Värme allmänt
JOW: Har inte riktigt kommit till skott med detta ännu, men nu är det nära. 12mm slangen är utlagd i badrummet och slangarna (4st) sticker upp i skåpet i bilden ovan. Det blir ju lite trångt och bökigt... Funderar på att ersätta FPL-PX 17x2 (den som ska sitta på 17mm slangen och sedan ansluta mot t-stycke) med en Q&E koppling med lekande mutter och packning. Med den varianten blir de lätt
toto1: Svårt att se när man inte är på plats men det ser ut som att man ställer in värmekurvan vid växlaren. Då ger den en viss framledningstemp beroende på utetemp. Framledningen går sedan till radiatorkretsen och golvvärmeshunten. Det kan vara så att framledningstempen behöver sänkas om det överlag känns varmare på övervåningen=sänk kurvan på växlaren. Golvvärmen använder
norrbottenstorpet: Tror du har alldeles rätt. Jag hittade dem själv på EV-butiken i går kväll. Jag bjuder på en cyberöl, åtminstone! [bild]
pekk@13: solslingan är oanvänd (dock inga skydd för rören) fick den av grannen när han flyttade, dock trasig beredare. Har testat att blåsa med kompressor båda håll och det pissar lite lätt i retursidan( 8 bars komressor)
Norrlandsbonde: Ja, i vintras fungerade det bättre. Tycker tankarna laddade ut lite snabbt, men har stort hus. Men skiktningen fungerade i vintras. En gång när detta hände så ställde jag termostaten på 16 grader, då stängde den hela systemet, jag väntade en halvtimme och drog upp termostaten, då kom det varmare vatten i elementen och skiktningen hade gått till sig.
MrPlow: För Contura finns det färdiga fläktar: http://www.contura.se/Kaminer/Kamintillbehor/Flaktar/
Pear4Life: Trähus på 110m3 i vinkel från 1972. Krypgrund/Plint Uppvärmning: Direktverkande el, LLVP och kamin. 2 vuxna i hushållet. September månad 2014: 489kWh September månad 2013: 525kWh September månad 2012: 463kWh Hoppas på en lika mild vinter i år som förra :)
kuntri: Jag är också rädd för att jag inte får ekonomi med bergvärme i mitt hus. Frågan är vilken sorts värme/ventilationslösning som är bäst för mig! Jäkla svår fråga det där! :(
stiga_villa: [citat] jag blev lite osäker trodde det bara fanns 130 och 180mm jag kan ha mätt ink flänskopplingen så pumpen kan vara 120mm... verkar vara Yonos PICO 25/1-6 -F man i sådana fall
kulle: Förmodligen spissvärtan det kan ta några dagar o elda in så det inte luktar längre
Drosen: Tack, ska läsa på. Verkar intressant! Känns som en lösning för mig.
ion: Köp där du har bytes/returrätt och hoppas på kallt väder så du hinner testa innan ångertiden gått ut. Som jag skrev, min jobbar på när det behövs. Just nu får jag tömma varje dag, 8 liter tror jag, och då har den stannat för full kanna.
GK100: Det går bra se bara till att ha samma lufttryck (förtryck) i båda. Och det trycket väljer du i bar som höjden för vattenpelaren i meter / 10 från kärlens placering till översta radiator.
Fotografen: Blir elpatronen varm, inget utlöst överhettningsskydd, temperaturratt, fungerar reglerautomatiken, inget "sommarläge" valt någonstans, står ventiler rätt?
Stenolofanders: Du har ett klassiskt "seriekoppla eller parallellkoppla ackumulatortankar"-problem. Sök i gamla trådar, finns högvis på temat, med fina skisser och allt. En enda stor ackumulatortank eliminerar som sagt problemet helt: du laddar i toppen och tar ut i toppen.
snickjon: Ja, det har dragits i lång bänk ovanstående projekt. En annan tanke har slagit mig. Om man uppskattar mtrl kostnad till 15-20k plus massa tid för att bygga, optimera ett relativt osäkert system. Vad sägs om att man tar dessa pengar plus lite till och investerar i en kökspanna, acc tank och kör golvvärmen på den i stället. Pay off på värmeförflyttare? Pay off på kökspanna?
Real7: Enklast är att ringa Wamsler och fråga om du är osäker.
lordi: Jepp, man måste ha trycklöst på vattensidan när man fyller kärlet med luft. Det bästa är att fylla med kompressor. Cykelpump går i nödfall, men tar en jäkla tid.
Lonot: Hej, jag undrar om någon kan ge mig goda råd och tips på vad man ska tänka på när man byter expansionskärl samt säkerhetsventil på min värmepanna (IVT Greenline E7, års modell 2003)? Jag tror nämligen att antingen den ena eller den andra läcker, så när jag ändå är där så kan jag passa på att byta ut båda. Tacksam för svar.
myrstack: [citat] Din bypass är det lodräta vita pexröret mellan tillopp och returen. Vet inte om din är justerbar på något sätt och det var i alla fall bara en utläggning om tänkbara skäl till varför du kan ha låg temperaturskillnader mellan tillopp och retur. Du bör i alla fall inte justera dina styrdon. Ska du justera stryper du returerna dvs de röda rattarna. Uponor har en beskrivning som
JothaR: Det låter bra :-) Kändes som ett intressant projekt att ratta lite på ventilerna, men när jag såg läckagen så kändes det inte lika kul längre. Sen reflekterade jag också över det ni säger om att det låga värmebehovet just nu ju naturligtvis gör att jag har mkt liten tempdiff, kanske är helt annat läge nör kylan kommer på riktigt :)
hälsinge: Tack för snabbt svar. Okej inte så farligt mycket även om man skulle leja bort det då.. har inte bestämt oss än heller och som sagt bara kollat en gång ännu. Grundlig besiktning blir det förstås om vi nu skulle köpa huset, det säljs även med friskrivningsklausul pga hög ålder hos säljaren så då vill man ju definitivt veta vad man ger sig in på. Det är ett gammalt hus så
Vedeldat: Sen uppdatering. Rörmokaren drog av på milen och vi kom överens.
Donatello: Possum77: Satt och funderade på just detta igår, finns ju några digitala termostater där man knappar in temperatur som man skulle kunna sätta på mellan och ovanvåningen. Men… Om man bara vill ha typ 17-18 grader i källaren, vill inte bolma på för mycket då den är oisolerad och lär ju kosta multum att värma till typ 22 grader, hur gör man då för att få typ 22 grader uppe?
Blend: Tror jag börjar med något i den här stilen, bara mecka ihop att vanliga temperaturdatan som samlas in och slussas iväg utnyttjas på rätt sätt när cykeln avslutas och den ska använda sensorn/alternativt plocka upp den senast sparade som högst är 3 sekunder gammal. Sen blir det till att labba med intervall, cykeltider, antel steps och vad icke linjära kurvor kan göra för nytta
mexitegel: Det enda hindret är om du ska ta ut mycket effekt och du tänker ansluta långt ut från värmekällan då kan man få problem med för höga flödeshastigheter så det viner i elementen. Det låter som det är nära mellan pannan och garaget så jag tror du lugnt kan koppla som du tänkt. Det finns gott om termostatalternativ som löser dina behov, kanske är trådlöst enklast?
pelle242: I teorin skulle det kunna vara luftburen värme med oljepanna men det är inte vanligt. Baserat på husets ålder och att det är en oljepanna antar jag att radiatorerna är av högtemperatur typ, dvs gjorda för att vattnet som cirkuleras har en hög framledningstemperatur. Då är värmepumpar mindre effektiva. Begreppet självdragsventilation är lite vilseledande, för att ventilationen skall
smurfen72: [citat] Funkar ok men det funkar ju även med en beredare som håller 45 grader om man kör legionella höjning ibland.
Krilleman: Måttbeställa en tank? Huskvarnatanksvets gör sådana jobb. Isolera själv