Vi har en övervåning/inredd vind som för tillfället är helt tom och inte används. Det är varmare där än i resten av huset, så jag funderar på att sänka ett par grader. Det är golvvärme och bergvärme.

Vad ska jag vrida på? Ratten till vänster om pumpen ser lockande ut. Den är graderad 0-10 och står på 1 nu. Vi har ca 24 grader på hela övervåningen och jag sänker gärna till 19-20.

Nybörjarfråga, men efter ett helt liv i lägenhet så känner jag mig lite handlingsförlamad inför allt sånt här. :)

2013-12-08 11.19.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt rätt, vrid ner den tills du hittar lämplig temp. Låter dock som ni kör ut ganska hög temp från bvpn om ni har 24 grader och shunten på 1.. Har ni golvvärme i hela huset borda ni kunna dra ner kurvan rejält på bvpn.

Stänger du tre vägaren som står på ett så kommer det inte tillföra någon värme till övervåningen, likaså du kan kika vad cirk.pumpen står på för steg eftersom du har så varmt. Sedan saknas det styrdon, rumstermostater på ditt golvärmesystem för övervåning. Inget som känner av temp utan det eldar på med det som kommer från värmepumpens inställning/kurvlutning.

Har du radiatorer på undervåningen?

mvh

Redigerat:
Tack! Jag testar att justera ner det vänstra vredet en aning och ser var vi hamnar. Vi har radiatorer i sovrummen och vardagsrummet fortfarande så det är därför vi har så hög framledningstemperatur antar jag (51 grader just nu med -9 ute).

Du behöver en shunt motor med temp styrning som skall monteras på tre vägsventilen, som i sin tur skall sänka tempen på framledningen/tilloppet eftersom gv systemet är ett låg temp system med 35gr ca som max.

mvh

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.