Jag upptäckte att vi har fått begränsade termostater, 6-21 grader, installerade på våra nya radiatorer i villan. När jag skruvar loss en och ska återmontera den, så måste man trycka in stiftet på radiatorn en bit för att termostaten ska få gäng. Det känns inte optimalt när man ska ställa in vattentemperaturen på pannan. Då vill man väl att att radiatorerna ska vara helt öppna och sedan utgå från det eller?
Jag är ganska säker på att rörmokaren hade dessa tillgängligt från ett större lägenhetsbygge, eller tog dem av ren vana, där man vill ha begränsade för att de boende inte ska kunna fläska på hur mycket som helst.
Läser jag på deras hemsida, och flera andra stora tillverkare, så är standardutförandet alltid 6-28 grader.
Vad säger ni kunniga? Brukar man sätta begränsade i villa?
Jag är ganska säker på att rörmokaren hade dessa tillgängligt från ett större lägenhetsbygge, eller tog dem av ren vana, där man vill ha begränsade för att de boende inte ska kunna fläska på hur mycket som helst.
Läser jag på deras hemsida, och flera andra stora tillverkare, så är standardutförandet alltid 6-28 grader.
Vad säger ni kunniga? Brukar man sätta begränsade i villa?
Nej, det gör man inte. Vad har du för termostater, det brukar gå att ta bort begränsningen på de flesta.Sweedbanana skrev:Jag upptäckte att vi har fått begränsade termostater, 6-21 grader, installerade på våra nya radiatorer i villan. När jag skruvar loss en och ska återmontera den, så måste man trycka in stiftet på radiatorn en bit för att termostaten ska få gäng. Det känns inte optimalt när man ska ställa in vattentemperaturen på pannan. Då vill man väl att att radiatorerna ska vara helt öppna och sedan utgå från det eller?
Jag är ganska säker på att rörmokaren hade dessa tillgängligt från ett större lägenhetsbygge, eller tog dem av ren vana, där man vill ha begränsade för att de boende inte ska kunna fläska på hur mycket som helst.
Läser jag på deras hemsida, och flera andra stora tillverkare, så är standardutförandet alltid 6-28 grader.
Vad säger ni kunniga? Brukar man sätta begränsade i villa?
Som redan sagts. I villa brukar man inte använda begränsade termostater, men begränsningen går att flytta så du får mer värme.
Lägg upp en bild på en av dina termostater så får du ett mer exakt svar hur du löser problemet!
Lägg upp en bild på en av dina termostater så får du ett mer exakt svar hur du löser problemet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, de heter TRV Nordic 6-21 M30. Går de att göra om till 28 graders?
En annan grej, de rör sig inte "invändig" när jag skruvar vredet. Men det kanske de inte ska?
Redigerat:
Absolut. Notera först hur dom svarta pluggarna sitter på den svarta kransen så du vet hur det satt från början.
Dra ut och flytta ca fem hack så har du ca 28 grader i maxtemp.
Pluppen dras ut mot muttern med tex en kniv. Det sitter en "skida" bakom.
Ta en bild på insidan av den svarta ringen så ska jag förklara tydligare om det blev snurrigt! :x
Edit
Ser nu att pluppen i fråga syns på översta bilden. Sitter i ett spår. Men jag har för mig att det är två st. Du ska bara flytta den som stoppar termostaten.
Dra ut och flytta ca fem hack så har du ca 28 grader i maxtemp.
Pluppen dras ut mot muttern med tex en kniv. Det sitter en "skida" bakom.
Ta en bild på insidan av den svarta ringen så ska jag förklara tydligare om det blev snurrigt! :x
Edit
Ser nu att pluppen i fråga syns på översta bilden. Sitter i ett spår. Men jag har för mig att det är två st. Du ska bara flytta den som stoppar termostaten.
Redigerat:
Haha ledsen alltså, jag försökte förstå men jag förstod typ 10%!krilleman_215 skrev:Absolut. Notera först hur dom svarta pluggarna sitter på den svarta kransen så du vet hur det satt från början.
Dra ut och flytta ca fem hack så har du ca 28 grader i maxtemp.
Pluppen dras ut mot muttern med tex en kniv. Det sitter en "skida" bakom.
Ta en bild på insidan av den svarta ringen så ska jag förklara tydligare om det blev snurrigt! :x
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den består av en yttre och inre ring. Den inre ser ut som tecknet för radioaktivitet
krilleman_215 skrev:Absolut. Notera först hur dom svarta pluggarna sitter på den svarta kransen så du vet hur det satt från början.
Dra ut och flytta ca fem hack så har du ca 28 grader i maxtemp.
Pluppen dras ut mot muttern med tex en kniv. Det sitter en "skida" bakom.
Ta en bild på insidan av den svarta ringen så ska jag förklara tydligare om det blev snurrigt! :x
Edit
Ser nu att pluppen i fråga syns på översta bilden. Sitter i ett spår. Men jag har för mig att det är två st. Du ska bara flytta den som stoppar termostaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar de plupparna som sitter på utsidan av den kromade muttern?
Ok! Ska den flyttad medsols eller motsols? Bara för att vara übertydligkrilleman_215 skrev:
Edit: nevermind, jag hittade det. Den skulle flyttas medsols. Nu går vredet ännu längre än till 3:an, typ till 4:an om det funnits en. Men motståndet när man vrider försvinner efter 3:an, mellan den och 4:an "glappar" bara vredet...
Redigerat:
Jag måste fortfarande trycka termostaten ganska hårt mot radiatorn, så stiftet i radiatorn trycks in, för att få gäng. Hur hårt ska man skruva åt teromstaten? Ju mer jag skruvar in den kromade muttern, desto mer stänger jag flödet, även om termostaten nu står på "4:an"krilleman_215 skrev:
Redigerat:
Då låter det ju som termostathus och ventil inte är kompatibla med varandra för den ska inte stänga ventilen bara för att man skruvar muttern på gängan. Detta med vilka termostater som passar vilka ventiler är nästan en liten vetenskap i sig. Även om det är M30-mutter kan det vara olika längd på stiftet och slaglängd.


