I garaget på mitt hus sitter det ett element från tidigt femtiotal, som bara har en kran, och jag vill sätta dit en termostat. Vilken termostat tror ni kan passa? DSC_0508.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen termostat passar rakt på utan du får byta ventildelen också. Eller det finns nog en som passar, men dom är väldigt dyra har jag gör mig...
 
Så jag får byta ut hela delen där ventilen sitter? Vad ska jag ha då?
 
Vet i tusan om jag skulle göra något i ditt fall.
Det ser ut att vara gammalt element och även grova rör anpassat för hetvatten där det krävs ett stort flöde varmt vatten för att få bra effekt på elementet och att avge värme.
Fungerar ventilen idag så försök att manuellt strypa den till lämplig temperatur.
Vad har du för värmekälla?
 
Jag eldar med ved. Jag behöver inte ha varmare än frostfritt i garaget, för där står hydroforen. Det frös sönder förut för förra ägaren, så lite värme krävs. Och en termostat vore nog bra, vill inte ödsla värme i onödan när jag istället kan ha den inne i huset.
 
Vad jag kan se är det samma ventil och vred som jag har bytt 30 st av i huset. Jag bytte mot MMA:s ventiler rakt av.
 
Kan du länka till något du tror kan passa?
 
Ser likadant ut som mitt gamla med. Ska undersöka det lite närmare när jag kommer hem vad rörkrökaren satt på för grejer. Var i alla fall också MMA grejer han satt på. Från början var det bara tänkt att byta innanmätet men när jag kom hem så hade han bytt hela paketet så att säga.
 
Ventilen kallas "bäst".
MMA har utbytesventiler som du kan byta till så du slipper skruva i gamla rör för att byta hela ventilhuset.

http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-bast-10r/ (kolla så du får rätt dimension)
Och en MMA termostat på den så är det fixat.
 
Pannlampa skrev:
[länk] (kolla så du får rätt dimension)
Och en MMA termostat på den så är det fixat.
Monterade sådana utbytesinsatser på mina gamla element, mycket enkelt att utföra. Rekommenderas!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.