Hej!

Jag behöver tömma systemet på vatten för att fylla klockan på luft.
Frågan är hur högt tryck som ska i klockan (1 bar?) ..och hur högt tryck jag ska fylla vattnet till (1,5? 2?)
Tacksam för svar!
 
Med klocka menar jag givetvis expansionskärlet :)
 
Vilket tryck det ska vara i expansionskärlet beror på hur högt det är mellan expansionskärlet och högsta punkten i värmesystemet.
Förtrycket (löst expansionskärl) ska vara ca 0,5 bar.
1 bar motsvarar 10 mvp (meter vattenpelare).
Enplanshus har normalt ca 1-2,5 mvp, tvåvånings har ca 3,5-5 mvp, trevånings ca 6-7,5 mvp. Så det medför följande ca-tryck 0,7 bar, 1 bar & 1,25 bar.
 
Det är två våningar plus källare.
Så runt 0,6-0,7 i expansionskärlet med andra ord.
Hur mycket vatten skall jag därefter fylla på?
 
Förtrycket (0,5 bar) ställs in via "bilventil" när expansionskärlet är tomt på vatten.
Sedan fyller du på med vatten till ca 1,25 bar.

Antar att pannan (och expansionskärlet) sitter i källaren, expansionskärlet ca 1,5 m över golv, avstånd golv-golv ca 2,7m, avstånd mellan övervåningens golv och översta punkten på högsta radiatorn ca 1 m. 2*2,7-1,5+1=4,9m
 
hmm...
Expansionskärlet tomt på vatten säger du..
Expansionskärlet står i golvhöjd jämte pannan, och jag hade tänkt tömma ur systemet med hjälp av övertrycksventilen i taket ovanför. Frågan är hur jag kan tömma ur klockan på vatten? Det enda som finns är ju röret mitt på som går rakt upp samt bilventilen. Ingen tappkran eller liknande...
Fast det kanske räcker att tömma ur systemet och hålla övertrycksventilen öppen medans jag fyller upp luft till 0,5?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.