L
Lolight: Efter att ha provat flera lågprisfabrikat på isolering. Så kan jag säga att jag skulle inte stoppa i något lite billigare, på ett ställe du aldrig senare kan byta detta. Nej, lägg en extra peng på isoleringen så att det blir bra från början. Det handlar inte bara om hur bra det isolerar. Nej, dåliga märken är även farligare ur hälsosynpunkt.
3 svar · 3,5k läst
kulle
kulle: På röret mellan panna och skorsten
1 svar · 1,4k läst
osiris
osiris: Hade ett liknande fel på en Focus VVB. Trasig termostat som fick bytas.
1 svar · 1,2k läst
·
L
Lolight: Allt handlar som vanligt om pengar. Men jag skulle kolla på en http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/NIBE-F1255/ 6-12. Min rörmockare säger att i framtiden kommer alla pumpar vara Varvtalsstyrda och det verkar bra med dessa då man är osäker på behovet. Om jag hade installerat idag. Hade jag valet en F1155 med egen arbetstank, med beredare. Samt arbetar som utjämningskärl. Kanske
1 svar · 1,8k läst
D
Drdeo: Åsikter och erfarenheter av denna vedpanna?
0 svar · 2,1k läst
D
Donwoody: Vi fixade vattenburet system här i vintras. Borrade 130 m o fick en bergvärmepump installerad me 7st purmo element. 1st handdukstork vattenburen. Allt gick loss på 130 tusen. Vi bor i mälardalen i ett hus på torpare grund o 130kvadrat som är byggt 76. Verkar inte helt lätt me installationen av pumpen o borrande. Men rör o element klarar man nog om man e lite händig ☺
6 svar · 1,2k läst
E
emmlar: Tack för svaren i denna tråd. Vi fick nästan identiska offerter men valde till slut en helhetslösning från Tjällden AB. Än så länge nöjda och hoppas vara det fortsatt också!
4 svar · 1,9k läst
B
Barnrikehuset: Jag hade nog målat vitt bakom elementet och tapetserat resten av rummet.
14 svar · 5,6k läst
·
C
corre: man skulle kunna stapla tegel eller betongstenar i omlottvarv runt och framförallt ovanför kaminen. Men om det ska ge något måste du få dit ett par hundra kilo sten, och då måste golvet klara den vikten.
6 svar · 4,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Är du helt säker på att du ska koppla in dig på ditt befintliga värmesystem? :confused:
3 svar · 1,4k läst
·
T
Tiger79: [citat] Forumet är väldigt bra med många kunniga som hjälper oss att bli kunnigare... Lycka till!
14 svar · 3,3k läst
·
P
Pasi K: Ska nu lägga in elvärmen i hallutbyggnaden. Har betongplatta med 30 cm isolering. Fick tips om reflecta som ska vara enkelt att lägga och att den isolerar. Två funderingar: 1. Ska jag välja reflecta eller bara limma T2 röd kabeln på betongen och lägga på flytspackel. Ska lägga klinker som ytskikt. 2, Hur funkar reflecta med klinker? Kanske kan nån därute ge mig tips:)
0 svar · 1,7k läst
A
aedwall: Du behöver ganska mycket utrustning för detta om du skall göra den vattenburen. Jag hade till 100% kört med elslingor när det bara handlar om totalt 12,5 m2 Du behöver bland annat detta: Värmeslinga Isolering till rören på vägen dit Reglercentral Termostat Fördelare Styrdon Beroende på märke så får du räkna på minst 10-15 tkr innan du ens börjat installera. Sen med vattenburen
1 svar · 830 läst
B
Bert19: Kanske otydligt men man täcker 90% av årsförbrukningen vilket innebär att man minskar förbrukningen av fjärrvärme eller olja med 90%. Naturligtvis behöver värmepumparna ha drivenergi och den är 30%, dvs man spar 60% energi. I pengar brukar det göra ca 40% vid fjärrvärme (Stockholm) och alltså 60% om man har elvärme.
16 svar · 6,2k läst
Krilleman
Krilleman: Normalförfarandet i en vanlig villa så installeras inte bypass på radiatorsystemet.
5 svar · 4,4k läst
T
Torbjörn Einarsson: Eftersom luften kommer att kunna röra sig fritt mellan inne och "ute" så skulle jag beräkna u-värdet för hela altanen (väggar, golv och tak) och ställa det mot u-värdet på den stängda dörren och de väggsektioner som vätter ut mot altanen. När du öppnar dörren förvandlas alltså altanens ytterväggar husets ytterväggar medan de riktiga ytterväggarna mot altanen blir
1 svar · 3,0k läst
K
Krångelpelle: En "värme-termostat" slår till när temperaturen går under det inställda värdet. För "värmeflytt" måste den slå till när temperaturen går över gränsen. Om du söker på "värmeflyttare" hittar du färdiga paket med fläktar och termostat med växlingskontakt (kan kopplas för endera av alternativen ovan). Om man gillar matte kan man räkna på instrålad soleffekt, medel k-värde på
6 svar · 4,8k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Körde med den ett år och fy vilket slit. Den vintern var jätte kall. Jag minns hur man stod och frös på morgonen och matade den med 30cm bitar. Inte konstigt att vissa tycker vedeldning är jobbigt
33 svar · 4,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det finns lösningar för att sätta en fläkt under skåpen. Många trådar har skrivits om kickspace som är ett alternativ. Jag har monterat en sådan till mina päron för dom har diskhon direkt under fönstret. Dom är mycket nöjda. Men mest min mor som av någon konstig anledning är mest i köket av dom två.
1 svar · 948 läst
·
prototypen
prototypen: Det är alltid en glidande skala, direkt utmed pannan, funkar jättebra, på andra sidan pannrummet, funkar utmärkt, i ett annat rum så är det helt OK, stående hos grannen så blev det inte helt bra. Protte
6 svar · 1,6k läst
Krilleman
Krilleman: Luften kommer ur bara du öppnar din duschblandare på varma sidan. Precis som du skriver! Men det låter som du har fått in smuts i silen bakom blandaren. Stäng av vattnet och kolla i anslutningarna på blandaren först. Edit: Kan vara lite olika konstruktion på olika blandare. Här är någon som haft sil-problem förut: http://gardsbacken.blogspot.se/2014/01/gardsbacken-tipsar.html
1 svar · 842 läst
A
Avemo: Nej. Kontentan är att alla generella påståenden är fel. På ett hus med fjärrvärme kan det löna sig att komplettera med luftvärmepump medan det är olönsamt på ett annat. Hur är planlösningen i huset? Kommer husets ursprungliga värmesystem att reglera ner när det får hjälp av luftvärmepumpen? Hur hög är energiförbrukningen? Vad är priset på fjärrvärme i den aktuella
12 svar · 5,4k läst
Krilleman
Krilleman: Samma sak, olika benämningar! :thumbup:
9 svar · 5,6k läst
·
L
lordi: [citat] Helt korrekt, men det finns ingen anledning att ha högre värmekurva än nödvändigt. Vid för många pumpstopp, kommer golven att kännas ojämnt varma, kanske t om med upplevs som kalla. Visst kan man koppla in ett par radiatorer i mellan. Det måste ha varit planen från början. Men då måste man ta bort styrningen från stoppar pumpen i IVT290, annars kommer inte radiatorerna få
10 svar · 2,8k läst
·
K
Kristofer_Skoglund: Hej, Såg igår att en av ventilerna på golvvärmen börjat läcka. vatten trängde fram runt piggen i mitten. Har ingen särskild koll på golvvärmesystem och har just flyttat in i detta hus så har ingen större koll på hur det är gjort. några frågor har uppstått. jag lyckades ej ta loss ventilen, den verkar sitta som berget. däremot kunde jag ta loss yttre delen av den (lilla muttern i
0 svar · 5,5k läst
·
S
SueCia: Jag har tolkat det som att de flesta är överens om att över 10 grader större delen av året = plast, annars ingen plast.
3 svar · 1,8k läst
G
Gabbe1: I mitt förra hus som jag byggde så la jag bara 95mm glasull i mellanbjälklaget och där gick elementen uppe på sparlåga. I mitt nuvarande har jag isolerat bjälklaget mer och det märks, det blir ett större behov av att tillföra värme på övervåningen. Jag skulle rekommendera att sätta radiatorer uppe.
8 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.