P
PKL: Ok då får det bli ett LVI element 300×2000 mm
7 svar · 1,9k läst
·
J
Josth: Det gör nog inte någon stor skillnad för värmen men det ser betydligt snyggare ut om det är isolerat hela vägen så det skulle jag gjort. Även skydda isoleringen från solljuset som annars kan förstöra/smula isoleringen. Med bred men bara löst lindad tejp eller liknande. Är också bra att kontrollera att kondensvattnet från utedelen fortfarande kan rinna ut obehindrat och det inte
1 svar · 643 läst
·
D09
D09: [citat] Precis som vanligt. Inget puffande eller att hela vedutrymmet brinner. Kollade i början och då tyckte jag om jag inte minns fel att rökgaserna blev över målvärde men sen så ströp pannan de till att ligga rätt.
460 svar · 74,8k läst
·
L
lmoberg: Det blev köp av huset som jag skrev om.... 😁 VVB är på 90L bör räcka till två vuxna och en nyfödd. Finns bara en duschkabin, inget badkar. Luftvärmepumpen ska tydligen räcka ner till -30, frågan är hur bra verkningsgrad den har då. Vedpannan är inte använd den 97 men elpatron fungerar och det vattenburna systemet är renoverat in till och med radiatorerna. Så till vintern
7 svar · 2,1k läst
G
GordonE: Det finns bland annat på Conrad.se. Sen har uponor precis släppt en ny push 12 fluvia som, som de säljer en trådlös termostat med panel till. Jag vet inte om det finns elpush i det nya utförandet, men det är troligt att termostaten passar den gamla pushen med.
3 svar · 1,6k läst
T
tommytommy: Haha det är nästan så..
10 svar · 5,7k läst
·
O
olof63: Hej tack för svar, nej jag tror jag köper helt nytt, garantier och service är viktigare än låga priser. Multisplitten kan dra iväg vad jag förstår pga dyra dragningar.
3 svar · 1,6k läst
J
Josth: Om de befintliga radiatorerna är stora "bulliga" och det är kraftiga rör finns chansen att de klarar avge tillräckligt med värme i ett lågtempererat värmesystem vilket värmepumpar arbetar med. I annat fall om det är det är högtemp så blir rekommendationen snarare en flispanna för uppvärmning. Att elda med flis i stora mängder är förhållandevis ekonomiskt. Högtempsystem är
7 svar · 1,5k läst
N
Nikoneer: Med andra ord är det ganska lite energi man kan ta tillvara med ett sånt system, jämfört med om man kör mot en riktig acktank... Jag har vedpanna och 3000 liter tank i ett uthus, så då är det nog mer lönt att fixa en TVA till denna och få billigare varmvatten på vintern i alla fall. Skulle jag vilja koppla sol till detta så blir det i så fall med solladdare/vvxl nån gång i
11 svar · 5,5k läst
P
Pontstone: Fiffigt! Tack för tipset!
4 svar · 1,8k läst
B
bluesboy: har det löst sig med belastnings vakterna?
6 svar · 5,6k läst
·
J
Jocke L: Hej, Ingen fler ventil... Jocke
6 svar · 1,5k läst
·
J
Josth: Om man ska skaffa ny varmvattenberedare finns det en hel del nyttigt att läsa om vattenkvalitet och korrosionsskydd på NIBE sajt: http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Korrosionsskydd/
10 svar · 5,5k läst
·
J
Jannez69: Det fanns aldrig några riktiga ingenjörer inblandade! Utan pannorna har traditionellt gjorts av svetsare och svetsfirmor som var duktiga järnarbetare. Kunskap om förbränningsteknik saknades dock helt! Övikspannan är ännu en skitpanna som man konstruktionsmässigt skrattar gott åt idag. Tillverkad av klåpare för klåpare! :-)
17 svar · 10,3k läst
M
memike: [citat] Ok. Inget jag hört något om. Grannarna har en uppblåsbar, han har lagt cellplast isolering under och fixat lite förstärkt lock själv och har 40 grader även i minusgrader. Kanske är olika på olika märken? Värt att kolla iallafall. /m
2 svar · 3,5k läst
Krilleman
Krilleman: risken är att du får i gängan snett. Lämna första gängvarvet fritt från tätningsmaterial för att den ska ta gängan rätt!
3 svar · 2,2k läst
J
Josth: Går att få tag på insatser och packboxar till vissa gamla termostatventiler på nätet men det kan vara lite svårt att hitta rätt. Exempel: http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/utbytestermostat-amp-packboxar/ Annars blir det till att byta ut hela ventilhuset och sätta på nya termostathus.
5 svar · 1,2k läst
·
S
strömgren_Jocke: Hej, Kolla på denna, kommer från en annan leverantör men måtten stämmer rätt bra överens. http://www.vvsobadrum.se/varme/expansionskarl/slutna-karl/flamco-contraflex-expansionskarl-200l
1 svar · 2,7k läst
L
lightningup74: har ingen kunskap om något av detta..varken gräva eller hur tankarna ska vara byggda. man lär ju bli varse om det om det är så. permanent boende blir det om det är så. har inte fått tag på miljökontoret.
10 svar · 5,2k läst
F
filurfigur: Instämmer med föregående. Det bör vara en smal sak att byta denna för att det ska bli tätt.
2 svar · 1,1k läst
·
A
Arne999: jag menar att kanalen sitter nära ytan på murstockenn. Det är inte ens en hel tegelsten vid utloppet från pannan. Hur det ser ut i resten av murstocken vet ja inte
7 svar · 1,4k läst
K
knutte2: Det finns en stor fläns (diam ca 20 cm) på pannans ovansida fäst med 8 bultar med anslutning för kall och varmvatten, vad finns under det? kan det vara batteripaketet för varmvattnet?
4 svar · 2,8k läst
M
masterofdisaster: Haha... Rost har sin charm också. Klarlackas med andra ord.
2 svar · 849 läst
S
saiter: Om du ska värma 2 x 173m2 så går det väl åt en hel del energi. Även om det är en värmepump som ska göra jobbet. Du borde börja med att räkna ut husets energibehov. Och sen se vad som är lämpligt som energikälla. //AA
4 svar · 895 läst
C
cecar33: Ovanstående täckbricka köpes enklas på clas ohlson För tätning runt rör. Används t.ex. till kopparrör vid vatten- och värmeinstall... 29,00 http://www.clasohlson.com/se/b/Bygg/Vatten-&-avlopp
5 svar · 7,3k läst
·
kulle
kulle: [citat] Ok haha :thumbup:
8 svar · 26,3k läst
I
imported_PE: Bra länk. Tackar! /Pelle
4 svar · 3,9k läst
Krilleman
Krilleman: Glöm inte att förtrycket i blåsan, via bilventilen, ska kontrolleras med trycklöst värmesystem!
5 svar · 1,4k läst
·
S
Skogsbananen: Nu sker nästan all diskussion som handlar om detta på pellets.info istället. Man kan kolla här om man är intresserad av hur det går: http://pellets.info/viewtopic.php?f=35&t=15044
36 svar · 13,9k läst
·
A
Avemo: Det fungerar utmärkt att ha golvvärme som enda uppvärmning även med plastmatta. Dock bör du vara beredd på att det går åt mer el än om du håller lika varmt med ett element.
6 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.