Byggahus.se

Pelletssystem tappar tryck

1. P
    Medlem Nivå 1
    Alla raditorer luftade, många gånger, det sprutar vatten i alla.. Nytt expensionskärl, i våras, 1-1,5 bar i drift, ca 0,7 tomt - det pyser när jag trycker på ventil. Har nyligen tömt och fyllt panna/expensionskärl, med kranar mot huset stängda. 5,75 m skillnad expensionskäl och högsta rdiator. Jag har gammal golvvärme på övervåning, som jag inte vet hur man eventuellt luftar, men den är varm. Tre element är knappt ljumma, i övrigt bra rulljans. Jag fyller på vatten till systemet upp till 1,2 bar, nästa dag är det nere på 06-0.8 och degen efter 0.25-0.5 (när pannan inte är igång). när pannan eldar så är det ca 0.8. Jag fyller på från tryck 0,4-0,8, men två dar senare är jag tillbak på 0,25. Inget vatten från säkerhetsventil (eller vad det heter). Jag har motinerat 'fjädrsprinten i termostaten på alla radiatorer, de svara fint.

Systemet har alltid, snart tio år, haft väldigt lågt tryck och dessa ljumma radiatorer - tänkte åtgärda detta nu, men hittar ingen felkälla. några tips?

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Testat högre hastighet på cirkulationspumpen, och sedan lufta på nytt efter ett tag?

3. P
    Medlem Nivå 1
    Tack, jag testade det. Jag fick lite mera luft att släppa ut via radiatorerna, men själva problemet ser likadant ut.

Jag kollade expansionskärlet. Det hade noll och inget tryck, sannolikt då helt full med vatten.

Jag stänger av kranar (ut och retur) för värmen mot huset, öppnar under expkärlet, släpper ut allt vatten och pumpar i till 0,7 bar. Skruvarigen exp kärlet. Fyller upp vatten i systemet till 0,8 bar och öppnar kranarna.

Så efter en natt 0,2 (i botten alltså) bar i systemet och 0,6 i expkärlet (borde det vara möjligt). Inget vatten på golven. Jag pumpar upp till 0,8 i exp och fyller vatten till 0,8 i systemet. Too be continued

4. P
    Medlem Nivå 1
    Trycket varierar nu mellan 0,1 och 2 bar. Helt obegripligt tycker jag!

5. E
    Medlem · Nivå 11
    Expansionskärlet kanske är för litet?

6. P
    Medlem Nivå 1
    25 liter, har fem st stora gjutjärnsradiatoren, men annars måttligt stor 20 talsvilla på 150 kvm plus källare

7. T
    Medlem · Nivå 9
    Låter som trasig bälg i expansionskärlet. Om du trycker på bilventilen med tryck på, kommer det vatten? kunde du pumpa in mkt luft innan du uppnådde 0,7, annars har bälgen vänt sig åt fel håll. lite luft går in...

8. P
    Medlem Nivå 1
    tack för tips, inget vatten genom ventilen - och inte heller luft (såvitt jag märker). Kärlet är rättså nytt. - vad betyder det ätt bälgen vänder sig?

9. T
    Medlem · Nivå 9
    Att det har varit för lågt förtryck på luftsidan så att membranet har vänt sig nedåt och ligger i botten mot luftnippeln. Testa att fylla på med luft med en kompressor eller liknande.