6 647 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Ansluta 22mm rör till VVB
Jag planerar att köpa en Nibe Eminent varmvattenberedare.
Idag så är min kallvattenstam 22mm men alla anslutningar på varmvattenberedaren är 15mm. Är det någon idé att köra 22mm även för varmvattenstam?
Idag så är min kallvattenstam 22mm men alla anslutningar på varmvattenberedaren är 15mm. Är det någon idé att köra 22mm även för varmvattenstam?
Man kommer långt med 15 om det inte är långa sträckor. Jag har själv 22mm och ca 20m rör och man får spola nästan 1 min för varmvatten och det är ganska irriterande. Tiden hade förmodligen halverats med 15..
Det är en sommarstuga med totalt fyra förbrukare:
- Kök (diskbänk + diskmaskin). C:a 6 meter in på stammen.
- Badrum (handfat, WC, dusch). C:a 10 meter in på stammen.
Min tanke var att använda 22mm på stammen för både varmt och kallt och sedan ha 12mm i köket och 15mm i badrum.
- Kök (diskbänk + diskmaskin). C:a 6 meter in på stammen.
- Badrum (handfat, WC, dusch). C:a 10 meter in på stammen.
Min tanke var att använda 22mm på stammen för både varmt och kallt och sedan ha 12mm i köket och 15mm i badrum.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En nackdel med onödigt grova rör är att det tar längre tid innan man får fram varmvattnet till tappställen som ligger långt bort.
22 mm rör har mer än dubbelt så stor volym som 15 mm rör per meter, och den volymen måste tömmas ut innan varmvattnet kommer fram. Det kommer alltså att gå åt lite mer varmvatten också.
Tillägg
En annan tanke: Plaströr borde vara bättre än kopparrör utifrån samma tänkande.
Det går åt mycket mera värme för att värma upp kopparrör på vägen till tappstället.
22 mm rör har mer än dubbelt så stor volym som 15 mm rör per meter, och den volymen måste tömmas ut innan varmvattnet kommer fram. Det kommer alltså att gå åt lite mer varmvatten också.
Tillägg
En annan tanke: Plaströr borde vara bättre än kopparrör utifrån samma tänkande.
Det går åt mycket mera värme för att värma upp kopparrör på vägen till tappstället.
Redigerat:
Det verkar vara en svår avvägning mellan vattentryck och hastigheten att få varmvatten... Jag tycker man läser olika rekommendationer överallt.
Men jag kommer köra PEX så långt det går. Det är bara rummet där VVB och hydrofor står som jag för koppar.
Men jag kommer köra PEX så långt det går. Det är bara rummet där VVB och hydrofor står som jag för koppar.
Klicka här för att svara