5 182 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Obegränsade eller begränsade termostater?
Att termostaten stänger för att du monterar den har ju med omgivningstemperaturen att göra!
Om du nu trimmat upp din termostat till "4" så borde det då motsvara ca 24-25º, och har du då hanterat termostaten en stund med händerna i kombination med att du har varmt där hemma så ska ju termostaten stänga flödet i väntan på att omgivnings-temperaturen sjunker. Varpå termostaten då ska öppna flödet igen.
Termostatens mutter ska skruvas i botten på ventilen!
Jag antar att du har TA:s TRV ventiler?!
Om du nu trimmat upp din termostat till "4" så borde det då motsvara ca 24-25º, och har du då hanterat termostaten en stund med händerna i kombination med att du har varmt där hemma så ska ju termostaten stänga flödet i väntan på att omgivnings-temperaturen sjunker. Varpå termostaten då ska öppna flödet igen.
Termostatens mutter ska skruvas i botten på ventilen!
Jag antar att du har TA:s TRV ventiler?!
Det står "TA DN10" på ventilerna. Jag antar att du har rätt, bara lite konfunderad över om fjäderns motstånd har med den inre termostatens läge att göra alls?krilleman_215 skrev:Att termostaten stänger för att du monterar den har ju med omgivningstemperaturen att göra!
Om du nu trimmat upp din termostat till "4" så borde det då motsvara ca 24-25º, och har du då hanterat termostaten en stund med händerna i kombination med att du har varmt där hemma så ska ju termostaten stänga flödet i väntan på att omgivnings-temperaturen sjunker. Varpå termostaten då ska öppna flödet igen.
Termostatens mutter ska skruvas i botten på ventilen!
Jag antar att du har TA:s TRV ventiler?!
Ok, tänkte inte på att det inte var helt "öppet" motsvarande 28 grader. Enligt den lista jag tittar på står TA ventilgänga som dimension M28 x 1,5 och för Heimeier står det M30 x 1,5. Glappar det lite i muttern när den påskruvad?
Nej den sitter tajt och sjysst så de verkar stämma överens. Jag har mailat termostattillverkaren och väntar på svar om hur det står till med alltihopaJosth skrev:
Nu måste jag fråga. Har alltid trott att dessa lågtempstermostater skillde sig "mekaniskt" mot vanliga. Det vill säga att själva termostatkroppen inte tillät högre temp än 21 grader men att ventilen tilläts öppna fullt ändå?
Alla termostater har "samma maxtemp", de bara begränsas på olika sätt samt att man inte skriver ut hela sifferskalan(temperaturskalan). Begränsade sätts (endast) i hyres- och bostadsrätter.
En termostat ska vara fullt öppen när man skruvar den på radiatorventilen, annars kan stiftet ligga emot och det blir svårt att gänga på. Olika termostater är anpassade till MMA, Danfoss, TA, som är det mest förekommande i Sverige.
En termostat ska vara fullt öppen när man skruvar den på radiatorventilen, annars kan stiftet ligga emot och det blir svårt att gänga på. Olika termostater är anpassade till MMA, Danfoss, TA, som är det mest förekommande i Sverige.
Klicka här för att svara
