2 111 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
När ska man höja värmekurvan vs cirkulationspumpen
Hej
Vi köpte ett hus (byggt 1975, 2-glasfönster) för några år sedan, som vi sedan anlitade yrkesfolk för bergvärme och golvvärme.
Det är väldigt svårt att få upp värmen i rummet som är längst bort från fördelaren.
Temperaturen vill gärna stanna på 18-19 grader, när övriga huset har ca 21 grader.
Så frågan är hur jag löser det på bästa sätt?
Idag är det 6 grader ute.
Tar jag ir-termimetern och skjuter på slangarna i fördelaren så är:
ingående Temp 29,5 grad, och
utgående slangar ca 26 grader förutom rummet längst bak (ca 22 grader).
Cirkulationspumpen ( younos picko)står på läge 1.
Slingan som är längst bak är i öppet läge (ostrypt).
Rummet som är längst bak sitter i anslutning till varmgaraget, men är i förövrigt endast anknytet till övriga huset med en smal hall.
Och hur tänker man ang värmekurvan och cirkulationspumpen?
När ska man öka farten på ck-pumpen eller öka värmekurvan på ivt-bergvärmepumpen?
Med vänlig hälsning, Tony
Vi köpte ett hus (byggt 1975, 2-glasfönster) för några år sedan, som vi sedan anlitade yrkesfolk för bergvärme och golvvärme.
Det är väldigt svårt att få upp värmen i rummet som är längst bort från fördelaren.
Temperaturen vill gärna stanna på 18-19 grader, när övriga huset har ca 21 grader.
Så frågan är hur jag löser det på bästa sätt?
Idag är det 6 grader ute.
Tar jag ir-termimetern och skjuter på slangarna i fördelaren så är:
ingående Temp 29,5 grad, och
utgående slangar ca 26 grader förutom rummet längst bak (ca 22 grader).
Cirkulationspumpen ( younos picko)står på läge 1.
Slingan som är längst bak är i öppet läge (ostrypt).
Rummet som är längst bak sitter i anslutning till varmgaraget, men är i förövrigt endast anknytet till övriga huset med en smal hall.
Och hur tänker man ang värmekurvan och cirkulationspumpen?
När ska man öka farten på ck-pumpen eller öka värmekurvan på ivt-bergvärmepumpen?
Med vänlig hälsning, Tony
Inget annat som spökar?
Är det rätt mängd slang i rummet?
Hur är det med isolering, drag etc i rummet?
Du kanske behöver öka tempen ut, strypa övriga rum lite och öka på det kyliga rummet..
Är inget proffs på detta dock
Är det rätt mängd slang i rummet?
Hur är det med isolering, drag etc i rummet?
Du kanske behöver öka tempen ut, strypa övriga rum lite och öka på det kyliga rummet..
Är inget proffs på detta dock
Är det inte lite för varmt ute för att börja ratta?
29,5-22= 7,5 skillnad.
29,5-26= 3,5 skillnad.
Om det går så hade jag strypt flödet på den som släpper ut 26 grader.
Då kommer 22 gradaren bli lite varmare och få lite lägre skillnad mellan in och ut.
26an kommer svalna lite och också närma sig 7 men troligen inte tillräckligt. och då kanske man kan överväga att ändra cirkulationshastigheten och börja mäta om igen.
Vill minnas att jag strävat alla ställen ska tappa ca 7 grader - när det är kallt ute dvs..
29,5-22= 7,5 skillnad.
29,5-26= 3,5 skillnad.
Om det går så hade jag strypt flödet på den som släpper ut 26 grader.
Då kommer 22 gradaren bli lite varmare och få lite lägre skillnad mellan in och ut.
26an kommer svalna lite och också närma sig 7 men troligen inte tillräckligt. och då kanske man kan överväga att ändra cirkulationshastigheten och börja mäta om igen.
Vill minnas att jag strävat alla ställen ska tappa ca 7 grader - när det är kallt ute dvs..
Redigerat:
Ok
Jag får kanske avvakta tills det blir lite kallare
Jag får kanske avvakta tills det blir lite kallare
Klicka här för att svara