Ok tack för all hjälp :)

Min plan är att byta all vvs efter vattenmätaren. Tror ni att det räcker med 25mm pex till pumpen eller ska man gå på grövre pem slang?

Tänkte att det är lika bra att beställa allt på samma gång.

Förstår att det är svårt att svara på, men det är inga stora avstånd, ca 3m från vattenmätaren till pumpen. Och från pumpen till golvvärmefördelaren ca 4m.

Min fråga är alltså om det räcker med 25mm pex som grövsta mått på alla stammar?

Da9911 skrev:
Ok tack för all hjälp :)

Min plan är att byta all vvs efter vattenmätaren. Tror ni att det räcker med 25mm pex till pumpen eller ska man gå på grövre pem slang?

Tänkte att det är lika bra att beställa allt på samma gång.

Förstår att det är svårt att svara på, men det är inga stora avstånd, ca 3m från vattenmätaren till pumpen. Och från pumpen till golvvärmefördelaren ca 4m.

Min fråga är alltså om det räcker med 25mm pex som grövsta mått på alla stammar?
Jag är inte helt säker på att jag är med hur din installation ser ut.

Vi pratar väl värme och inte tappvatten? Var kommer vattenmätaren in i bilden?

Med pumpen, menar du då värmepumpen?

Dimensionen på stammarna beror primärt på hur stor effekt du har på slingan.

Oj, jag var nog lite otydlig. Det jag frågade om tidigare var för radiator bytet på övervåningen. Men jag ska byta all vvs och borra efter bergvärme. Så därför funderade jag om jag kan använda 25mm pex till alla "stammar" då jag tänkte beställa 50m. Eller om jag köpa på löpmeter om det behövs grövre ledningar till inkommande vatten?

Mvh da 9911

Krilleman
I en normal villa behöver du inte använda mer än 25mm...

Hej!
Kanske dags för lite återkoppling!

nu har det gått lite tid och man vågar sig på att ropa Hej!

Vill bara tacka för all hjälp och säga att tack vare er hjälp har vi det nu varmt och skönt på övervåningen!

Finns det månne lite bilder på denna fina installation? ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.