Byggahus.se

Radiator bara delvis varmt

1. Maveric77
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Har en Bosch jordvärmepump som funkar bra och pumpar runt vatten till mina radiatorer. Jag har dock märkt att en radiator bara blir riktigt varm i ena kanten, och resten blir lite kallare än ljummet, d.v.s inte iskallt. När jag luftar elementet så kommer det ljummet vatten direkt, så det bör inte vara luft i systemet.

Jag har tagit en bild med en värmekamera som tydligt illustrerar det här, men frågan är vad det kan bero på?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Veranda (5).JPG

2. MB77
    Medlem Nivå 11
    De är väl precis så en radiator fungerar, vattnet svalnar av på motsatts sida av inloppet och det avsvalnande vattnet ut i botten.

Ju längre radiator ju tydligare blir detta, på en kort radiator så känns hela överdelen varm och underkanten sval.

3. Maveric77
    Medlem Nivå 8
    Jo, men jag tycker att det är en lite väl tydlig markering mellan varm/kallt..?

4. T
    Medlem Nivå 4
    Jag misstänker starkt att det är felkopplat, alltså tillopp på retur.
    Ta en bild med värmekameran på rören till radiatorn.

• Laddar…
  5. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Där är säkert toto1 något på spåren.

6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    En skala vore fint :)

7. L
    Medlem · Nivå 8
    Kan ju också vara så att det är väl hårt strypt. Har du tagit bort termostatventilen? Om inte, så gör det, se till att spindeln (pinnen) fjädrar och se sedan vad som händer.

• Laddar…
  8. Maveric77
    Medlem Nivå 8
    Hej och tack för svaren!

Termostaten är bortplockad sen installationen och det är en rörläggare som kopplat in elementet så det borde vara korrekt inkopplat, men även han kan ju ha gjort fel! Jag ska kolla på det!

Det finns en skala på värmekameran så att man kan se temperaturen, ska ta fler bilder!