Hej!
Har vattenburet vedeldat system i hela huset förutom i ett rum, där det istället sitter en liten elradiator (oljefylld, minst tio år gammal). Hittills har det fungerat som gästrum då och då och haft neddragen temp. resten av tiden. Av olika skäl har vi nu bestämt oss för att använda det som vårt huvudsakliga sovrum istället. VVS är inte direkt mitt expertområde, så jag undrar följande:
För bästa värmeekonomi och -komfort, vad tycker forumet är bäst?
1. Behålla nuvarande elradiator.
2. Bygga ut det vattenburna systemet till detta rum (kostnad?).
3. Byta ut nuvarande elradiator.

Vad menar du med alternativ 3? Att byta ut elradiatorn mot en annan, nyare elradiator?
Kommer du inte att spara något på, din gamla omvandlar redan el till värma ed 100% verkningsgrad... :)

Vad det kostar att sätta in en vattenburen beror ju på hur det ser ut. Var närmsta radiator finns idag och hur mycket rördragning det blir. En tumregel man brukar räkna med vid konvertering till vattenburet är 5000 per radiator men det blir antagligen lite dyrare vid endast en. Men är man händig eller har en röris i bekanskap kan man säkert köpa en beg radiator på blocket och lite grejor från rinkaby och komma undan med en tusenlapp eller två.

Svaret är nog det klassiska: "Det beror på".'

Vad har ni för uppvärmning idag? Om ni har en elpanna så kan ni lika gärna fortsätta med ett elelement då de har lika hög verkningsgrad. Om ni istället har en värmepump, pellets eller liknande så är det naturligtvis bäst att sätta ett vattenburet element i rummet. Hur mycket det kostar och hur jobbigt det blir beror i sin tur på hur det befintliga värmesystemet är draget.

Om de befintliga värmeledningarna ligger synligt så är det ju ganska lätt att skarva på ett extra avstick. Om de istället ligger dolt i bjälklaget så kan man kanske skarva på vid ett element i ett angränsande rum och dra synliga ledningar därifrån. I allra värsta fall blir du kanske tvungen att bryta upp bjälklaget och koppla på dig på systemet där.

Beror på är nog ett bra svar, som referens så ändrade jag uppvärmning i hela källaren, installerade 4 raddar från blocket. Raddarna kostade 150-500 kr styck. Rörkopplingar och några meter rör kostade 2000. de stora längderna med rör var dragna innan av en röris då jag bytte till värmepump, så vad det kostade vet jag inte...
Sammanfattning: radiator på blocket & kopplingar = 1000kr. rör beror på längd.

Stort tack för svar! Just nu vedeldat system. Rören går i bjälklaget, men det finns radiator inkopplad på det vattenburna i ett angränsande rum. Några meters rördragning isf. Eventuellt skulle man kunna ta upp golvet i hallen när det är dags att göra om där och göra en anslutning där om det är möjligt. Frågan är ju hur mycket man sparar, eller om det är mycket stök för lite pengar.

Min tanke om att byta elradiatorn mot en ny var om det hade hänt något revolutionerande på t ex termostatfronten de senaste tio åren, men det låter ju som att det kvittar lika isf.

Nu har jag lite att tänka och räkna på...

På termostatfronten så har man väl gått från bimetall till elektronisk styrning.
Fördelen är väl att de nyare har mindre hysteres och ger en jämnare temperatur.

• Gilla
gnejsarn
  • Laddar…
Jag skulle säga att elektroniska termostater är ungefär lika bra idag som de var när de kom på 70-talet. Däremot har de blivit vanligare på senare år. Om elementet har en bimetalltermostat är det en viss poäng att byta. Är det redan elektronisk termostat finns det ur det perspektivet ingen poäng med att byta.

• Gilla
gnejsarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.