Värme allmänt
Krilleman: Måttbeställa en tank? Huskvarnatanksvets gör sådana jobb. Isolera själv
pelle242: Jag kan tänka mig att det blir svårt att klara bbr kraven för energi med endast luft/luft. Man får ju inget varmvatten från en sådan. Att man i verkligheten med llvp och asketiskt leverne kan komma ner till 5000kwh/år hjälper nog föga mot byråkratin. Enklast och billigast blir nog med en med mindre flvp typ nibe 110 och golvvärme. Om du sedan tycker det blir för dyrt att underhålls
martin43: Liten update: [bild] Körde in en dyngblöt bil en regnig dag, RF hoppade upp till 70% direkt och sen hade avfuktaren att göra fram till 6 på morgonen. Alternativt kunde jag ha låtit bilen stå ute i 90-100% luftfuktighet. Många menar ju att det är dumt att köra in blöt bil i varmgarage etc, men i detta fallet hade ju carport eller utomhus varit mycket värre? I övrigt har avfuktaren
Avemo: Det går snabbast att värma upp om det är en fläkt i elementet. Annars är det mest effekten som avgör. De oljefyllda har en liten nackdel när det kommer till tiden att värma upp. Element är en mycket okomplicerad apparat så det du främst bör se till är att du får en elektronisk termostat.
carrera86: Hur bra sprider en fläktkonvektor luften? Lika bra som en llvp?
Avemo: Propylenglykol och etylenglykol sköter frysskyddet lika bra, men etylenglykolen är giftigare.
kulle: Det är inte omöjligt att det går o laga hålet med en svets , vad är det för panna? Vet du om du har slutet eller öppet system? som sagt... bilder underlättar
Stenolofanders: Borde inte vara några praktiska problem, enligt min blygsamma erfarenhet: jag o många med mig har fläktkonvektorer med "kylare" av aluminium tillsammans med vanliga stålradiatorer. Inte upplevt några bekymmer än.
Delta2004: [citat] 1963 för att vara mer exakt öppnades kraftstationen. De var tidiga med fjärrvärme i Västerås. Värme var gratis på dåtiden som jag förstår då vi hade i huset gammal, nu avstängd, värmeslinga för att bl.a. värma upp garageuppfart.
Arne999: Detta kanske är fel forum men... jag provar. jag ska köpa en vattenmantlad kamin och har fasnat för Caron Aqua. Nu råkar den ju såklart vara svindyr... 40k i Sverige men en snabb googling så hitta jag samma för 3000 i tyskland. Är det några kostigheter att köpa den där? Vi snackar ju minst 10000kr i diff så det kan ju vara värt en sväng över broarna
Zixten: Denna har jag, funkar bra... http://www.lindquistheating.se/thermomatic-cbj.asp
HandySmurf: Hej, kanske denna tråd kan hjälpa dig. Jag har reparerat kretskort till denna typ av elpanna.
thomasx: Låter ok. Viktigast att mäta temp efter pannan. På taket har mindre betydelse, särskilt om du inte sett någon rök. Rökgastermometer finns på Clas ohlson t.ex. Men det funkar nog med en ugnsdito också bara det inte blir för varmt.
Drömhus2012: Jag tycker det ser ut som att det är markeringar som visar hur flödena går på ventilerna beroende på hur de är ställda, men jag kan lika gärna ha fel eftersom jag aldrig sett en sådan ventil förut. Men så är jag lekman också :)
hempularen: Jo det är krav på just fördelaren till värmeledningar, där ställer man samma krav som på tappvatten när det gäller tätt utrymme och detektering (skvallerör). MEN det kravet är relativt nytt för värmefördelare. Tror att det kom 2012. Så om det är gjort före det så gällde inga krav.
Fotografen: Borde gå ihop med kylskåp i min värld, kylmaskin som kylmaskin.
Henke78: Hej Har ett vatteburet värmesystem med golvvärme (3st slingor) + 5st radiatorer med termostat på. Har en Uponor golvvärmefördelare utan påkopplat bypassventil/rör på. Min fråga är om det är nödvändigt med bypass på den när det är både golvvärme och radiatorer i systemet. Är orolig att cirkpumpen till hela systemet går sönder om den står och går när alla golvvärmeslingorna
pelpet: Tack för snabba och bra svar. Jag har meddelat lägenhetens ägare att det är inte är några större problem att byta till en handdukstork.
pekk@13: [bild] [bild] [bild] jag drog slangarna genom väggen då jag tyckte att det var mest fördelar och strypningarna gör man på elementen (kranarna på fördelaren är till för "utifall läckage") vid inkoppling :o
Remsle: 28 på ena huset å 22på andra.om inte tanken skiktar tror du cirkpumpen går för fort med? Går nu på ettan den med.tycker att chunten borde bromsa då den är nästan stängd så här års?
andreasalmborg: Idag har arbetet börjat med att byta den gamla kronan på skorstenen. Huset är från 1940 och kronan har lagats tidigare. För ca 6 år sedan installerade jag insats till den nya pannan. Har haft problem med att vatten letar sig in bakom plåtbeklädnaden och att det har varit söndervittrat runt ventilationskanalerna. Tidigare krona hade ett utlägg på endast 20mm och ingen droppnäsa.
aka: Tackar så mkt @krilleman_215! Köpte den på Hornbach nyss och inga instruktioner alls kom med!
TeroM: Tittade på detta tidigare men har inte gjort ngt med det (utom installerat en värmepump). http://www.iqtherm.se
GK100: Backupfallet kan man temporärt köra nätdrift, med eller utan automatisk inkoppling, kan vara en del av vanliga växlingsautomatiken för tvillingar. Och omformare är mycket driftsäkra idag, finns inte stor anledning att åldra två stycken risken finns att man trots allt står utan om tex yttre påverkan är orsak till haveriet.
Demmpa: [citat] Nja! Hus ska aldrig ha övertryck. Följande texter är saxade ur http://www.nollhus.se/images/Rapporter/SP%20Rapport%202011-06-091.pdf - En viss obalans i flöden bör också finnas för att minimera risk för övertryck i huset. (sid 22) - Med de inställningar som är möjliga för husägarna att utföra själva på FTX-aggregaten så finns en risk att frånluftsfläkten ställs lägre
johanpelle: Har du bergvärme är det väl bara slöseri med pengar att släpa upp en gjutjärnskolloss på hundratals kilo till andra våningen. "Myselda" är väl mysigare i öppna spisen. Effektiva kaminer brukar ge inrykning och sedan bli oanvända när som i ditt fall skorstenen är kort och draget dåligt.