Hade en röris här för några dagar sen för att flytta värmeväxlaren samt koppla in 5 äldre gjutjärnsradiatorer som varit oinkopplade de senaste 2 åren. Nu märkte jag att returen är 5-6 grader högre än tilloppet och att det bara är radiatorn som sitter närmast som blir rejält varm, dock med högre returtemp. Radiatorn som är längst bort sitter ca 13 meter från värmeväxlaren och den som är närmast sitter väl 3 m bort. Från växlaren går 18mm cu en kort bit och sen övergår det i 15 mm cu.

Det är inte felkopplat. Vad kan detta bero på och vad ska man göra? Rörisen förstod inte riktigt vad som kan ha blivit fel. Kan det ha lossnat rost/avlagringar i radiatorerna och satt igen termostat/retur?

Ska man lossa varje radiator och spola ur?
 
Testade att öka cirkpumpen på växlaren ett steg och då sjönk returtempen på tre av radiatorerna (i huset) medan både tillopp och retur sjönk ner till 6-8 grader på de två radiatorerna i garaget...
 
Om det inte är felkopplat så måste radiatorerna sitta i ett utrymme som är avsevärt varmare än din framledningstemp, dvs att radiatorerna funkerar som kylare.
Annars är det helt omöjligt att tempen från radiatorerna är högre än tempen till dem.
 
Ta patent genast!
 
  • Gilla
Yrrol och 2 till
  • Laddar…
Sitter cirkpumpen åt rätt håll?
 
Förtydligande.
Växlarens tillopp (radiatorslingan från växlaren) ligger på 54 grader och returen på 44 grader så där är det ok. Men lägre bort mot radiatorerna händer det jag beskrev ovan. Returen är varmare än tilloppet...

Cirkpumpen har alltid suttit så i växlaren (även innan vi rev radiatorsystemet) och jag tar för givet att ingen har varit här på natten och vänt den :)

Det är inte felkopplat. Allt är synligt och jag har kollat 63 gånger varav 3 gånger med rörisen.
 
Är detta fysiskt omöjligt? Ska jag ringa Guiness rekordbok? Kanske kommer man med under "Konstigaste radiatorsystemet", "Sämsta hempularen" eller nån annan rubrik. :)
 
Å vad händer om du stänger den radiatorn som sitter först ?
 
Provade att stänga termostaterna på de inne i huset för att se om det skulle leda till att de ute i garaget fick mer värme men det hände inte mycket.
 
jeppeknaster skrev:
Det är inte felkopplat. Allt är synligt och jag har kollat 63 gånger varav 3 gånger med rörisen.
Trots det du skriver tänker jag skriva detta:
Hos mig var allt rättkopplat, var jag övertygad om i alla fall. På ett ställe gick två rör upp genom taket till våningen ovanför, ett till höger, ett till vänster. I sovrummet ovanför kom rören upp på precis samma sätt... Ja, ni fattar vartåt det barkar; när vi renoverade rummet på övervåningen och bröt upp golvet upptäckte vi att någon skojare hade korslagt rören i mellanbjälklaget... Ingenting är omöjligt!:)
 
Cirkpumpen går baklänges, haft den frånkopplad elektriskt och vänt på polerna?
 
Den har varit frånkopplad en kort stund men är inkopplad korrekt. Som jag skrev ovan är tillopp och retur just vid växlaren ok men det är längre bort det är problem.
Blir fan inte klok på detta.
 
Kyleman skrev:
Cirkpumpen går baklänges, haft den frånkopplad elektriskt och vänt på polerna?
Detta händer inte om det är en 1-fas cirkulationspump med kondensator däremot om du skiftar faser i en 3-fas pump kan den byta riktning.
 
roland53 skrev:
Detta händer inte om det är en 1-fas cirkulationspump med kondensator däremot om du skiftar faser i en 3-fas pump kan den byta riktning.
Pumpen kan byta riktning men flödet går åt samma håll ändå även om det kan tyckas märkligt. Det som händer är att flödet blir betydligt lägre.
 
jensaro skrev:
Pumpen kan byta riktning men flödet går åt samma håll ändå även om det kan tyckas märkligt. Det som händer är att flödet blir betydligt lägre.
Vilket pumpfabrikat och typ av pump tänker du på?

Jag var kanske otydlig i mitt förra inlägg. Mitt påstående baserades på Grundfos centrifugalpump som är en mycket vanlig pump i värmesystem.

Om man ändrar pumpens rotationsriktning (centrifugalpump) så blir flödet mycket riktigt mindre pga pumphjulets konstruktion, men ändrar du rotationsriktning så ändras också flödesriktningen.

Men i en 1-fas pump så ändras inte riktningen bara för att du skiftar plats mellan fas och nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.