På baxis bild är det ju närmare till tankarna än pannan.
Men varmt vatten stiger ju så jag tror det löser sig av sig självt, kanske t.o.m bättre så som du ritat då returen trycker ut den sista värmen i pannan.

Kanske dum fråga, men varför är en bivalent shunt bättre? Vad spelar det för roll om den tar vv från mitten på tanken eller längst upp? Det kallare vattnet som kommer i retur trycker ju ändå upp det varma vattnet till toppen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.