Hej
Har ett gammalt vattenburet värmesystem med elpatron. Nu har det börjat porla kraftigt i radiatorerna på våning 2 (varmvattenberedare mm sitter i källaren) och dessa blir bara lite ljumna i kanten. Misstänker att jag behöver fylla på vatten, men hur? Finns såvitt jag vet inget expansionskärl, ingen manometer som visar trycket i systemet. Se bifogade bilder. Alla tips uppskattas.
Jonte
Har ett gammalt vattenburet värmesystem med elpatron. Nu har det börjat porla kraftigt i radiatorerna på våning 2 (varmvattenberedare mm sitter i källaren) och dessa blir bara lite ljumna i kanten. Misstänker att jag behöver fylla på vatten, men hur? Finns såvitt jag vet inget expansionskärl, ingen manometer som visar trycket i systemet. Se bifogade bilder. Alla tips uppskattas.
Jonte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om det är ett gammalt värmesystem borde det ändå finnas ett expansionskärl uppe på vinden även om det kan vara dolt under mycket isolering och annat bråte. Då ska det också finnas ett rör däruppifrån som vatten kan rinna ut ur när expansionskärlet är fullt. Titta också efter ett sånt rör som då brukar mynna ut i närheten av en golvbrunn.
Hej
Ja, på vinden finns en låda som innehåller ett expansionskärl. På bilden där man ser vvb så är det vertikala röret till vänster returen och till höger framledningen. Mitt i sitter en stor ratt. Har den med påfyllningen att göra? Det horisontala röret till vänster om den kommer direkt från vvb.
Jonte
Ja, på vinden finns en låda som innehåller ett expansionskärl. På bilden där man ser vvb så är det vertikala röret till vänster returen och till höger framledningen. Mitt i sitter en stor ratt. Har den med påfyllningen att göra? Det horisontala röret till vänster om den kommer direkt från vvb.
Jonte
Nej den ventilen jag tror du menar (blå ring) har inget med påfyllningen att göra. Du ska leta efter en ventil längs ett kopparrör. (röd ring). Ofta på äldre system sitter det en vanlig ventil med separat backventil monterad. (likt bild två - grön ring)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej det sitter faktiskt en ventil vi den röda ringen oxå, men den kanske inte syns så bra på bilden. Hur som helst finns förutom ventilen inringat med blått bara en ventil bakom den röda ringen (spillvatten som mynnar ut i tvättstugan) samt en ventil bakom vvb långt ner mot golvet. Ingen annan ventil alls i pannrummet. Känns som jag borde ringa rörmokaren på måndag...
Tack. Lite fler bilder nu. Bild 1visar kallvatten in via det verikala röret i mitten på bilden (mörkgrått) och leds direkt till vvb via kopparröret närmast i bild.
Bild 2 visar samma i detalj där det tunnare vertikala röret är spillvatten och leder ut i tvättstugan vägg i vägg med pannrummet.
Bild 3 visar ventilen som sitter längst ner på baksidan av vvb och är ansluten till ett rör som går till värmesystemet. Åt höger i bild löper röret under vvb till elpatron mm och åt vänster anslutet det direkt den radiator som finns i tvättstugan.
Bild 4 visar samma rör ( under vvb) fast framifrån.
Är det ratten i bild 3 månne som fyller upp vatten i värmesystemet från vvb?
Om så är fallet hur gör jag sen? Vrida på ratten och vänta? Antar att jag måste lufta radiatorerna oxå...
Jonte
Bild 2 visar samma i detalj där det tunnare vertikala röret är spillvatten och leder ut i tvättstugan vägg i vägg med pannrummet.
Bild 3 visar ventilen som sitter längst ner på baksidan av vvb och är ansluten till ett rör som går till värmesystemet. Åt höger i bild löper röret under vvb till elpatron mm och åt vänster anslutet det direkt den radiator som finns i tvättstugan.
Bild 4 visar samma rör ( under vvb) fast framifrån.
Är det ratten i bild 3 månne som fyller upp vatten i värmesystemet från vvb?
Om så är fallet hur gör jag sen? Vrida på ratten och vänta? Antar att jag måste lufta radiatorerna oxå...
Jonte
Glömde bilderna...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu syns bara sista bilden men röret som ansluter bakom VVB är troligen påfyllning, så öppna ventilen där och testa fylla på. Ett skvallerrör bör finnas i närheten av någon brunn om det är öppet system som det troligen är av vad som syns på bilderna och annars strömmar det över via någon säkerhetsventil, båda delarna märks tydligt när det är fullt.
Nytt försök med bilderna...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto