Har fått problem med min Nibe elpanna (vvm 240, uppgraderad till 300) Den värmer inte varmvattnet ordentligt, värmer till drygt 30 grader innan temperaturen minskar igen. Samma sak med framlednings temperaturen till elementen ligger på knappt 30 grader. Får inga felkoder, har testat att starta om och även kollat och testat med att andra start och stopp temperatur för varmvattenbredaren. Har även luftat systemet.

Någon som har något förslag på vad som kan vara fel?

Slår termostaten ifrån vid 30 gr eller kallar den fortfarande på värme?
- Kolla att säkringarna till pannan är hela
- Är du ägare till voltmeter och eller tångamperemeter så går det att göra ytterligare mätningar

Har kollat proppar och säkringar. Elpatronen i pannan slår till och ifrån lite då och då. Har bara en vanlig elmätare som indikerar ström eller inte. Har inbyggd varmvattenberedare är väl bäst att tillägga.

Verkar dock inte som temperaturen stiger nämnvärt även om pannan visar att den värmer, även om den stiger något. Den verkar också byta mellan effektlägena utan att jag kan se någon logisk förklaring.

Sitter väl två olika skydd på pannan. Ett på högra sidan mitt på (bakom täckplåten tror jag) och en knapp som sitter under inkopplingsboxen. Även den på höger sida. På vår VVM300 får man trycka rejält hårt på denna om den löst.

Sitter en automatsäkring en bit upp på höger sida och så temperaturvakten med knapp under, här testat att trycka in den men ingen skillnad. Det konstiga är ju att den värmer lite men inte tillräckligt.

kulle
kolla säkringarna igen

edit
jag menar förstås om du har äldre porslinsäkringar , sätt i nya för att säkerställa att ingen är sönder, inte alltid det syns att dom har löst.

Redigerat:
I elskåpet sitter det nyare automatsäkringar till pannan men äldre porslin till varje fas, har testat att byta dom även om andra saker som går på samma fas fungerar. Har även testat att slå av och på automatsäkringarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.