Hej :)
Jag och min sambo har just fått klart att vi ska köpa ett gammalt vackert hus från 1909. Det är i behov av renovering och det mesta, faktiskt allt, är av modell äldre.
Det värmesystem som finns just nu är vedeldning i vedpanna i köket. Detta system har inte använts på måååånga år då huset endast använts som sommarbostad på senare år. Alltså vore en översyn av elementen kanske inte en sån dum ide. Min fråga är nu: hur gör man en sån? Vad ska man tänka på? Vad ska man kolla efter?

Tacksam för svar :)

Oj, det låter som att ni har en del jobb framför er ;)

Det är alltså en vattenmantlad vedpanna i köket? Det är väl bara att pröva att fylla på systemet och se så att den inte tappar tryck. Innan ni gör det kan ni ju även kontrollera om eventuella radiatorventiler behöver bytas ut.

Redigerat:
Svar: vet ej, det är en sån här d4578-ae3bc-7cbc6-555eb-dfc92-fff24-7f302-35e05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Svårt att se kanske men det är ju först en vanlig vedspis och till höger om den är vedpannan.

Vilken best!

Nånstans måste det ju finnas en kran som fyller på en tank i vedpannan, troligtvis under diskbänken. Sedan sköter självcirkulationen att vattnet går runt till radiatorerna.

• Gilla
Pippilula
  • Laddar…
Har ni ett badrum bakom pannan / diskbänken så är det inte omöjligt att det kan finnas en påfyllning där och även ett skvallerrör.
Glöm inte ta ut en sotare som provtrycker skorstenen åt er och kollar så allt är ok.

• Gilla
Pippilula
  • Laddar…
Badrum finns bakom pannan. Jodå en sotare har varit dit och vi ska renovera skorstenen. Tanken är att vi ska gräva jordvärme och koppla in istället för vedpannan så då kan det ju vara bra att veta att systemet fungerar. :)

Tack för era svar :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.