Jag planerar att köpa en Nibe Eminent varmvattenberedare.

Idag så är min kallvattenstam 22mm men alla anslutningar på varmvattenberedaren är 15mm. Är det någon idé att köra 22mm även för varmvattenstam?

Man kommer långt med 15 om det inte är långa sträckor. Jag har själv 22mm och ca 20m rör och man får spola nästan 1 min för varmvatten och det är ganska irriterande. Tiden hade förmodligen halverats med 15..

Men hur påverkas vattentrycket? I mitt fall är det c:a 10 meter mellan VVB och tappstället längst bort.

Är d många avstick längs vägen?Kommer det pågå flera tappningar samtidigt? Är det toa eller stora badkaret längst bort?

Det är en sommarstuga med totalt fyra förbrukare:
- Kök (diskbänk + diskmaskin). C:a 6 meter in på stammen.
- Badrum (handfat, WC, dusch). C:a 10 meter in på stammen.

Min tanke var att använda 22mm på stammen för både varmt och kallt och sedan ha 12mm i köket och 15mm i badrum.

En nackdel med onödigt grova rör är att det tar längre tid innan man får fram varmvattnet till tappställen som ligger långt bort.

22 mm rör har mer än dubbelt så stor volym som 15 mm rör per meter, och den volymen måste tömmas ut innan varmvattnet kommer fram. Det kommer alltså att gå åt lite mer varmvatten också.

Tillägg
En annan tanke: Plaströr borde vara bättre än kopparrör utifrån samma tänkande.
Det går åt mycket mera värme för att värma upp kopparrör på vägen till tappstället.

Redigerat:
22 är overkill, jag skulle kört 15mm CU eller plast av motsvarande dim.

Det verkar vara en svår avvägning mellan vattentryck och hastigheten att få varmvatten... Jag tycker man läser olika rekommendationer överallt.

Men jag kommer köra PEX så långt det går. Det är bara rummet där VVB och hydrofor står som jag för koppar.

Du kan ju prova med en 10m vattenslang och se om du tycker det spolar tillräckligt. Kom ihåg att vid dusch och bad nyttjas både varm och kallvatten samtidigt så vardera flöde behöver inte vara så högt.

Jag mailade Uponor och frågade. Dom rekommenderade 18 mm i stammen och 15 mm till förbrukarna. Det låter som en bra mellanväg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.