Har haft stora problem med att det kommer in luft i systemet och därmed lägger värmen av väldigt ofta. Det kan handla om flera, flera gånger per dag och jag får lufta cirkulationspumpen ett par minuter varje gång. Väldigt mycket luft, alltså. Jag har ingen kunskap om detta alls. Någon som kanske vet vad det kan vara för problem och vad för åtgärder som isåfall kan testas?

Jag har varmvattenberedare och cirkulationspump.

Tack på förhand

Vilken slags expansionstank har du?
Typ öppen som sitter på vinden eller membrantank som förmodligen sitter i teknikrummet?
Kolla trycket i exp.tanken. Bör ligga i tryck strax över högsta punkten i ditt värmesystem
1 bar = 10 m vattenpelare

Är verkligen helt okunnig. Men har en liten expantionstank på 12l som sitter i anslutning till pumpen. Trycket är bra, förra vintern hade jag dock problem med att det sjönk, så fick fylla på vatten varje dag.

Hursomhelst tycker jag pumpen är fel ställe att lufta på. Då är den felplacerad eller så saknas något annat riktigt ställe för avluftning.

Om du måste fylla på vatten i ett slutet system ofta tyder på en läcka.
Förra vinterns "läcka", upphörde den helt plötsligt utan åtgärd?

"trycket är bra", vad innebär det? hur mycket är trycket? Bor du i enplans eller 1,5 plans hus?

Det läckte isåfall hela förra vintern. Har haft värmen avstängd fram tills för ett par månader sedan. Har funkat felfritt sedan dess, men börjar jävlas nu. Kanske har nåt att göra med att det börjar bli kallare ute?

Bor i 1,5 plans, trycket ca 1,5 bar

Ja, trycket verkar bra - motsvarar 15 m vattenpelare. Du har väl inte mer från exp.tankens placering upp till taknocken?

Du måste avlufta allt, radiatorer, circ pump och om det finns någon annan avluftningsnippel. Du kan vara tvungen att göra detta flera gånger innan all luft försvunnit. Håll koll på trycket och efterfyll vid behov.

Om du fyllt systemet nyligen med färskt vatten och sedan kört igång värmesystemet avger vattnet gaser (="luft") och detta måste bort.

Om trycket fortsatt sjunker då får du nog allt fundera på ev. läckor

Lufta på elementen, pumpen behöver du inte lufta om den sitter vettigt på en vertikal rörsträcka. Trycket är heller inget att bekymra sig för ligger det kring 1bar är det ok.

Nej jag har inte mer än 15m upp. Jag har luftat pump och radiatorer vääldigt många gånger, hjälper inte. Höll på med det hela förra vintern. Var kan avluftningsnippel eventuellt sitta?

Det jag inte förstår är varför det börjar jävlas nu, när det fungerat vid mildare väder. Någon tanke där?

Pumpen sitter vertikalt ja. Måste lufta för den lägger av med jämna mellanrum. Finns bara luft i den och den blir väldigt varm

Vad har du för värmekälla och temperaturer? Är pumpen för radiatorerna?

Borde finnas något bättre ställe att lufta på, verkar finnas fickor som stoppar cirkulationen annars skulle pumpen ordna sig själv. Om du fyllt vatten och värmer mer nu kommer givetvis lite luft att tas ut men inte så mycket och länge.

Vad för märke på cirk pumpen?

Mvh

Varmvattenberedare, står på 75C. Ja den är för radiatorerna.

Altech tror jag att märket är!

C87 skrev:
. Var kan avluftningsnippel eventuellt sitta?

/QUOTE]

Du får helt enkelt följa rören och se var och om det finns någon avluftningsventil. Troligast att det sitter nära anslutning vv-beredare eller exp.tank eller på någon hög punkt i systemet.

Dom kan se lite olika ut. Här nedan ser du exempel

[länk]

[länk]

Lägg ut en bild på din värme anläggning från pannrummet.

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.