Jag ska koppla om värmesystemet något och då ska jag även koppla in en tappvattenautomat men får psykbryt på rören i huset...

Huset är renoverat 82 och då byttes alla kopparrör. Rören är dock 0.2 mm grövre än de rör som går köpa idag så inga klämringskopplingar passar... 15 mm rören är 15.2 mm och det sitter gamla klämringskopplingar på dom så tydligen finns det eller har funnits men när jag söker på nätet hittar jag inget om det...

Varmvattenledningen till pannan som jag ska koppla bort är 22.2 mm så en 22 klämring passar inte på den heller..

Vad är det för konstiga rör jag har egentligen?

Lät märkligt.. Det är inte det att det blivit krage på rören då de kapats?

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Det har inte frusit i rören någon gång? Då kan de vidga sig . 15 rör brukar alltid vara 15. Jag har dock råkat ut för 22-rör som var något större, men de var säkert från 30-talet eller tidigare. De var tjockare i godset också. I nödfall får du be någon löda på en bit, om du inte har möjlighet själv

Är du tvärsäker på att rören är 0,2mm för stora kan du nog ta lite smärgelduk och slipa rören om du kommer åt runt om.

Krilleman
15,2 & 22,2 har jag inte heller råkat komma på trots massor med år inom rörmikeriets värld.

Har du mätt 15,2 och 22,2 på flera ställen runt rören?

Har plockat bort mer rörisolering nu och tydligen har rörmockaren dom dragit det haft lite av varje...

Där rören sitter med klämkopplingar är det "normala" dimensioner men sedan är rören lödda och de rördelar som inte har någon klämkoppling på sig är cirka 15 och crika 22.

Antar att det inte vara så noga med exakta dimensioner för de rör som ändå skulle lödas så rörmockaren kanske hade köpt upp något billigt sekundaparti.

Du får väl kyla rören med is innan du monterar kopplingarna....!

P
Finnd inga 15,2 å 22,2 cu bara slå på kopplingen.

Är rören runda där du har mätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.