M
mlsat: Andra tankar nu. Kollar upp alternativet ned en plattvärmeväxlare med tillhörande pump. Men vet inte riktigt vilken storlek på växlaren man skall ha
2 svar · 791 läst
C
camaro1969: jag vet faktiskt inte vad den har för dimension, måste kolla det. den är iaf inkopplad på en slinga med 5 element, gamla järnrör men inte särskilt grova, måste jag säga att det lätt kokar? :)
4 svar · 2,0k läst
imported_Benno
imported_Benno: Det finns en gräns hur mycket slingan ger i watt per kvm beroende på hur tätt man lägger kabeln. Kring 100w/kvm är vanligt och med läckage av värme till luften och byggnaden i övrigt så behöver nog hela huset bli varmt innan du når några 45 grader (annars krävs det högre effekter). Sedan brukar man ju ta det lite lugnt när man slår på golvvärmen första gången och inte
22 svar · 4,0k läst
N
Ned-Flanders: Någon aom har erfarenhet av kelvin vk el golvvärme att flytspackla in?
0 svar · 3,3k läst
Q
quas: Så om jag tolkar dig rätt så det som gör att värmen efter pumpen är lägre bör bero på att det även blandas in kallvatten i det skedet? Det stämmer att den är lite varmare, men hade trott jag skulle se en större skillnad gentemot när värmepumpen inte går.
2 svar · 2,9k läst
·
N
Nicke-85: Jag antar att du menar temp givaren till golvet? Här igentligen inget bra svar men eventuellt kanske man kan prova att använda silikonspray som hjälp men det får någon annan svara på. Själv brukar jag alltid lägga i givaren i slangen innan jag gjuter in den för säkerhets skull.
1 svar · 724 läst
X
xdigger: Det vara enorm skillnad från oisolerat till isolerat!
20 svar · 18,6k läst
mexitegel
mexitegel: Kolla med Trevco i Kungälv, jag fick väldigt bra pris på mina grejor (köpte dock inte just PEM-slang) när vi dränerade om.
5 svar · 4,6k läst
D09
D09: Du åker väl på vattenburet om du väljer Ved, pellets, jordvärme, bergvärme samt luft/vatten och frånluft Kvar har ni bl.a.luft luft, låter dock inte som ni har någon öppen planlösning. Låter i mina öron vettigt att installera vattenburet och ved/pellets alt bergvärme beroende på förutsättningar, tid, ork, ekonomi etc Hurusom är det mycket pengar och värt många funderingar
7 svar · 1,4k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, rekommendationen är att isolera någon meter ut från husväggen.Detta eftersom rören kan vara under nollan. Man isolerar alltså inte för att rören inte ska frysa utan tvärtom - att marken runt rören närmast huset inte ska frysa.
4 svar · 1,0k läst
J
johnologi: Hej Bor i en träkåk från 1932 med bergvärme, pump IVT ca 2 år gammal. Vi gjorde i våras om vår hall och hade då en VVS-are som bytte den befintliga radiatorn mot vattenburen golvvärme installerad på de gamla radiatorrören med en Elshunt FS-36. Se bifogad bild. [bild] Ovanför hallen ska det bli lillgrabbens rum och jag har precis tagit bort ett el-element och köpt ett vattenburet
0 svar · 5,8k läst
·
N
nissen7: ok-har en stark kompis så det ska nog gå i så fall.Tack för svar!
5 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: Det går ju som nödlösning att montera en 12mm kromad rak koppling på röret upp. Kanske inte så snyggt, men men. I det bästa fallet är ju radiatorerna likvärdiga måttmässigt.
9 svar · 1,6k läst
·
H
hackatall: Ja det är nu verifierat även via den lokale rörfirman att det "ska" cirkulera i kulverten hela tiden, det finns andra system men med en fyrvägsventil med tillhörande styrbox (som jag har) så finns det inte nån ekonomi med nåt nytt system. Det som jag inte begrep var att jag var tvungen att montera en bypass så att en runtpumpning i kulverten ens var möjlig, dock blev jag rekommenderad
6 svar · 1,9k läst
J
Jimmie Andersson: ja nu kommer det värme när jag hjälpte shunten. ska se om den går tillbaka när jag sänker värmen imorrn.
9 svar · 3,2k läst
·
HandySmurf
HandySmurf: Det finns kopplingar som ser ut som ett "U" som du kan använda när du tar bort ett element. Du behöver dock tömma systemet för att kunna montera en sådan. Tror inte att du bara kan stänga termostaten och ta bort elementet. Vad som händer om du kopplar bort utegivaren beror på vad du har för anläggning. Gör inget utan att stänga av VP först. Stäng av strömmen tillfälligt till VP
1 svar · 1,3k läst
A
Andreas_H: Hur gick det för er?
4 svar · 1,2k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Väldigt bra siffror :) Berätta hur du har gjort....hur mycket isolering?
9 svar · 14,7k läst
Krilleman
Krilleman: Var strypningen i botten? Kalas att det löste sig! :thumbup:
14 svar · 5,4k läst
·
N
Niklas_1: Sätter man 5 grader så skulle jag nog vilja ha termostatet i det kallaste hörnet. Om man har 5 grader vid ett element eller ett termostat 1,5 meter upp på en vägg är det nog lätt att det blir kallgrader långt ner vid ytterväggar och dess hörn.
4 svar · 3,1k läst
Krilleman
Krilleman: Kan du inte bara koppla en slang mellan anslutningarna och öppna ventilerna. Slangen bör vara av lite längre modell (en meter eller två) så du hinner känna vad som är vad beroende på vilken som blir varm först! Har du problem med luft i systemet sen tidigare kan du luft ur slangen genom att bara öppna ena ventilen först och lätta lite på motsvarande gänga så luften pyser ut. Kommer
11 svar · 4,2k läst
E
Erik_X: Hade jag haft ett välskött kommunalt elbolag och Tyska E-on att välja mellan hade valet varit enkelt. Det kommunala bolaget. E-on lär bara vilja tjäna pengar och inte leverera om du inte kan hota med att sparka ut dem. De fixade min elkabel när de kom på att det finns tvångsförvaltning.
88 svar · 19,4k läst
·
M
Malten: Ja varm luft är ju inte känd för att sjunka, snarare tvärtom va. Menar du att enda vent kanalen för frånluft nere är skorstenspipan från kaminen, eller sitter frånlufts ventil rakt ovanför eldstaden, lite lättare om du slänger upp en bild på de hela. edit. Alltså du eldar några timmar för en höjning på 2grader, då kan de ju omöjligt va en bra kamin, eller väldigt kasst
4 svar · 4,2k läst
J
JOW: Den gör att värmepumpen kan värma en större volym vatten varje gång den kör. Det ger längre gångtid och färre starter vilket utökar livslängden på kompressorn/värmepumpen. Volymförstorare kan i princip sitta varsomhelst i systemet, medans en "knäpptank" måste sitta på framledningen från värmepumpen före allt annat. Så en knäpptank är en volymförstorare som sitter på ett
9 svar · 8,2k läst
·
T
thomasx: Till sist hittade jag en sida där man kan förstå skillnaden :) Den ena modellen http://badshop-web.de/product_info.php?info=p5476_danfoss_link_psu_untercleaning_net_part_014g0260.html och den andra http://badshop-web.de/product_info.php?info=p5477_danfoss_link_nsu_decorate_net_part_014g0261.html Så "unterputz" har själv nätdelen inbyggd i bakstycket. Man ser egentligen ingen skillnad på
2 svar · 2,5k läst
D
Drövel: Man kanske måste komma ner mot 1,3. Får kanske bita i det sura äpplet och bekosta radiatorer ändå. Ser när jag läser länkade rapporten själv lite mer noggrannt att det fanns visst en tabell på s 14...
3 svar · 3,3k läst
D
Dea_34: Det är naturligtvis plan B men arbetsinsatsen är betydligt större då längden på moderna ventiler för 3/8" (10R) är mindre än 68 mm så då behövs det förlängas/skarvas.
2 svar · 1,4k läst
·
P
pyerdarn: [citat] ja ett slit de håller jag med om hjälper en markägare så allt ja tar ner och grejjar div med maskiner osv så de blir gratis men många timmars jobb. ja testade min tb mini då gick det gallant men då stog redan vedexen och väntade.. hade sotaren här med utrustning och ställde in brännaren vart värre de ist :S problemet var alltid steget mellan lågeffekt och högeffekt.
55 svar · 9,1k läst
·
M
mindz: Kanske blir att kolla upp det då ....genom väggen är inget alternativ för oss då vi har glaspartier runt hela uterummet :) Måste nog försöka få tag på en sotare och se vad han säger ...han borde ju veta precis hur jag ska göra för att sätta in kamninen ? :)
12 svar · 6,4k läst
K
Kalmarkille: [citat] - Tack o bock. Då skulle det iallafall fungera bra att ha infravärmaren monterad på motsatta väggen, riktad mot ex. sittplatsen.
6 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.