3 915 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Borrdjup i Jämtland? Liiite bråskande!
Sida 1 av 2
Hej Allihopa, nu har vi slagit fast att det här med bergvärme är en bra sak, vi kommer byta upp oss från direktverkande till bergvärme och det är väldigt snart så därav lite bråskande!
Vi har ju tagit in offerter en gör nästan allt utom håltagning i väggarna inomhus för rör och el som vi får fixa själv eller anlita någon för detta företag gör detta för 189.000kr
Det andra gör precis allt för 250.000 svindyrt känenr vi och förmodligen blir det ett nej för dom
Inväntar offerten på företag nr 3 som kommer och kollar ikväll.
Men oavsett pris för allt är det en sak som bekymrar mig..Borrdjupet, det ena företaget (dyraste) säger runt 200-210 m djupt det andra om jag minns rätt 160 meter djupt..det är ju då en väääldig skillnad på djup. Så frågan är är det någon som har koll på vilket borrdjup som gäller i Östersund (Odensala) försöker febrilt ringa borrfirmorna som kan veta med dom svarar inte. väljer vi det billigaste företaget och det visar sig att 160 meter är för grunt så kostar det ju närmare 700 per meter om vi leker med tanken att dom måste ner ytterligare 50 meter så är kostnaden 35000kr till och då blir det 224 tusen.. och då är skillnaderna inte så stora längre.. Så HJÄLP!!!
Vi har ju tagit in offerter en gör nästan allt utom håltagning i väggarna inomhus för rör och el som vi får fixa själv eller anlita någon för detta företag gör detta för 189.000kr
Det andra gör precis allt för 250.000 svindyrt känenr vi och förmodligen blir det ett nej för dom
Men oavsett pris för allt är det en sak som bekymrar mig..Borrdjupet, det ena företaget (dyraste) säger runt 200-210 m djupt det andra om jag minns rätt 160 meter djupt..det är ju då en väääldig skillnad på djup. Så frågan är är det någon som har koll på vilket borrdjup som gäller i Östersund (Odensala) försöker febrilt ringa borrfirmorna som kan veta med dom svarar inte. väljer vi det billigaste företaget och det visar sig att 160 meter är för grunt så kostar det ju närmare 700 per meter om vi leker med tanken att dom måste ner ytterligare 50 meter så är kostnaden 35000kr till och då blir det 224 tusen.. och då är skillnaderna inte så stora längre.. Så HJÄLP!!!
Har båda firmorna lämnat offert på lika värmepump?morbidhans skrev:Hej Allihopa, nu har vi slagit fast att det här med bergvärme är en bra sak, vi kommer byta upp oss från direktverkande till bergvärme och det är väldigt snart så därav lite bråskande!
Hålen dimensioneras väl efter hus/pumpstorlek/värmebehov.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Kolla offerterna noga. Det är säkert olika pumpar och med olika effekter. Likaså med vp-effekterna. MAn får inte ha för liten effekt för då får pumpen gå hela tiden och inte heller för överdimensionerad. Rätt effekt gäller och det bör en kompetent installatör/vvs-konstruktör ge besked om.
Precis, det är storleken på pumpen (och hur varmt berget/grundvattnet är) som avgör borrdjupet. Vi (också Östersund, inga grannar har borrat) har en 10kw pump och cirka 180m aktivt hål, när det var som kallast för någon vinter sedan (-28 och lägre) så gick pumpen konstant, tror det blev någon timme tillskott också.
Jag pratade precis med en borrfirma. Borraren sa att dom som räknat 160 m borrdjup va nog ute och cyklade, han sa att lite grovt kunde räkna 1 meter per kvm så våran villa på 220 borde ha ca 220 m djupt hål, för att vara säker sen sa han med att det berodde på pumpen 10kw borde ha 1 hål på 220 m eller 2 på något grundare, 8 kW borde ha ett djup på ca 200.
Hur såg eran elräkning ut efter en sån vinter? Antar att tillskottet kostar lite?lt1cobra skrev:Precis, det är storleken på pumpen (och hur varmt berget/grundvattnet är) som avgör borrdjupet. Vi (också Östersund, inga grannar har borrat) har en 10kw pump och cirka 180m aktivt hål, när det var som kallast för någon vinter sedan (-28 och lägre) så gick pumpen konstant, tror det blev någon timme tillskott också.
Den var inte så dyr tror jag. 2011 hade vi 11800, 2012 hade vi 13200 (nyfödd bebis = 2-3 grader varmare), i år säger prognosen 14800 (jag ska försöka få stopp på den skenande förbrukningen i höst!). Allt ink hushållsel.
En sak du ska tänka på när du borrar är att vid sådana där längder så kan det vara svårt att borra djupare än 200m, så ta hellre två hål som är 150 än ett som är 220. Visst det kostar i foderrör och lite per meter. Min Rörmockare visste inte detta så borrarna borrade så djupt det gick = jag fick ett som jag tycker för grunt hål. Tråkig läropeng...
Din borrare tycker jag har en bra tumregel vad det gäller m/kw
En sak du ska tänka på när du borrar är att vid sådana där längder så kan det vara svårt att borra djupare än 200m, så ta hellre två hål som är 150 än ett som är 220. Visst det kostar i foderrör och lite per meter. Min Rörmockare visste inte detta så borrarna borrade så djupt det gick = jag fick ett som jag tycker för grunt hål. Tråkig läropeng...
Din borrare tycker jag har en bra tumregel vad det gäller m/kw
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Jag bor i Jämtland, har 200 m hål och en 7,5 kW vp och det funkar klockrent.
Ca 200 m2 uppvärmd bostad samt 70 m2 uppvärmt garage/förråd som håller mellan 8-10 grader.
Jag har i och för sig ett 18 m2 stengolv med el-värmekabel och kamin inom denna yta. På grund av detta golv har jag lite högre förbrukning. Jag har inte fakturorna tillgängliga men tror det handlade om 18 000 kWh.
Ca 200 m2 uppvärmd bostad samt 70 m2 uppvärmt garage/förråd som håller mellan 8-10 grader.
Jag har i och för sig ett 18 m2 stengolv med el-värmekabel och kamin inom denna yta. På grund av detta golv har jag lite högre förbrukning. Jag har inte fakturorna tillgängliga men tror det handlade om 18 000 kWh.
Redigerat:
Nä alla har olika, en Lämnar på IVT, en på CTC, en annan på Termia, men det kan väl inte skilja på pump och hål tycker jag? eller? för låt oss säga att jag har en ctc som fungerar på ett borrdjup av 160m när den nu pajjar om 15-20 år så köper jag ny en Nibe som behöver 200m djup, då sitter man ju illa till, eller?FredrikR skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Blir inte aktuellt om du har koll på effekt och verkningsgrad!
Kolla detalj erna i offerterna.
Samma rumstemp? samma kalkylera täckningsgrad?
Hur mkt el tillskott anger de behövs?
hur skiljer sig årskostnad?
När det gäller borrdjup så frågar väl alla borrare SGU om grundvattennivån där du bor och räknar efter det.
Borrhålets längd avgör hur mycket energi som kan tas upp. En sämre VP nehöver därför kortare hål än en bättre.
MEN det är säkert inte orsaken till skillnader i offerterna, det skiljer inte så mkt mellan fabrikaten. Däremot så kan det skilja om du byter om 20 år.
Samma rumstemp? samma kalkylera täckningsgrad?
Hur mkt el tillskott anger de behövs?
hur skiljer sig årskostnad?
När det gäller borrdjup så frågar väl alla borrare SGU om grundvattennivån där du bor och räknar efter det.
Borrhålets längd avgör hur mycket energi som kan tas upp. En sämre VP nehöver därför kortare hål än en bättre.
MEN det är säkert inte orsaken till skillnader i offerterna, det skiljer inte så mkt mellan fabrikaten. Däremot så kan det skilja om du byter om 20 år.