Hej! Har i vårt hus fjärrvärme. Fjärrvärmen regleras via en fjärrvärmeväxlare med utegivare. På elementen sitter termostater (MMA MTW) graderade 1-9. Jag har trott att termostaten ska stå på 9 för att fjärrvärmeväxlaren ska reglera värmen och ge lägsta möjliga framledningstemperatur. Vad jag har märkt är att elementen inte slår av när solen värmer upp utifrån. Ser nu att MTW är inställda så att 9 betyder måltemp 28 grader. För måltemp 22 grader ska väljas 7 vilket borde vara lagom. Vad ska man egentligen välja så att elementen inte brassar för fullt när solen värmer eller man eldar en brasa? Vi har alltså ingen innegivare.

Justera ner termostaterna så du får önska rumstemp. Dvs ca 7 för 22 grader som du säger .... Är det för varmt, skruva ner lite till.
Om du vill ändra framledn temp så får du justera värmekurvan i centralen så att den skickar ut lägre temp vid given utetemperatur. Framtempen är bara funktion av utetempen.

Kanske uttryckte mig lite otydligt - jag menar att jag trodde att de ska stå på max för att utnyttja maximalt av den värme som växlaren levererar. Jag förstår ju att framledningstemperaturen bara regleras av utomhustemperatur och önskad måltemp. Men då ska jag alltså ställa termostaterna på 7 och trimma in växlaren efter det med rätt kurva osv?

Ungefär så gjorde jag.

För att få ut så mycket energi som möjligt per volymenhet fjärrvärmevatten så ska returtemperaturen från elementen vara så låg som möjligt. Fjärrvärmebolagen brukar vilka ha så låg returtemp som möjligt.

För att justera in värmeregulatorn så bra som möjligt så kör man med maxflöde på elementen, den svåraste utetemperaturen brukar vara runt 0°C. Efter injustering av värmeregulatorn så stryper man ventilerna på elementen.

Vi bytte föra året regulatorn till en som har fyra tempgivare (ute, framledning, inne och returtemp), något år innan bytte vi till en tryckstyrd pump, så nu har vi en fjärrvärmereturtemperatur på ca 35-40°C när det är som kallast ute (ca -20°).

Krilleman
Demmpa skrev:
För att få ut så mycket energi som möjligt per volymenhet fjärrvärmevatten så ska returtemperaturen från elementen vara så låg som möjligt. Fjärrvärmebolagen brukar vilka ha så låg returtemp som möjligt.
Vissa bolag har dessutom en straffavgift om du levererar tillbaka för hög returtemperatur!

Mitt tar betalt för använd energi.

Krilleman
Jo, det gör dom alltid, men samtidigt vill värmebolagen ha tillbaka så låg retur-temp som möjligt.

Principen är enkel, dom vill kräma ur den sista ur rökgas-temperaturen som blir över innan ditt returvatten går in i verket för värmning igen.

Och levererar du då tillbaka för hög temp så går den sista värmen i skorstenen till kråkorna och ingen tar till vara på den...

Många städer har returen på FJV i markvärmeslingor på torg eller kraftiga uppförslut på vägar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.