Alltså. ... har jag missat helt denna idé. ... finns det vattenburna element som drar mindre energi än vanliga gammaldags? Är d någon som kan förklara detta påstående !?

Vem påstår detta? Det enda som kan göra något på förbrukningen är om du har värmepump och monterar ett element med större volym eller med fläkt (fläktkonvektor). Då kan du sänka framledningstemperaturen och på så sätt få bättre COP på värmepumpen. Dvs, den förbrukar mindre el.
Mängden värmeenergi som går åt för att värma ett rum till en viss temperatur är ändå oförändrad. Ska du påverka det, så får du tilläggsisolera, byta till bättre fönster t ex.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Har någe i bakhuvudet läst detta med vattenburnalågenergielement.
Tills en bekant håller på å byter alla element i huset till dessa element.... tordes inte säga någe.... men.... Detta är väldigt märkligt.....

Själv så vill jag ha mer vattenvolym inte mindre. Sen detta med att montera fläkt... D måste ju oxo vara en tankevurpa. Möjligen att det går fortare att värma upp rummet men inte kan d gå mindre energi?

Nej, det finns inte "lågenergi"-vattenelement.
Däremot är det så att med panelradiatorer blir det en smal spalt mellan elementet och väggen där det blir varmt, är då väggen dåligt isolerad smiter en del värme ut där. Sektionsradiatorer har inte detta problem, en installation med sådana kan därför bli lite effektivare i en kåk med dålig isolering i väggarna, men det beror då mer på förutsättnigarna än elementen i sig.
En annan sak är att vissa värmekällor, värmepumpar och system med acktankar tex, kräver ett högt delta-t för att vara effektiva men det är ju inte heller elementens fel om anläggningen är feldimensionerad, snarare konstruktörens.
Fläktraddar har jag aldrig provat och man kan effektivisera värmeutbytet radiator-rum, men ett hus kräver en viss mängd energi för att värmas upp och den måste transporteras dit på något sätt.

Panelradiator:
purmo-panels-hygiene-685px.jpg

Sektionsradiator:
sektrad.jpeg

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Aha.... låter som rimligt.
Min bekanta byter just nu ut alla sina sektions radiatorer till panel.

Frågade om jag fick d gamla å d skulle gå bra om d var så att jag ville ha skit elementen som sluka energi. ?!?! Jag fattar noll av hur han tänker men tog ingen diskussion när jag fick så många element jag ville ta.

Så ska imorgon dit å plocka igen 4 st för att monter i min ladugården och även 1 i köket.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Izvek skrev:
Min bekanta byter just nu ut alla sina sektions radiatorer till panel.
Var och en blir salig på sin tro.
Grattis om du får de gamla.;):thumbup:

• Gilla
Izvek
  • Laddar…
Jag skulle säga att de kastar bort pengar i onödan på att byta radiatorer. Jag säger också grattis om du får de gamla. Se till att du får med alla väggfästen till de gamla. Det finns inte nya fästen att köpa nämligen.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset med fästena lordi.

Det som kan påverka energiförbrukningen är om elementet har termostatventiler och inte den typen som är på sektionsradiatorn ovan.

Kan ju vara så att grannen haft svårt underdimensionerade raddar i komb med VP, då finns det el att spara, men knappast nog för att betala investeringen..

Nä han kör ved och pellets. Å ska man ha element som är bra till bvpump så måste ju element med stor vattenvolym vara bättre eftersom man kör med lägre temp i systemet.

Redigerat:
Eller så byter dom för att dom tycker dom är snyggare och driver med dig.......

Izvek skrev:
Nä han kör ved och pellets. Å ska man ha element som är bra till bvpump så måste ju element med stor vattenvolym vara bättre eftersom man kör med lägre temp i systemet.
Nej, en stor vattenvolym behöver inte betyda att förutsättningarna för låg framledning är bättre. Vad som är intressant är radiatorns förmåga att överföra värme från vattnet till rumsluften. Den viktigaste parametern är den värmeavgivande ytan.

• Gilla
Izvek
  • Laddar…
Höjden är också viktig ett högre element får bättre skorstensefekt än ett lägre

• Gilla
Izvek
  • Laddar…
Erik_X skrev:
Höjden är också viktig ett högre element får bättre skorstensefekt än ett lägre
Det måste väl vara marginellt?????

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.