6 180 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Rimlig offert?
Sida 1 av 4
Skall inreda övervåningen på mitt Älvsbyhus Hörner med 2 sovrum och ett allrum.
I sovrummen skall det vara 2 radiatorer (600*900) vardera och i allrummet skall det vara en lite större radiator ca 600*2300.
Det är ca 30 meter rördragning.
Anslutning mellan över och undervåning som är förberett.
Har fått en offert på 49300 kr.
Arbetet är 24000 kr
Material 25300 kr
Radiatorerna som är offererade är Aga Thermopanel TP 22, på nåtet kostar dom mindre 600*900 ca 1800-2200 kr och det större 600*2300 ca 3800-4500 kr.
Är detta ett okej pris ?
I sovrummen skall det vara 2 radiatorer (600*900) vardera och i allrummet skall det vara en lite större radiator ca 600*2300.
Det är ca 30 meter rördragning.
Anslutning mellan över och undervåning som är förberett.
Har fått en offert på 49300 kr.
Arbetet är 24000 kr
Material 25300 kr
Radiatorerna som är offererade är Aga Thermopanel TP 22, på nåtet kostar dom mindre 600*900 ca 1800-2200 kr och det större 600*2300 ca 3800-4500 kr.
Är detta ett okej pris ?
Arbetskostnaden motsvarar ca en manvecka. En rimlig gissning på tidsåtgång är 2-5 dagar beroende på hur rören ska dras (det går alltså inte att säga om det är ocker eller bara lite dyrt)
Materialet däremot är dyrt... jag skulle tro att de vill ha 3200 styck för de små och 6000 för den stora radiatorn 2000 för fördelare och termostater och sen 5-7000 för rör och kopplingar , dvs runt 20000 (beror på om du har ett- eller tvårörssystem)
Att handla via vvskonsulterna tenderar att bli dyrt, och de du hittat skäms tydligen inte.
Sen tillkommer kostnaden för deras servicebil också.
Fråga vad det blir om du köper in radiatorerna, fördelarna och termostaterna själv.. de kostar 9600 hos sigro.se så där sparar du in 4-5000.
Materialet däremot är dyrt... jag skulle tro att de vill ha 3200 styck för de små och 6000 för den stora radiatorn 2000 för fördelare och termostater och sen 5-7000 för rör och kopplingar , dvs runt 20000 (beror på om du har ett- eller tvårörssystem)
Att handla via vvskonsulterna tenderar att bli dyrt, och de du hittat skäms tydligen inte.
Sen tillkommer kostnaden för deras servicebil också.
Fråga vad det blir om du köper in radiatorerna, fördelarna och termostaterna själv.. de kostar 9600 hos sigro.se så där sparar du in 4-5000.
Tack för svaret, vi har bara isolerat tak och ytterväggar och sedan reglat 45*45 fär ett "installationskit" för att det ska vara enkelt med el och vvs. Bara raka sträckor att dra rören som enligt mig inte borde ta mer än 8-10 timmar, sen vet jag inte vad tiden är för att montera upp själva radiatorerna. Företaget är välkänt
och ligger bara 1-2 km från mig med egen butik som dom säkert har mycke på lager.
Förstår inte hur folk kommit ner på 25-30 000 för en installation.
tycker det känns dyrt, hade tänkt mig runt 35-40 000.
och ligger bara 1-2 km från mig med egen butik som dom säkert har mycke på lager.
Förstår inte hur folk kommit ner på 25-30 000 för en installation.
tycker det känns dyrt, hade tänkt mig runt 35-40 000.
Rörmokare o elektriker slår väl generellt på 100% på materialet. Köps på typ Ahsell med typ 60% rabatt sedan får kunden betala Ahlsells ordinarie priser. På det tar den 500 kr/tim och uppåt för arbete. Bra betalt för arbetet plus mycket bra betalt för materialet. Konstigt det blir dyrt? En byggare tar generellt max 7% påslag på sitt material.
Rinkaby rör på nätet tar tex 54 kr för en golvvärmeplåt. Skulle inte bli förvånad om Ahlsell tar bra mycket mer. Lek med tanken att de tar 90 kr för samma plåt. Rörisen får 60 % rabatt och betalar 36 kr. Sedan får kunde en faktura där det står "golvvärmeplåt 90 kr". Rörisen är Ahlsell trogen som kund för både Ahlsell o rörisen tjänar på detta. Kunden förlorar
Jag ser på nära håll hur det fungerar. Själv har jag 58% på många rörprodukter på ahlsell. Skulle aldrig slå på något för en ev kund. Trots dessa rabatter har jag handlat samma saker billigare i närbutikerna. Då ligger prylarna hemma på garageuppfarten någon dag senare.
Så mitt tips. Kolla nätbutikerna. Om rörmokaren handlar grejerna = du betalar svindyrt på fakturan. Han vill sälja prylarna, tro mig.
När det gäller el, köp på Malmbergs home. De grejerna duger gott. Har bara dåligt rykte sedan gammalt. Men så mycket billigare prylar
Jag ser på nära håll hur det fungerar. Själv har jag 58% på många rörprodukter på ahlsell. Skulle aldrig slå på något för en ev kund. Trots dessa rabatter har jag handlat samma saker billigare i närbutikerna. Då ligger prylarna hemma på garageuppfarten någon dag senare.
Så mitt tips. Kolla nätbutikerna. Om rörmokaren handlar grejerna = du betalar svindyrt på fakturan. Han vill sälja prylarna, tro mig.
När det gäller el, köp på Malmbergs home. De grejerna duger gott. Har bara dåligt rykte sedan gammalt. Men så mycket billigare prylar
app app app, man ska inte klaga på hantverkarens påslag eftersom dom måste ju tjäna pengarna nånstanshangun skrev:Rörmokare o elektriker slår väl generellt på 100% på materialet. Köps på typ Ahsell med typ 60% rabatt sedan får kunden betala Ahlsells ordinarie priser. På det tar den 500 kr/tim och uppåt för arbete. Bra betalt för arbetet plus mycket bra betalt för materialet. Konstigt det blir dyrt? En byggare tar generellt max 7% påslag på sitt material.
lite kuriosa, kollade vad jag fick betala för ett element som jag fortfarande inte har köpt. men listpris 4300 med våran rabatt så blev det 2300 för ett purmo typ 22, 500x1800 och då är vi inte ens vvs'are!
men till trådskaparen hade jag rekomenderat att du köper in element och koppel själv och sen anlitar en mindre firma till installationen istället för att anlita den stora firman. mindre firmor tenderar att ta på sig rena installationer i högre utsträckningar än större företag, och dom kommer ju endå få sälja lite kopplingar och rör för trippla listpriset
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg