Värme allmänt
GK100: Ja, den är nog lite fel. Ser bra ut på kulvert, garagesidan men på primärsidan är det inte optimalt du kan ha en tanke med den kopplingen men det är inte standard 1A i så fall. Och en rent principiell sak är att se till att koppla VVX motströms i de flesta fall. Du ska i princip koppla din VVX som en radiator eller GV-fördelare parallellt med husets system, alltså ska pumpen i den
Noseone: Tar bort ett fönsterfoder eller liknande å pilla lite i isoleringen bakom.
mr_marbles: Motiveringen skulle vara att göra det lättare att verkligen få ut allt sot ur skorstenen och därmed minska risken för skorstensbrand. Men vi låter det vara som det är.
Zvenne: Jag är intresserad av lilla frö med DRAG till då jag saknar skorsten. Jag har läst en del negativt om den men det är gamla inlägg, någon som vet om dom blivit av med alla barnsjukdomar nu så man törs slå till?
mexitegel: Gäller det radiatorer är kanske prisskillnaden mindre, däremot kan estetiken bli lidande om man i installerar onödigt stora radiatorer.
largab: [citat] Jag har precis påbörjat tvättstuge/bastu/bad/dusch renovering i källaren. Det ligger ~20 m2 LK-eps16 i garaget till golvvärme :), hoppas slippa att frysa om fötterna....
largab: Hmm, att montera en termostat med max-öppet på 28 gr.... Känns helt meningslöst. Den reglerar ju inte alls då !! Då kan jag ju lika gärna strypa flödet manuellt som jag gör idag. Det sitter ett radiatorkoppel på den med ett standard strypvred. Men det känns inte riktigt 2013. Dock så fattar jag nu att handdukstorkstekniken inte är bättre än på/av. Jag är ute efter en riktig
mexitegel: Nyare apparater brukar vara effektivare, så med det som ledning så skulle jag säga att LG-pumpen är "billigast".
noone70: [citat] Nej det hade jag inte ens tänkt på...:) tack för tipset!
hackatall: Tommor -kulvertrören är varmlödda och isolerade med PU-skum och svart pvc-mantel (fjärrvärmerör). De låter jag bli att gräva upp. Jag har vedpanna. Bigfoot - För värmen är det alltså 25 meter 42 Cu på turen respektive 25 meter 42 Cu på returen, de är dock reducerade till 28 Cu i början och i slutet av slingan. Kulverten är 160 mm i diameter utvändigt, isoleringen är PU-skum.
analog: Den övre svarta är en manuell avluftning för större luftmängder, och den grå är öppning/stängning av autoavluftningen. Har du spolat slingorna? Autoavluftaren fungerar sällan så länge det är flöde i anläggningen.
Viktor Cz.: Det står i annonsen vad som ingår och varken koppel eller termostat är uppräknade så de ingår nog inte. 1- eller 2-rör hänger på val av koppel, inte radiatorn så den passar till båda varianterna.
memike: Har läst den. Mycket bra läsning :) Tyckte det kan vara kul att på ett ställe samla sin egen renovering. Har inte mer än hämtat hem kaminen och burit in den ännu. Men info och bilder kommer. Jag kommer iofs köra med "riktigt" eldfast bruk. /Micke
Tommor: Det var väldigt mycket rörgenomföringar..... ser faktiskt inte riktigt en bra lösning för dig annat än att behålla allt som det ser ut idag.. Det går ju att riva och proppa i slitsen men det blir inge bättre än det är idag.. Fördelen är ju att du aldrig behöver dra rören till köket ut i badrummet, utan kan svänga rören inne i slitsen direkt ut i köket, vvc skulle du kunna
Tommor: 400-500 kr per radiator med ny ventil och termostat om du gör det själv. sen tillkommer arbetet om du ska leja bort det. Och beroende på hur det ser ut hemma hos dig kanske du ska räkna med mellan 3-6 timmar arbete... inga protlem att göra själv om du vet hur man linar en gänga, och tappar ur systemet. investeringen isig kanske du inte sparar in på en dag med pellets, men du får ett
Jannez69: Han kan ju gå in med kamera och kolla pipan invändigt. Bara struntprat att man måste riva bort. Är det läckage vid provtryckning så kryper röken fram bakom masoniten. Om så är fallet måste du kanske riva bort, inte annars. Finns ju ingen som river bort lister, isolering och dylikt runt bjälklagsgenomgångar heller
Brosarp: Jag hämtar en in en låda ved varje kväll när det är kallt. Som det är nu så varar samma ved i ca 2dygn. Vi har jättestor koppar gryta i köket, bara att slänga in efter hand. Skräpig hantering? Med 3 ungar så blir brännet det minsta problemet.
Tommor: Beroende på hur mycket energibehov du har så är det lite olika effekter du kan räkna med. Men är du helt grön och inte vet hur ditt system fungerar använder du dig av 60-70watt/kvm i rummet och läser på tabellerna för högtempsystem så kommer du att få varmt och gott..
Tommor: Kolla med tillverkaren av solpanelerna! Rörledningarna är ok att hårdlöda, men inte anslutningen mot solpaneler av vissa fabrikat Detta för att panelerna tar skada av den höga temperaturen från gassvetsen! Garantin förfaller på de panelerna
Tommor: Strypningen görs inuti MMA termostaten, krävs specialverktyg och diagram. edit, menade naturligtvis inuti MMA ventilen..
Nyfniken: Jag har aldrig provat, men jag har en känsla av att du får bäst resultat om du slår av värmen, väntar 24 timmar, brassar på värmen för fullt och filmar under tiden.
Stenolofanders: Har ingen skiss, men kan prestera en kladd om du vill... I princip är det dock samma uppbyggnad som din rörmokare föreslår: du byter bara ut trevägs shuntventilen (som manövreras manuellt eller med motor o ställdon) mot en termisk trevägsventil: en ventil som manövrerar sig själv med hjälp av en vanlig hederlig termisk-mekanisk termostat i likhet med sådana som ofta sitter på
bonnier: Jag installerade IQTherm i förra kåken, funkade ganska bra tycker jag, fast ibland "hängde" sig elementen...men om det berodde på elementen eller styrningen vet jag inte. I samband med att jag skaffade IQTherm så kollade jag på en test som Råd & rön gjort, där hade ett antal liknande produkter utvärderats, kommer tyvärr inte ihåg vilka de andra var.
TroyLee: Ja någonstans går de ju ut och det är i garaget :) Tack för svar!
AndersS: Renslucka är ett krav som jag ser det. Har två stycken och båda Keddy. Använder de vanliga gjutna rören. Ett hål i teglet för att enkelt kunna montera om det är trångt är enkelt att sätta igen. Sedan bör du också har ett hål i kupan där varmluften kan strömma ut.
Andreas_H: Varför frågar du när du inte vill ha svar? Jag har läst tråden och lärt mig en del matnyttigt. För 18 månader sedan köpte jag mitt första hus, och tyckte "vedpannan" såg bra ut. Fattade inget då, det var en CTC 265 som är en av världens sämsta vedpannor. Men jag tog mig igenom första vintern. Under tiden har jag läst allt jag kommit över om värmesystem och köpt beg delar på