1 399 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Flöde i fördelare tillräcklig för stort värmegolv?
Jag håller på att inreda min källare och har där lagt in 4st slingor golvvärmeslang (totalt är det ca 65-70kvm).
Ner till detta sutterängplan är det redan fördraget vattenledningar som är kopplade till "huvudfördelaren" vid pannan (men denna är så klart avstäng i fördelaren). Min fråga är om och hur man kan vet om flödet i denna avstängda slinga skulle räcka till för värmegolvet. Jag kommer ha shunt med pump (push 23) i sutterängplanet då resten av huset har radiatorer.
Värmekällan är en frånluftvärmepump Nibe Fighter 310P och "huvudfördelaren" har nog 5 delar (varav den ena är till sutterängplanet. Övervåningen som är uppvärmd idag är på 155kvm.
Så, frågan är om denna extra slinga har en chans att klara att värma upp dessa 65kvm värmegolv?
Ner till detta sutterängplan är det redan fördraget vattenledningar som är kopplade till "huvudfördelaren" vid pannan (men denna är så klart avstäng i fördelaren). Min fråga är om och hur man kan vet om flödet i denna avstängda slinga skulle räcka till för värmegolvet. Jag kommer ha shunt med pump (push 23) i sutterängplanet då resten av huset har radiatorer.
Värmekällan är en frånluftvärmepump Nibe Fighter 310P och "huvudfördelaren" har nog 5 delar (varav den ena är till sutterängplanet. Övervåningen som är uppvärmd idag är på 155kvm.
Så, frågan är om denna extra slinga har en chans att klara att värma upp dessa 65kvm värmegolv?
Jag kanske är dummast i klassen men jag förstår inte riktigt hur du menar, Du har altså lagt 4st golvvärmeslingor som är monterade till en shuntgrupp med styrdon cirkulationspump och termostat?
Dom här "Vattenledningarna" som är kopplade till "Huvudfördelaren" är det matarvärmeledningarna fram till shuntgruppen du menar?
Hur många watt per m2 har du räknat med? och vad är det för dimension på slangen/röret? och vad är det för sorts rör/slang?
Dom här "Vattenledningarna" som är kopplade till "Huvudfördelaren" är det matarvärmeledningarna fram till shuntgruppen du menar?
Hur många watt per m2 har du räknat med? och vad är det för dimension på slangen/röret? och vad är det för sorts rör/slang?
Förmodligen är det min oförmåga att förklara som spökar 
På ovanvåningen har jag en värmepump. Den har en fördelare med 4st "slingor". 3 av dessa används idag till radiator på övervåningen. Den 4 "slingan" går ner till undervåningen som jag nu inreder. Det är kopparrör, har inte koll på dimension men det är samma som till resten av radiatorerna. Kan det vara ett 12mm rör kanske?
Jag har inte räknat på någon effekt/m2, kanske jag borde gjort.... Jag har siktat på 50w/m2 men har inget som stödjer det egentligen. Bara en höftning.
På ovanvåningen har jag en värmepump. Den har en fördelare med 4st "slingor". 3 av dessa används idag till radiator på övervåningen. Den 4 "slingan" går ner till undervåningen som jag nu inreder. Det är kopparrör, har inte koll på dimension men det är samma som till resten av radiatorerna. Kan det vara ett 12mm rör kanske?
Jag har inte räknat på någon effekt/m2, kanske jag borde gjort.... Jag har siktat på 50w/m2 men har inget som stödjer det egentligen. Bara en höftning.
12mm rör är väl lite klenare än vad man brukar ha mellan fördelare på olika våningar.... Här är det 25mm pex mellan fördelarna utom i ett fall där två små rum på 10kvm styck matas via 22mm pex (drygt 10m)
Alltid kul att få veta hur det gick!
Själv matar jag både garagets och husets gv-fördelare med 15mm koppar (iof bara 0.5m långt mellan 22mm stamledning och fördelare) och jag har inte upplevt några problem med det.
Garagefördelaren värmer 100m2 och fördelaren till huset ca 150m2.
Själv matar jag både garagets och husets gv-fördelare med 15mm koppar (iof bara 0.5m långt mellan 22mm stamledning och fördelare) och jag har inte upplevt några problem med det.
Garagefördelaren värmer 100m2 och fördelaren till huset ca 150m2.
Klicka här för att svara