Jag skulle vilja ta hand om överskottsvärme från vårt hus och leda den till vår pool. Är det någon som kan klar fram en lösning som inte är alltför dyrbar.
Vårt hus har stora perspektivfönster mot söder. Under sommarmånaderna blir det lätt 25-28 grader.
Huset har en frånluftsvärmepump Nibe. Poolen har en separat vårmepump.
Lilla Nobelpriset till den som kan skissa på en variant som gör att överskottsvärmen i huset kan bidra till uppvärmningen av poolen.
Tornfalk

Om ni redan har investerat i en poolvärmepump kan jag inte tänka mig att det är lönt att meka in flvp i poollösningen. Om det är 25-28 grader i huset är det säkert minst 20 utomhus och poolvärmepumpen kommer jobba nog effektivt.

OK. Men mitt kanske ännu större problem är hur jag får ner temperaturen i huset. Jag tänkte att jag kunde göra två flugor på smällen.

Med flvp kan du nog inte göra mer än forcera ventilationen. Vill du ha kallare än utomhus får du installera AC.

pelle242 skrev:
Med flvp kan du nog inte göra mer än forcera ventilationen. Vill du ha kallare än utomhus får du installera AC.
Eller mecka in luftdelen till poolvärmepumpen inomhus. :p

• Gilla
Lutte
  • Laddar…
En fet fläktkonvektor/aerotemper som tål klorvatten inne som du leder poolvattnet genom kanske?

Flytta din poolvärmepump så att du har fläktdelen inne i huset ;) då får du effektiv kylning inne och varmt poolvatten (värmen till poolen blir nog sämre men du får ju kyla inne iallafall).

Så, nej jag har ingen aning om hur du kan göra...

EDIT: Attans, Drömhus2012 hann före medan jag lämnade datorn för ett ögonlick...

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Sätt en poolvärmepump inomhus haha då har du snart minusgrader inomhus och varmt i poolen. Men med 2000 m3/timme i luftomsättning vilket vanliga luftvattenvärmepumpar kräver kommer det bara fungera någon timme...

Beror väl på dT, men det lär ju blåsa en del inne. Kanske måste höja volymen på TVn och då går det ju mer ström till den..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.