Har en del frågor kring vatten och värme.
Börjar med premisserna,

Nyköpt enplanskåk med källare från 1972 på ca 115+115kvm.
Befintligt värmesystem, direktverkande el samt trasig luft/luftvärmepump.
Samt en vvb för varmvattnet från 1974 -300l som drar ohyggligt med el.

Nu till frågeställningarna.
Hur många grader är optimalt att ställa vvb? En del säger max och en del säger 60. Jag har ingen blandningsventil, men detta bör man väl montera in oavsett vilket?

Kikat lite på att köpa solfångare från Kotly typ denna http://kotly.com/Complete_solar_package_SHP250S_for_3-4_person_family,4226.html verkar väl otroligt prisvärt?

Vi kommer att till hösten oavsett vad byta vår felande luft/luft till en ny modell då det är ungefär vad vi har råd med just nu.

Men samtidigt är jag väldigt inne på att montera in en kamin under vår/sommar 2015 och har kikat en hel del på att köpa en vattenmantlad kamin från tjeckien liknande den Bobbafett har här http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/179975-resultat-av-installation-av-vattenmantlad-kamin.html. För att i sådana fall ta hjälp av en röris(vänn) samt eget arbete för att montera begagnade ackumulatortankar och nya radiatorer.

Plats i källaren finns, är det idiotiskt att inte gå för att köpa en vedpanna då?
Eller bör jag skita i allt vad vatteneldning heter och "bara" köra luft/luft med en kamin i framtiden och komplettera med en solslingad vvb?

Många frågor, men jag blir inte klok på vilken väg jag ska välja.
Det jobbiga är ju att ringer man fackmän (vilket jag gjort) så vill alla sälja SITT system, dvs luftpump eller kaminer eller bergvärme osv.

D09
Ni har ju ingen vattenburen värme, så utan en sådan installation hade jag uteslutit vedpanna och kamin med tank.

Jag hade istället satsat på en nyare luft luft, en vanlig kamin för mys/ stödeldning samt nyare vvb

Ska ni ha vattenburen värme blir det annorlunda

Redigerat:
D09 skrev:
Ni har ju ingen vattenburen värme, så utan en sådan installation hade jag uteslutit vedpanna och kamin med tank.

Jag hade istället satsat på en nyare luft luft, en vanlig kamin för mys/ stödeldning samt nyare vvb

Ska ni ha vattenburen värme blir det annorlunda
Glömde säga att vi förbrukar enl pappren och dom tidigare åren ca 30000kw/h på värmen. Du menar att det inte kan vara värt att försöka konvertera om man kan göra mycket jobb själv?

Nyare vvb, med eller utan solfångare tycker du?

D09
dajvid skrev:
Glömde säga att vi förbrukar enl pappren och dom tidigare åren ca 30000kw/h på värmen. Du menar att det inte kan vara värt att försöka konvertera om man kan göra mycket jobb själv?

Nyare vvb, med eller utan solfångare tycker du?
Jodå, jag är mer för vattenburen värme :)

Men väljer man att installera vattenburen värme så hade jag satsat på vedpanna eller bergvärme :)

Beroende på vilka förutsättningar med tid och tillgång till billig eller gratis ved :)

Kan inget om solfångare tyvärr :)

Okej tack, ang temperaturen i VVB då, kan man spara pengar genom att öka tempen och montera blandningsventil?

Nej, du sparar inget på att höja tempen i beredaren. Upplever du att du inte har varmvatten så det räcker när du/ni duschar/badar så kan du höja tempen så får ni mera varmvatten att tillgå, en blandningsventil är att rekommendera.
Du får mera förluster om du höjer tempen men det brukar vara marginellt, känns beredaren varm på utsidan?
Kanske man då kan tilläggsisolera den.

Nädå, det räcker, tänkte mest på energibesparing. Men en blandningsventil ska väl installeras.
Om man ser på det ur samma synvikel igen, sparar man något på en nyare vvb? Eller ska jag tuffa på så länge den håller?

Om man ser det enbart till energin så är en ny beredare inte bättre på att värma vatten än en gammal, däremot så kan en ny beredare hålla kvar värmen i beredaren bättre genom bättre isolering, i gengäld så kommer ju värmen huset tillgodo iom att det är direktverkande el så förlusterna inträffar inte förrän du inte har ett värmebehov i huset.

• Gilla
dajvid
  • Laddar…
1972 var energi billigt. Generellt så isolerades husen därefter.
Jag skulle nog börja med att undersöka och ev. tilläggsisolera vinden om jag ville minska energikostnaden.

Gammsmurfen skrev:
1972 var energi billigt. Generellt så isolerades husen därefter.
Jag skulle nog börja med att undersöka och ev. tilläggsisolera vinden om jag ville minska energikostnaden.
Det är en tegelvilla från början, men man brädade om den 2004-2006 och tilläggsisolerade väggarna en del. På vinden ligger det max 20mm nu, ser riktigt glest ut. Så planer på att tilläggsisolera finns, vet någon var jag kan läsa på om detta?
Funderat på att göra det själv, antingen om man hyr en lösullsmaskin eller lägger skivor. Är det nån idé eller ska man låta proffs göra det?

Tilläggsisolera vinden är ganska okomplicerat.
Enklast är nog lösull. -Bära upp säckarna på vindan, sprätta upp dem och kratta ut det. Dammskydd rekommenderas.
Skivor brukar man inte använda som vindsisolering. Isåfall är det rullar som gäller. (gullfiber med en tunn papp på ovansidan)
Som sagt, lösull är mycket enklare, då man inte behöver vara så noga med skarvar, runt takstolsben, etc.

Men jag har hört att man inte ska blanda olika typer av isolering hur som helst, och att man måste bygga upp konstruktionen i nivå med isoleringen?

Ska se när jag kommer hem exakt vad för material det ligger där idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.