Jag upptäckte att vi har fått begränsade termostater, 6-21 grader, installerade på våra nya radiatorer i villan. När jag skruvar loss en och ska återmontera den, så måste man trycka in stiftet på radiatorn en bit för att termostaten ska få gäng. Det känns inte optimalt när man ska ställa in vattentemperaturen på pannan. Då vill man väl att att radiatorerna ska vara helt öppna och sedan utgå från det eller?
Jag är ganska säker på att rörmokaren hade dessa tillgängligt från ett större lägenhetsbygge, eller tog dem av ren vana, där man vill ha begränsade för att de boende inte ska kunna fläska på hur mycket som helst.
Läser jag på deras hemsida, och flera andra stora tillverkare, så är standardutförandet alltid 6-28 grader.

Vad säger ni kunniga? Brukar man sätta begränsade i villa?
 
  • Gilla
Furuhojd30
  • Laddar…
Sweedbanana skrev:
Jag upptäckte att vi har fått begränsade termostater, 6-21 grader, installerade på våra nya radiatorer i villan. När jag skruvar loss en och ska återmontera den, så måste man trycka in stiftet på radiatorn en bit för att termostaten ska få gäng. Det känns inte optimalt när man ska ställa in vattentemperaturen på pannan. Då vill man väl att att radiatorerna ska vara helt öppna och sedan utgå från det eller?
Jag är ganska säker på att rörmokaren hade dessa tillgängligt från ett större lägenhetsbygge, eller tog dem av ren vana, där man vill ha begränsade för att de boende inte ska kunna fläska på hur mycket som helst.
Läser jag på deras hemsida, och flera andra stora tillverkare, så är standardutförandet alltid 6-28 grader.

Vad säger ni kunniga? Brukar man sätta begränsade i villa?
Nej, det gör man inte. Vad har du för termostater, det brukar gå att ta bort begränsningen på de flesta.
 
Precis, t.ex. en liten smal skruvmejsel trycks in i en liten skåra och sedan flyttar man max-värdet till 28 grader.
 
Krilleman
Som redan sagts. I villa brukar man inte använda begränsade termostater, men begränsningen går att flytta så du får mer värme.

Lägg upp en bild på en av dina termostater så får du ett mer exakt svar hur du löser problemet!
 
20141207_111810.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141207_111741.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ok, de heter TRV Nordic 6-21 M30. Går de att göra om till 28 graders?
En annan grej, de rör sig inte "invändig" när jag skruvar vredet. Men det kanske de inte ska?
 
Redigerat:
Krilleman
Absolut. Notera först hur dom svarta pluggarna sitter på den svarta kransen så du vet hur det satt från början.

Dra ut och flytta ca fem hack så har du ca 28 grader i maxtemp.

Pluppen dras ut mot muttern med tex en kniv. Det sitter en "skida" bakom.

Ta en bild på insidan av den svarta ringen så ska jag förklara tydligare om det blev snurrigt! :x

Edit
Ser nu att pluppen i fråga syns på översta bilden. Sitter i ett spår. Men jag har för mig att det är två st. Du ska bara flytta den som stoppar termostaten.
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Absolut. Notera först hur dom svarta pluggarna sitter på den svarta kransen så du vet hur det satt från början.

Dra ut och flytta ca fem hack så har du ca 28 grader i maxtemp.

Pluppen dras ut mot muttern med tex en kniv. Det sitter en "skida" bakom.

Ta en bild på insidan av den svarta ringen så ska jag förklara tydligare om det blev snurrigt! :x
Haha ledsen alltså, jag försökte förstå men jag förstod typ 10%!


20141207_113451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den består av en yttre och inre ring. Den inre ser ut som tecknet för radioaktivitet :p. Ska jag försöka dra ut den inre ringen menar du?
 
Krilleman
Det är denna pluppen som ska dras ut och flyttas. Lirka ut med en kniv och flytta fem steg framåt.

20141207_113451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krilleman_215 skrev:
Absolut. Notera först hur dom svarta pluggarna sitter på den svarta kransen så du vet hur det satt från början.

Dra ut och flytta ca fem hack så har du ca 28 grader i maxtemp.

Pluppen dras ut mot muttern med tex en kniv. Det sitter en "skida" bakom.

Ta en bild på insidan av den svarta ringen så ska jag förklara tydligare om det blev snurrigt! :x

Edit
Ser nu att pluppen i fråga syns på översta bilden. Sitter i ett spår. Men jag har för mig att det är två st. Du ska bara flytta den som stoppar termostaten.

20141207_114639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20141207_114622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du menar de plupparna som sitter på utsidan av den kromade muttern?
 
Krilleman
Eller den andra... Du har en i högra nedre kanten på pilen också ser jag nu...

Om du öppnar termostaten max så märker du vilken av piggarna som ger begränsningen...
 
Krilleman
Sweedbanana skrev:
[bild]

[bild]

Du menar de plupparna som sitter på utsidan av den kromade muttern?
Precis!

Jag tror det är den pluppen på den översta bilden som du ska flytta.
 
krilleman_215 skrev:
Precis!

Jag tror det är den pluppen på den översta bilden som du ska flytta.
Ok! Ska den flyttad medsols eller motsols? Bara för att vara übertydlig :)

Edit: nevermind, jag hittade det. Den skulle flyttas medsols. Nu går vredet ännu längre än till 3:an, typ till 4:an om det funnits en. Men motståndet när man vrider försvinner efter 3:an, mellan den och 4:an "glappar" bara vredet...
 
Redigerat:
Krilleman
Stäng termostaten (alltså dra den i botten)

Och flytta pluppen hit:
20141207_114639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då borde termostaten gå att öppna förbi 3:an på skalan.
 
krilleman_215 skrev:
Stäng termostaten (alltså dra den i botten)

Och flytta pluppen hit:
[bild]

Då borde termostaten gå att öppna förbi 3:an på skalan.
Jag måste fortfarande trycka termostaten ganska hårt mot radiatorn, så stiftet i radiatorn trycks in, för att få gäng. Hur hårt ska man skruva åt teromstaten? Ju mer jag skruvar in den kromade muttern, desto mer stänger jag flödet, även om termostaten nu står på "4:an"
 
Redigerat:
Då låter det ju som termostathus och ventil inte är kompatibla med varandra för den ska inte stänga ventilen bara för att man skruvar muttern på gängan. Detta med vilka termostater som passar vilka ventiler är nästan en liten vetenskap i sig. Även om det är M30-mutter kan det vara olika längd på stiftet och slaglängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.