Kollar på ett hus men det värms upp av olja/elpatron. Inte bra ekonomiskt. Det är en Baltic vx25 från 02. Går väl inte att installera pelleysbrännare i denna? Vad kostar det att byta panna? Såg att en kombipanna går på 35000 spänn ca på pricerunner. Vsd skulle hela kalaset gå på med montering. Vill ha ved pellets.

Läs på lite mer innan du bestämmer någonting. Vedeldning och pelletseldning kräver diametralt olika saker. Kombipanna ska du inte reflektera på. Vedeldning KRÄVER en acktank lämpligtvis på minst 3000 liter. Man eldar ved i en laddpanna vars enda uppgift är att värma vattnet i tanken. Modern ekonomisk pelletseldning sker i en panna avsedd för pelletseldning och den ska inte eldas mot acktank.
Kostnad med montering från 60000 för pellets och 90000 ör vedanläggning.
En skaplig begagnad pelletspanna.kan bli mycket billigare då rördragningen redan är i stort sett klar.
En vedpanna köper man inte begagnad.
Ska du av någon anledning elda både pellets och ved så installera en komplett vedanläggning och köp till en pelletsbrännare på 30-50 kW till laddpannan.
Kontrollera hur mycket veden kommer att kosta i framtiden.
Ska du betala priset som skogsägaren får för massaved så blir vinsten liten jämfört med pellets.

• Gilla
cust3000
  • Laddar…
Ok vi var och tittade på ett annat hus som vi var intresserade av också som hade en äldre panna med ved och pelletsbrännare. Ackumulatortanken såg jag inte men brukar den inte vara vid pannan? Såg bara en äldre expansionskärl. Därför jag undrade. Huset med ved pellets är 220m2 stort. Pellets kördes året om för varmvattnet och på vintern kärdes både ved och pellets.

Men elda pellets i en urgammal "kombi"panna för varmvattnet hela sommaren är ju stort slöseri.
I en riktig effektiv pelletspanna må så vara om man har en stor varmvattenförbrukning men annars blir elektrisk varmvattenberedare på sommaren ofta billigast i drift.
Till en 220 kvm stor byggnad lönar det sig att skicka kombipannan till skrothandlarrn direkt och stoppa dit en modern pelletspanna. Vill man lägga golvvärme eller byta till större radiatorer och kosta på mekanisk ventilation så är också bergvärme ett bra alternativ till ett så stort hus

Det hängde en gammal styrning til elpatron i men ägaren visste inte om den fungerade. Vi är ju bara tre pers två killar och en fru så varmvattenförbrukningen är inte så hög för oss i nuläget. Jag kan absolut inget om detta. Har direktverkande el idag med oljeradiatorer. Nuvarande ägaren är nöjd med systemet. Han käper färdighuggen ved 45cm bitar. Här i småland betalar man ca 400kr kubiken stjälpmått för veden. Jag måste kolla vart ackumulatortanken sitter om det finns sådan men det måste det väl göra?

Redigerat:
Gamla gubbar eldar direkt i kombipannan så någon acktank hittar du nog inte.
Är kombipannan den vanligaste, ctc 265 fungerar den bra till pelletselnnig men för vedelning är den absolut inte avsedd.
Till den pannan kan du enkelt sätta in en pelletsbrännare så halverar du uppvärmningskostnaden gentemot el och olja och hamnar på samma kostnad som vedgubben men till mycket mindre jobb och du eliminerar risken att hela kåken brinner upp eftersom en kombipanna vid vedeldning brukar ge uppåt 500 grader i rökgastemperatur.

Redigerat:
johanpelle skrev:
Gamla gubbar eldar direkt i kombipannan så någon acktank hittar du nog inte.
Är kombipannan den vanligaste, ctc 265 fungerar den bra till pelletselnnig men för vedelning är den absolut inte avsedd.
Till den pannan kan du enkelt sätta in en pelletsbrännare så halverar du uppvärmningskostnaden gentemot el och olja och hamnar på samma kostnad som vedgubben men till mycket mindre jobb och du eliminerar risken att hela kåken brinner upp eftersom en kombipanna vid vedeldning brukar ge uppåt 500 grader i rökgastemperatur.
Så ditt råd till mig är att bara köra pellets. I huset vi tittar på, det stora är det ju ved pellets. Du tycker alltså att jag bara ska köra pellets och elda med ved om pelletsbrännaren strejkar. Pannan är gammal, typ 60 70 tal men pelletsbrännaren är från 06. Hur sker varmvattenberedningen då på en sådan gammal panna?

I en kombipanna sitter endera en kopparartank eller en kopparslinga för vv-beredning. Slingan kan behöva kalkas ur. Sätter man en elberedare i serie efter pannan så kör man med den på sommaren och så hjälper den till om man tappar mycket varmvatten. Allt beror på vad det är för panna dvs. namn och typ. En del kombipannor duger inte till någonting.
Vad är det för sorts brännare? En del brännare var rena mardrömskonstruktioner och pelletseldning har ju tack vare det fått riktigt dåligt rykte. Har man rätt grejor får man varken explosioner, bakbränder eller tjyvstopp.

Ok. Vet ej vilken brännare det är. Ska kolla detta. Ägaren som haft huset i några år har bara haft ett fåtal stopp. Ett matarstopp och tändrör som måste bytas. Ska kolla märket på brännaren. Så om pannbyte stundar så är det en pelletspanna man ska satsa på. Någon modell märke? Huset är ju stort så lite power måste det ju vara i den

En vanlig 20 kW panna räcker långt. De som eldar med brännare i gamla oljepannor eldar ofta inte med högre effekt än 11 KW och det räcker för en kall vinter ned till -20.

Magnus Lindberg skrev:
Kollar på ett hus men det värms upp av olja/elpatron. Inte bra ekonomiskt. Det är en Baltic vx25 från 02. Går väl inte att installera pelleysbrännare i denna? Vad kostar det att byta panna? Såg att en kombipanna går på 35000 spänn ca på pricerunner. Vsd skulle hela kalaset gå på med montering. Vill ha ved pellets.

Går att ha pelletsbrännare i denna panna men det blir inte optimalt då den har lite trång eldstad så det rekommenderas en effekt på 10-13 kW bara men det klarar man sig långt på!

Så till en börjar köpa en ny eurofire och installera sen när ekonomin tillåter köper man en bättre panna.

Och i fall nummer två så om det är en ctc 265 så lär det inte finnas acktankar utan det eldas efter behov dvs mycket!

Har lite erfarenhet av att köra pellets i denna och det funkar sådär enligt mig! Den vill ha massor effekt för att kunna öka i temp.

Har hjälpt min styvfar att justera in deras brännare i en 265'a och på 9kw tuggade den i flera timmar utan att vilja öka i temp var först uppe vid 17kw vi fick den att fungera tillfredställande med lagom temp på rökgaserna och då tillverkade jag en egen baffel och vi fick laborera med undertrycket i pannan så det var klart mycket krångligare än i min konverterade oljepanna.

Sen kan du elda ved i den utan att bränna ner huset! Den är inte supereffektiv då rökgaserna går direkt ut i murstocken men en varm murstock värmer också huset samt man slipper oroa sig för tjärbildning i skorstenen som tar eld.

Elda pellets i en Baxi Baltic är helt omöjligt i praktiken. Bra med riktig fakta som stämmer med verkligheten på ett forum. Spekulera och gissa kan alla göra.
Nu gällde det en annan panna.men vi vet inte vilken.
Vad gäller ctc265 så fungerar den skapligt till pelletseldning om man håller sig till en effekt på högst 11-12 kW.. Vid högre effekt blir verkningsgraden katastrofal och pelletsförbrukningen hög.
Elda ved i en ctc265 är i praktiken omöjligt då rökgastemperaturen bara med några vedträn stiger till 450 grader så risk för skadad skorsten finns. Visst finns det envisa tokstollar som eldar ändå men pannan har aldrig någonsin varit avsedd för vedeldning utan "vedutrymmet" finns för att man tidigare eldade koks i pannor och då behövs ingen konvektionsdel som tar upp värmen i röken. Koks avger sin värme genom strålning.
Spekulerar man på ett hus där det eldats ved i kombipanna i stor utsträckning bör man låta en sotare inspektera skorstenen med kamera för att se vilka skador "vedeldningen" har orsakat.
Man brukar se att pannan är svart ovanför luckorna om vedgubbar varit i farten. Men de flesta kombipannorna har eldats med olja.

Det går ganska bra att elda med ved även i en ctc 265 om man eldar på rätt sätt. Jag har eldat en vinter i mitt femtiotalshus på 160 m2 i Dalarna. Jag gjorde av med 22m3 ved den vintern. Fyll upp vedutrymmet med ganska grovkluven ved och tänd UPPEPÅ! Då brinner det lagom lungt. En dragregulator i skorstenen hjälper till ytterligare. Dock är det en gammal panna och den kan haverera när som helst. Men det funkar ett tag tills man vet vad man vill och har pengarna. Och jag tyckte det var roligt att elda i ctc:n, roligare än den moderna pannan jag har nu.

Efter att ha läst Johanpelles domedagsprifetsior var jag livrädd när det blev dags för brandskyddskontroll. Det hade ju eldats med ved i många år i monsterpannan och jag var säker på att skorstenen höll på att falla samman. Efter en grundlig undersökning, där skorstensfejarmästaren filmade hela kanalen gav han mig det chockade beskedet att skorstenen var i skick som ny!

Jo en del tycker om att göra det svårt för sig utan att det blir någon förtjänst ut av det.
Köper du en riktigt gammal Renault du sälja startmotorn på Blocket och använda startvev. :)

Beror väl på vad skorstenen är murad av för tegel hur mycket den tål.
Min egen skorsten var eldad med kombipanna av en vedtok så en hel del stenar vid rökutloppet vittrat sönder av värmespänningarna. Var att hacka hål i en lättbetongvägg på andra sidan och försiktigt skrapa bort bruket så stenarna kunde bytas en efter en.

Det blir inget sova om man nu ska värma ett hus med ved i en ctc265 för ved måste stoppas i ofta om man vill ha varmt på morgonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.