Hej!

En vanlig rekommendation är att man inte skall installera en täljstenskamin som väger mer än 400 kg direkt på bjälklag. Jag har tyvärr byggt mitt hus så att golvreglerna inte är synliga från krypgrunden och därmed är enkla förstärkningar svåra att göra. Jag har ett trägolv som är 28*140 som ligger på ett bjälklag som är 50*225. Spisen kommer att stå ca 80 cm från yttervägg. Nu undrar jag vad som kan hända om man sätter en spis som väger 550 kg direkt på golvet? Någon som har erfarenhet eller har sett vad som kan hända? Försäljaren säger att det inte är någon fara, "det är bara som 6 gubbar skulle stå där".

Och, skulle man kunna använda en tillräckligt stor och hög golvskyddsplåt som avlastare? detta eftersom spisen endast är 650 i diameter.

Mvh
/Ruckelrustaren

• Gilla
OlssonX
  • Laddar…
Jag tror inte du ska ställa kaminen på bjälklaget som det ser ut i dagsläget, nedböjningen över tid kommer bli för stor. Självklart säger säljaren att det är ok, han vill ju sälja en kamin. Eftersom du har torpargrund kan du sätta en extra bärlina med 1-2 plintar under kamin så kommer det att hålla.

Ok, tack för svar. Jag skall se om jag kan få dit en bärlina eller två till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.