roland53 skrev:
Vilket pumpfabrikat och typ av pump tänker du på?

Jag var kanske otydlig i mitt förra inlägg. Mitt påstående baserades på Grundfos centrifugalpump som är en mycket vanlig pump i värmesystem.

Om man ändrar pumpens rotationsriktning (centrifugalpump) så blir flödet mycket riktigt mindre pga pumphjulets konstruktion, men ändrar du rotationsriktning så ändras också flödesriktningen.

Men i en 1-fas pump så ändras inte riktningen bara för att du skiftar plats mellan fas och nolla.
Jag tänker på Grundfos UPS och har flera exempel på att flödet minskar men fortsätter i samma riktning. Senast en UPSD 50-120F. Det faktum att flödet fortsätter åt samma håll vet jag då det gällde en panninstallation med tempgivare på tillopp och retur.

Så, jag hävdar fortfarande att flödesriktningen inte ändras. Vidare skriver du det ju själv.. "Centrifugalpump" , vattnet pressas utåt oavsett rotationsriktningen.
 
jensaro skrev:
Jag tänker på Grundfos UPS och har flera exempel på att flödet minskar men fortsätter i samma riktning. Senast en UPSD 50-120F. Det faktum att flödet fortsätter åt samma håll vet jag då det gällde en panninstallation med tempgivare på tillopp och retur.

Så, jag hävdar fortfarande att flödesriktningen inte ändras. Vidare skriver du det ju själv.. "Centrifugalpump" , vattnet pressas utåt oavsett rotationsriktningen.
Kan du utveckla lite mer i vilken situation som "flödet" fortsätter i samma riktning men rotationsriktningen ändras? (överhalning av pump,byte av kondensator eller annat..?)

Ja i en centrifugalpump pressas vätskan utåt men eftersom skovlarna är lätt böjda så är kapaciteten beroende på rotationsriktningen.
 
Redigerat:
Heureka!!
Reptilhjärnan löste gåtan.

Strax ovanför termometern ovan tilloppet på växlaren var det 55 grader. 20 cm högre upp på stammen var det knappt 25 grader.

Rakt under växlaren sitter golvvärmeshunten med pump. Tänkte att denna kraftiga pump kanske kunde påverka flödet i radiatorsystemet. Sänkte då termostaten på golvvärmeshunten så pumpen stoppade och vips kom värmen ut till alla raddar och returen sjönk. Verkar alltså som att golvvärmepumpen påverkar flödet i radiatorerna negativt. Kanske man ska ställa ner gvpumpen ett snäpp.

Så jävla skönt! (och varmt)
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
roland53 skrev:
Kan du utveckla lite mer i vilken situation som "flödet" fortsätter i samma riktning men rotationsriktningen ändras? (överhalning av pump,byte av kondensator eller annat..?)

Ja i en centrifugalpump pressas vätskan utåt men eftersom skovlarna är lätt böjda så är kapaciteten beroende på rotationsriktningen.
ja, precis!

Fas-fel, vilket pumpen indikerade också.
 
jeppeknaster skrev:
Heureka!!
Reptilhjärnan löste gåtan.

Strax ovanför termometern ovan tilloppet på växlaren var det 55 grader. 20 cm högre upp på stammen var det knappt 25 grader.

Rakt under växlaren sitter golvvärmeshunten med pump. Tänkte att denna kraftiga pump kanske kunde påverka flödet i radiatorsystemet. Sänkte då termostaten på golvvärmeshunten så pumpen stoppade och vips kom värmen ut till alla raddar och returen sjönk. Verkar alltså som att golvvärmepumpen påverkar flödet i radiatorerna negativt. Kanske man ska ställa ner gvpumpen ett snäpp.

Så jävla skönt! (och varmt)
Jag har en ny alpha2 som ligger om du behöver en snällare pump till gv:n.
 
Vi får se. Ska ställa ner den här nu. Problemet är att jag behöver en kraftig pump som framöver även ska mata övervåningens två golvvärmefördelare (140m2). Den här ska klara 350m2 enligt spec.

Får se hur det går att kombinera med radiatorerna på nedervåningen framöver.
 
Du får balansera flödet i GV-shunten så den inte stjäl från den andra kretsen, det är ett vanligt fel om man kopplar in GV ute i ett radsystem att flödet vänder i vissa delar. Se även upp med hur det är inkopplat mot källan, det borde inte bli som du har det om det är rätt gjort vid VVX, båda förbrukarna ligger kopplade här om jag förstått rätt.

Och en centrifugalpump som går baklänges vänder inte flödesriktning men ger givetvis reducerad kapacitet.
 
Nu funkar det som sagt men frågan är hur det blir framöver om jag måste skruva upp hastigheten på pumpen för att få ett bra flöde till övervåningen. Kommer pumpen då att påverka radiatorsystemet? Funderar på att låta en VVS-ingenjör komma och titta på anläggningen för att få klarhet.
 
Låter vettigt. Men som sagts tidigare så är det viktigt att systemet är instrypt rätt.
 
Jo jag vet men just nu är allt tyvärr lite provisoriskt. Har ingen värme alls på övervåningen (150 m2) och det är -20 ute :) Kör just nu med öppna slingor i alla rum och tänkte justera allt nästa höst då jag även har golvvärme på övervåningen. Hur man justerar tre olika fördelare i samma system blir nästa problem...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.