2 829 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Vad för mojäng är det som behövs till golvvärme i hela huset?
Hej,
Vi håller på att renovera vårt hus och har bestämt oss för att byta ut alla radiatorer mot vattenburen golvvärme (har pellets). Köpte ett golvvärmepaket men missade att detta paket var tänkt för den som även kommer använda sig av radiatorer. Vår vvs:are har nu sagt att vi behöver köpa ngt annat istället för den minishunt som medföljde men jag kommer ju inte ihg vad det är vi behöver istället och vvs:aren är inte jättelätt att nå.
Ngn som vet vad det är han menar?
Vi håller på att renovera vårt hus och har bestämt oss för att byta ut alla radiatorer mot vattenburen golvvärme (har pellets). Köpte ett golvvärmepaket men missade att detta paket var tänkt för den som även kommer använda sig av radiatorer. Vår vvs:are har nu sagt att vi behöver köpa ngt annat istället för den minishunt som medföljde men jag kommer ju inte ihg vad det är vi behöver istället och vvs:aren är inte jättelätt att nå.
Ngn som vet vad det är han menar?
Du behöver en shuntgrupp och en golvvärmefördelare skulle jag tro. Exakt vad du behöver beror på hur mycket golvvärme som ska läggas. Ett tips är att du låter någon räkna på det så du får rätt grejer med rätt kapacitet.
Det är tre slingor som ligger. Ca 35kvm totalt
Det beror ju lite på hur ni har tänkt er:
Minishunt M60 som ni redan råkat köpa räcker bara för golvvärme upp till 60m² yta. Fördelare till tre slingor ingår i paketet du länkat till. Och som jag fattar är den redan installerad??
Hur tänkte ni göra med övergången från radiatorer till golvvärme. För renoverar du alla rum samtidigt med golvvärme kan man ställa ner temperaturen (alt bygga om vid pannan) för att bara mata till en centralt placerad golvvärmefördelare.
Ska du samköra under en tid och successivt gå över till golvvärme behöver du en fördelarshunt, Det går även att bygga en egen variant i lösa delar.
Minishunt M60 som ni redan råkat köpa räcker bara för golvvärme upp till 60m² yta. Fördelare till tre slingor ingår i paketet du länkat till. Och som jag fattar är den redan installerad??
Hur tänkte ni göra med övergången från radiatorer till golvvärme. För renoverar du alla rum samtidigt med golvvärme kan man ställa ner temperaturen (alt bygga om vid pannan) för att bara mata till en centralt placerad golvvärmefördelare.
Ska du samköra under en tid och successivt gå över till golvvärme behöver du en fördelarshunt, Det går även att bygga en egen variant i lösa delar.
Vi har plockat bort alla radiatorer så i nuläget är det enbart luftvärmepumpen i källaren som är värmekälla i huset och den är enbart dimensionerad för källaren.krilleman_215 skrev:Det beror ju lite på hur ni har tänkt er:
Det är i kök och matrum som golvvärmen lagts än så länge, provtryckt men inte igång. Nuvarande hus är 87kvm (enplans) kommer bli totalt 180kvm när vi är färdiga.
OK, men då borde ni ju satsa på att köpa två fördelare som sätts på strategiska platser som matas från pannrum med shuntstyrning därifrån. Kan byggas själv eller köpas färdig. Sätter man bara en fördelare i ett stort enplanshus kan det bli långa sträckor i matarledning. Max slinglängd på en 16mm slang är 90m.
Tänk på hur många slingor du behöver, kan absolut vara tanke på att få detta dimensionerat av LK, din installatör fixar det. Och hur är dina tre befintliga slingor uppdragna idag?
Tänk på hur många slingor du behöver, kan absolut vara tanke på att få detta dimensionerat av LK, din installatör fixar det. Och hur är dina tre befintliga slingor uppdragna idag?
Jag har (snart) 180 kvadrat 16mm LK golvvärme i huset och inga element. Har man inga element behöver man inga shuntar. Enda jag har är en cirkpump, en acktank och två fördelare (en på varje våning).
Det optimala är att ta höjd och bygga matarledningar och fördelare på en gång. Sen kan man koppla på slingor i tak de läggs in.
Det optimala är att ta höjd och bygga matarledningar och fördelare på en gång. Sen kan man koppla på slingor i tak de läggs in.
Jo, shunt behöver man absolut!Zakalwe skrev:Jag har (snart) 180 kvadrat 16mm LK golvvärme i huset och inga element. Har man inga element behöver man inga shuntar. Enda jag har är en cirkpump, en acktank och två fördelare (en på varje våning).
Har du 90º vatten rakt ut från tankarna i GV-slingorna? Blir det inte lite varm om "fossingarna" för dig?
Sorry, jag glömde tilägga att jag har bergvärmepump och inte fjärrvärme. Dvs. pumpen "tillverkar" inte 90-gradigt vatten utan snarare 30-gradigt. Därav ingen shunt. FÖr FV behövs naturligtvis shunt.krilleman_215 skrev:
Nu när jag fått tag på VVS:aren kan jag meddela att det var en golvvärmefördelare jag behövde. Inget annat. Det ska tydligen räcka så eftersom vi enbart kommer ha golvvärme och vår panna (vet inte om alla är så?) är knstruerad så att man kan ställa in kranvatten och dylikt på en temperatur och vatten för värme på en annan.
Klicka här för att svara